Audi produceert de Q6 e-Tron ‘CO2-neutraal’

0

Audi is eind vorig jaar in Ingolstadt begonnen met de voorserie productie van de nieuwe Q6 e-Tron.

Om de elektrische SUV op dezelfde assemblagelijn te kunnen bouwen als andere Audi modellen, was er wel eerst een ingrijpende aanpassing van de fabriek nodig. De Q6 e-Tron is het eerste volledig elektrische (volume)model dat Audi in Ingolstadt bouwt. De SUV zal in de fabriek aldaar de assemblagelijn delen met de A4 en de A5.

Production Audi Q6 e tron

In Ingolstadt vindt ook de batterijmontage plaats; een primeur voor Audi én Duitsland.In een circa 30.000 vierkante meter grote hal, monteren 300 werknemers dagelijks maximaal 1.000 batterijen. Deze hoge output is mede te danken aan het feit dat de productie voor 90 procent geautomatiseerd is. De batterijen zijn in eerste instantie alleen voor de Q6 e-Tron bestemd. Dat geeft een indicatie van de verkoopverwachtingen van Audi voor de elektrische SUV.

Audi Q6 e tron quattro Production

Elders in de fabriek in Ingolstadt, waar uitsluitend groene stroom wordt gebruikt, monteert Audi de carrosserie van de Q6 e-Tron op ‘PPE’; de afkorting van “Premium Platform Electric”. Hier is de automatiseringsgraad (dankzij 1.150 robots) 87 procent en zijn er op een oppervlak van 148.000 vierkante meter 328 mensen per shift werkzaam. Ter vergelijking: voor de bouw van de A4 en de A5 gebruikt Audi 680 robots.

Audi Q6 e tron quattro Production

De lakstraat in Ingolstadt is door Audi met het oog op de productie van de Q6 e-Tron ook helemaal vernieuwd. Na het aanbrengen van de grondlak worden de carrosseriedelen met een temperatuur van 160 graden Celsius verhit. Speciale robots dekken daarna circa 70 holle ruimtes met kleef pads af, nadat speciale camera’s de carrosseriedelen gecontroleerd hebben op stof. Voorheen was dit een handeling die handmatig moest worden verricht. 

Audi Q6 e tron quattro Production

Bij de staalpersen waarmee carrosseriepanelen worden vervaardigd, wordt gewerkt met een temperatuur van 950 graad. Lasertechniek draagt zorg voor een optimale pasvorm. De elektromotoren voor de op ‘PPE’ te bouwen modellen (eind dit jaar volgt na de Q6 e-Tron de nieuwe A6 e-Tron) komen uit Győr. Die worden vervolgens CO2-neutraal naar Ingolstadt vervoerd. Dankzij de eerder genoemde groene stroom is de fabriek aldaar (intern aangeduid als een “360factory) zelf ook CO2-neutraal.De site in Brussel bereikte deze status in 2018 al en de fabriek in Györ in 2020.

Audi Q6 e tron quattro Production

Audi wil vanaf 2027 in elk kern segment een elektrisch model aanbieden. Daarmee is het merk met de 4 ringen hard op weg om haar hele bedrijfsvoering CO2-neutraal te maken. 

Reageren is niet mogelijk.