De krachtigste in serie geproduceerde Porsche: de Taycan Turbo GT

0

Porsche breidt het modellengamma uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach pakket. Laatstgenoemde is gebouwd voor het circuit en is een 2-zitter voor een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Beide modellen zijn meer dan 1.100 pk sterk. Daarmee zijn ze de krachtigste Porsche modellen ooit in serie geproduceerd.

De Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zijn de nieuwe sportieve topmodellen die de prestaties van de elektrische sedan naar een (nog) hoger niveau tillen. Beide auto’s zijn uitgerust met een krachtigere pulse-inverter en leveren 789 pk. Bij gebruik van de Launch Control wordt het vermogen van de auto tijdelijk verhoogd tot 1.034 pk met Overboost. Voor een periode van 2 seconden is er zelfs 1.108 pk beschikbaar.

PorscheTaycanTurboGT2

Voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u heeft de Taycan Turbo GT slechts 2,3 seconden nodig (2,2 seconden in combinatie met het Weissach pakket). Dat is respectievelijk 0,1 of 0,2 tel sneller dan de Turbo S uitvoering. De pulse-inverter is het sleutelcomponent voor het aansturen van de elektromotor. In beide Taycan Turbo GT modellen worden pulse-inverters met een maximale capaciteit van 900 ampère gebruikt op de achteras. Deze leveren meer vermogen en koppel dan de 600 ampère pulse-inverter in de Turbo S variant. Het maximumkoppel in beide versies is maximaal 1.340 Newtonmeter. De actieradius bedraagt onder ideale omstandigheden 555 kilometer (WLTP).

PorscheTaycanTurboGT9

Dankzij de toepassing van lichtgewicht materialen heeft Porsche het gewicht van de Taycan Turbo GT met 75 kilo verminderd in vergelijking met de Turbo S versie. Hier dragen verschillende carbon onderdelen aan bij. De kuipstoelen van CFRP, een bagageruimte die is bekleed met lichtere materialen en het weglaten van het elektrische soft-close systeem van de achterklep besparen ook gewicht. De Taycan Turbo GT is standaard voorzien van het Dynamic pakket. Dit omvat het Porsche Active Ride onderstelsysteem met een afstelling die op de GT is afgestemd. In dynamische rijsituaties zorgt deze ophanging volgens de fabrikant voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een gebalanceerde verdeling van de wielbelasting. De exclusieve 21 inch Turbo GT velgen hebben reliëf gefreesde spaken, wat gewicht bespaart en tegelijkertijd de remmen effectief ventileert. Standaard wordt de Taycan Turbo GT geleverd met geoptimaliseerde PCCB remmen die 2 kilo lichter zijn. De remklauwen zijn exclusief gespoten in de kleur Victory Gold.

PorscheTaycanTurboGT11

Speciaal voor de Taycan Turbo GT heeft Porsche een voorspoiler met aeroblades ontwikkeld. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler. De ‘tear-off edge’ van deze spoiler heeft een Gurney flap, die is afgewerkt met een hoogglans carbon- textuur. Matrix koplampen zijn standaard. Zonder meerprijs kunnen op de Taycan Turbo GT ook HD exemplaren worden geleverd. De omlijstingen van de zijramen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart.

PorscheTaycanTurboGT6

De Taycan Turbo GT ademt ook meer racesfeer uit. Het nieuwe model (en dat geldt ook voor de variant met Weissach pakket) draagt het gekleurde Porsche embleem op de voorklep en op de naafkapjes van de lichtmetalen wielen. In totaal zijn er 6 exterieurkleuren beschikbaar, waaronder de nieuwe tinten Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic. Deze lakkleuren zijn gedurende een jaar exclusief leverbaar op de Taycan Turbo GT. Paint to Sample-lakken zijn ook mogelijk.

PorscheTaycanTurboGT5

Het sportieve microvezeltextiel Race-Tex wordt standaard geleverd met zwarte accenten in leer. De standaarduitrusting omvat lichtgewicht kuipstoelen met een hoogglans carbon-afwerking. Zonder meerprijs kan de nieuwe Taycan ook worden voorzien van Adaptieve Sportstoelen Plus met elektrische 18-voudige verstelling en geheugenpakket. Op de hoofdsteunen voorin is het Turbo GT-logo gestikt. Bovendien bevindt zich onder het bedieningspaneel voor de klimaatregeling een embleem met het modellogo. Een exclusieve interieuruitrusting met contrasterende tinten in Volt Blue of GT Silver is op aanvraag beschikbaar.

PorscheTaycanTurboGT8

Het Weissach pakket brengt het sportieve karakter van de Taycan Turbo GT naar een nog hoger niveau. Extra precisie en scherpte is bereikt door extra nadruk te leggen op de aerodynamica en op een lichtgewicht constructie. De Taycan Turbo GT met Weissach heeft een topsnelheid van 305 km/u in plaats van 290 km/u. Porsche heeft de aerodynamica van de circuitvariant geoptimaliseerd door specifieke elementen in de bodem van de auto en een vernieuwde voorspoiler. Daarnaast is een vaste achterspoiler met een carbon-afwerking aanwezig. Die zorgt voor een neerwaartse druk van maximaal 220 kg.

PorscheTaycanTurboGT3

Door zaken die je op het circuit niet nodig hebt weg te laten, weegt de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket ongeveer 70 kg minder dan de ‘gewone’ versie. De gebruikelijke achterbank is vervangen door op maat gemaakte lichtgewicht bekleding van carbon en er is een opberg vak toegevoegd achter de zittingen voor de bestuurder en voorpassagier.

PorscheTaycanTurboGT4

De analoge klok van het Sport Chrono pakket, die normaal gesproken op het instrumentenpaneel aanwezig is, is ook weggelaten, net als de matten. Daarnaast heeft de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket minder isolatiemateriaal en maar één laadpoortklep aan de rechterzijde, handbediend in plaats van elektrisch. Speciaal geluid- en warmte werend glas en een Sound Package Plus zonder achter speakers besparen eveneens gewicht. Standaard is het GT-interieurpakket met zwart Race-Tex.

PorscheTaycanTurboGT7

De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket is nog niet eens op de markt, maar nu al is het een recordhouder door op Laguna Seca de titel van snelste elektrische serieproductieauto te veroveren. Met een tijd van 1:27,87 minuut reed Porsche-testrijder Lars Kern een snellere ronde dan elke andere bestuurder ooit heeft gedaan met een straat legale elektrische auto. Niet lang daarvoor zette een pre-productieversie van ditzelfde nieuwe model al een nieuw klasse record neer op de Nürburgring-Nordschleife. Ook toen zat Kern achter het stuur en noteerde hij een rondetijd van 7:07,55 minuten op de Nordschleife, liefst 26 seconden sneller dan de tijd die hij in 2022 klokte in een Taycan Turbo S.

PorscheTaycanTurboGT12

“De Turbo GT met Weissach-pakket stelt nieuwe normen op bijna elk gebied”, aldus testrijder Kern. “Dit omvat acceleratie en remmen, een intuïtief te gebruiken Attack Mode en een aandrijflijn ontworpen voor maximale tractie en prestaties. En de grip in bochten is al net zo indrukwekkend; de controleerbaarheid en wendbaarheid zijn ongelooflijk”. Bij activering van de Attack Mode is gedurende 10 seconden tot 163 pk extra vermogen beschikbaar. Deze modus is gebaseerd op de push-to-pass functie van de andere Taycan modellen. Het systeem is door Porsche geoptimaliseerd voor rijden op het circuit en werkt op een vergelijkbare manier als de 99X-raceauto’s die Porsche gebruikt in het Formule E-kampioenschap. Vergeleken met de push-to-pass functie in de andere Taycan modellen biedt de Attack Mode 50 kW meer boost vermogen.

PorscheTaycanTurboGT10

De eerste exemplaren van de Taycan Turbo GT staan vanaf dit voorjaar in de showroom van de 8 Nederlandse Porsche Centra. De prijs van beide modellen bedraagt 249.900 euro. Daarmee is de Taycan Turbo GT ruim 2 keer zo duur dan de Tesla Model S Plaid, maar die biedt minder visueel spektakel. Prijs technisch een direct concurrent van de nieuwe Porsche is de Lucid Air Dream Edition. Die kost 255.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.