Euro NCAP gaat auto’s met te weinig knoppen bestraffen

0

Veiligheidsinstituut Euro NCAP trekt ten strijde tegen het gebrek aan fysieke knoppen in auto’s. Wil een model in de toekomst nog 5 sterren kunnen halen, dan kunnen er maar beter niet te veel functies achter het touchscreen ‘verstopt’ zitten.

Het zal jou zelf al wel zijn opgevallen, of je hebt er tenminste over gelezen: het gros van de functies moet tegenwoordig via een scherm in- of uitgeschakeld worden. Dat staat op gespannen voet met verkeersveiligheid, want de bestuurder zal dan niet zijn blik op de weg gericht kunnen houden. Euro NCAP maakt zich daar zorgen over en gaat daarom auto’s bestraffen die te weinig fysieke knoppen hebben. In die zin dat de fabrikant dan een score van 5 sterren wel op zijn buik kan schrijven.

Het nieuwe beoordelingscriterium van Euro NCAP wordt op 1  januari 2026 van kracht. Autofabrikanten hebben dus nog een kleine 2 jaar de tijd om als de wiedeweerga het dashboard aan te passen als die te weinig fysieke knoppen (of hendels) hebben. De aanpassing zal de betreffende modellen iets duurder maken, maar daar staat dus een veel betere Euro NCAP recensie tegenover.

Euro NCAP legt uit waarom zij deze beslissing heeft genomen: “Het overmatige gebruik van aanraakschermen is een probleem dat de hele auto-industrie aangaat. Bijna elke fabrikant verplicht de bestuurder om voor veel de bediening van (te) veel functies gebruik te maken van een touchscreen. Daardoor moet hij of zij de ogen van de weg halen, met als gevolg dat het risico op ongevallen toeneemt. Onze nieuwe wijze van beoordeling van de veiligheid van een auto, die in 2026 wordt uitgevoerd, zal er toe leiden dat fabrikanten weer fysieke bedieningselementen gaan monteren voor basisfuncties die op een intuïtieve manier te gebruiken zijn”.

Om welke functies gaat het eigenlijk? Autointernationaal.nl heeft het op een rijtje gezet voor jou: de richtingaanwijzers, alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers en het contact zoeken met een noodhulpdienst. Wat jouw verslaggever betreft, mag deze lijst worden uitgebreid met: de bediening van de airconditioning (en andere klimaatinstellingen), de stoelverwarming en veiligheidssystemen.

Sommige autofabrikanten zijn uit zichzelf al begonnen met het toevoegen van fysieke knoppen. Voorbeelden zijn Honda, Hyundai en Volkswagen. Er is ook een tussenoplossing: fysieke knoppen met meerdere functies. De Kia EV6 en de Skoda Superb beschikken daar over. De fysieke knoppen veranderen dan, afhankelijk van het hoofdscherm, van functie.

Het gaat hier niet om een wettelijke verplichting. Alleen de politiek (lees: het Europese parlement) is bevoegd om daarvoor te zorgen. Autobouwers mogen dus gerust nog zelfs richtingaanwijzers verstoppen achter een touchscreen (Tesla, lees jij mee?), maar dan zullen de betreffende modellen niet meer in aanmerking komen voor de maximale score van 5 sterren bij de veiligheidstest. Overigens zal nu ook Volvo terugkeren naar de tekentafel om het dashboard van de EX30 te herzien. Dit instapmodel heeft uit kostenoverwegingen namelijk amper fysieke knoppen. Voor een merk dat zegt ‘veiligheid’ hoog in het vaandel te hebben, is dat ronduit schandalig.

Euro NCAP verdient dus een standbeeld!

 

 

Reageren is niet mogelijk.