Autoverkopen Nederland: bij MG is de accu leeg

0

In maart zijn er in Nederland 37.119 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat is een half procent minder dan in dezelfde maand van 2023. Van de geregistreerde nieuwe auto’s waren er 13.051 volledig elektrisch; een negatief verschil van 1,13 procent in vergelijking met maart vorig jaar.

Wanneer we kijken naar het eerste kwartaal, dan zien we een ander beeld: er werden in deze periode 101.849 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, oftewel 4,0 procent meer dan in de eerste 3 maanden van 2023. Van de geregistreerde auto’s in dit tijdvak waren er 30.068 volledig elektrisch. Dat is 19,7 procent meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. De ontwikkeling van de autoverkopen in het eerste kwartaal was volgens een woordvoerder van de RAI Vereniging veelbelovend. “Met een prognose van 360.000 nieuwe auto’s voor heel 2024 liggen het huidige aantal registraties op schema”. Momenteel nemen particulieren 20,6 procent van de totale verkoop van nieuwe personenwagens voor hun rekening (een jaar geleden was dat 19 procent). De rest komt op conto van de zakelijke markt, leaseauto’s en verhuurbedrijven.

 

Elektrische auto’s

Uit de cijfers van de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC blijkt ook dat de hoeveelheid volledig elektrische auto’s in Nederland in de afgelopen 12 maanden met 32,4 procent is toegenomen. Momenteel rijden er 490.820 personenwagens van dit type rond. Dat is 5,2 procent van het totaal (9.473.035 auto’s). Volgens Bert de Kroon, voorzitter van de autodealer-sectie van de Bovag, komt dit doordat de zakelijke markt (vaak ook gedwongen door wet- en regelgeving) niet langer wacht tot de overheid met nieuwe initiatieven komt en zelf voorsorteert op elektrificatie. “Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering. Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt, dan zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe elektrische auto koopt ver achterblijft”.

De verkoop­cijfers van elektrische auto’s bestonden vorig jaar voor een groot deel uit na-leveringen. Het feit er in het eerste kwartaal van dit jaar 19,7 procent meer exemplaren de showroom verlieten (zie tweede alinea), is volgens De Kroon zowel een hoopvol gegeven als een duidelijk signaal aan de overheid: “Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument oftewel de particuliere rijder achter te laten”. Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie Personenauto’s & Lichte Bedrijfs­wagens bij de RAI Vereniging, vult aan: “de stijgende verkoopgroei van elektrische auto’s is niet alleen belangrijk voor de totale verkoop van nieuwe personenwagens, maar op termijn ook voor de ontwikkeling van de tweedehands markt”.

In maart waren hybride auto’s goed voor 15.406 registraties. Dat betekende een marktaandeel van 41,5 procent. Volledig elektrische personenwagens werden 13.051 keer op kenteken gezet (35,2 procent marktaandeel). Modellen met alleen een benzinemotor waren goed voor 7.991 registraties (21,5 procent marktaandeel). De kruimels waren voor dieselauto (415 registraties; 1,1 procent aandeel) en personenwagens met een LPG tank (256 registraties; 0,7 procent marktaandeel).

De top-5 van elektrische modellen die in maart het vaakst op kenteken werden gezet, bestond uit achtereenvolgens de Tesla Model Y (2.386 registraties en 18,3 procent marktaandeel in het segment), de Tesla Model 3 (1.510 en 11,6 procent), de Volvo EX30 (1.173 en 9,0 procent), de Volvo XC40 Recharge (983 en 7,5 procent) en de Kia Niro EV (646 en 4,9 procent).

 

Merken

Toyota wist in maart 3.979 nieuwe personenwagens op kenteken te zetten. Dat leverde het Japanse merk 10,7 procent marktaandeel op. De rest van de merken top-5 bestond afgelopen maand uit Tesla (3.957 registraties; 10,7 procent marktaandeel), Volvo (3.494 en 9,4 procent), Kia (3.006 en 8,1 procent) en BMW (1.988 en 5,4 procent). Opvallend is dat traditionele volumemerken schitteren door afwezigheid in de top-5. Het gaat hierbij om Volkswagen, Peugeot, Renault, Ford en Opel. Waarom Volkswagen geen plek in de top-5 van best verkochte merken wist te bemachtigen, wordt in de volgende alinea uitgelegd. Bij Renault kan de flinke terugval worden verklaard door het feit dat er aanzienlijk minder exemplaren van de elektrische Mégane E-Tech op kenteken werden gezet (-689 stuks). Van de Peugeot 2008 waren er in vergelijking met in het eerste kwartaal van 2023 afgerond 600 registraties bij de 208 was de terugval afgerond 800 stuks groot.

Gemeten over het eerste kwartaal van 2024 is Toyota koploper. Van het Japanse merk zijn in de eerste 3 maanden 9.533 auto’s op kenteken gezet. De verkoopkar werd bij Toyota niet alleen getrokken door de Aygo X (2.653 registraties), maar ook door de Yaris Cross (2.080) en de Yaris (1.835). Op de tweede plek in de merken top-5 voor het eerste kwartaal staat Kia (8.724 registraties), gevolgd door Volvo (8.477), Tesla (6.852) en Hyundai (6.337).

Nederland2024Q1merken

Ook in dit ‘kwartaalrijtje’ ontbreken dus de traditionele volumemerken. Bij Jaguar is er ook geen reden om te feesten: dit merk wist in maart slechts 10 auto’s op kenteken te zetten. Daar zat geen enkele I-Pace bij. Gelukkig kon moederbedrijf JLR wel 304 auto’s van het merk Land Rover afleveren.

Merken die in maart hun afzet minimaal wisten te verdubbelen, waren in alfabetische volgorde Aiways (van 7 naar 29 registraties), Jeep (van 96 naar 293; uitsluitend te danken aan de Avenger want de rest van het gamma was minder in trek), Lucid (nieuw met 11 registraties), Mitsubishi (van 196 naar 842; de Space Star nam afgerond de helft van de registraties voor zijn rekening) en Toyota (van 1.647 naar 3.979; vooral dankzij het in de tweede alinea genoemde trio modellen).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die hun afzet in maart minimaal zagen halveren. Het gaat daarbij om (in alfabetische volgorde) Alfa Romeo (Nederland is alweer uitgekeken op de tegenvallende Tonale), Citroën (het is wachten op de nieuwe C3), Jaguar (geen enkel model roept nog begeerte op), Lynk & Co (dat krijg je er van als je de abonnementsprijzen met 30 procent verhoogd), MG (vooral de ‘5’ en de ZS zijn dringend aan vervanging toe) en Mini (de levering van de nieuwe hatchback moet nog op gang komen). Opel was een randgeval. Bij dit merk smaken vooral de Corsa en de Mokka minder.

 

Modellen

De 5 automodellen die in maart het vaakst op kenteken werden gezet, waren achtereenvolgens de Tesla Model Y (2.386 registraties, 6,4 procent marktaandeel), de Tesla Model 3 (1.510 en 4,1 procent), de Toyota Aygo X (1.421 en 3,8 procent), de Volvo EX30 (1.173 en 3,2 procent) en de Volvo XC40 (1.172 en 3,2 procent). In 2024 is het populairste model tot nu toe, net als in 2023, de Tesla Model Y met 4.133 registraties, gevolgd door de Volvo XC40 (3.753).

Niemand liet in maart een Alfa Romeo Giulia of een Stelvio op kenteken zetten. De Audi A3 was met 232 registraties meer in trek dan de BMW 1-serie (155) of de Mercedes-Benz A-klasse (191). Er waren in maart 12 pechvogels die een Fisker Ocean in ontvangst namen en nu dus in hun maag zitten met een model vol kinderziektes, afkomstig van een fabrikant die elk moment om kan vallen, zonder dat zij hebben kunnen profiteren van de opheffingsuitverkoop (sterk verlaagde prijzen).

Topklasse sedans lijken uit de gratie te zijn. Van de Audi A8 werd slechts 1 exemplaar op kenteken gezet, tegen 24 stuks van de BMW 7-serie (plus 21 exemplaren van de i7). Mercedes registreerde 19 keer een S-klasse en 24 keer een EQS. Porsche moest het doen met slechts 4 inschrijvingen voor de Panamera, maar kon dit compenseren met de Cayenne, die 285 keer werd geregistreerd.

De Chinese automerken hebben (ook) een matige verkoopmaand achter de rug. JAC (nul inschrijvingen) en Hongqi (idem) hadden niks te doen. Iets beter ging het bij Nio (21), Zeekr (67) en XPeng (93). Dit trio is nog tamelijk nieuw op de markt en dan is groei van de verkopen niet zo moeilijk te realiseren, maar het blijven bescheiden verkoopaantallen. BYD wist met 171 registraties ook te plussen, maar dat geldt niet voor Lynk & Co dat terugviel van 1.003 inschrijvingen naar 196 stuks. Dit merk heeft zijn eigen verkoopglazen ingegooid door het maandelijkse abonnementstarief te verhogen van 500 euro naar 650 euro. Gedeelde smart is halve smart en daar wordt niet het automerk mee bedoeld (dat zag het aantal registraties stijgen van 7 naar 44), maar MG. Dit Chinese automerk was in maart duidelijk van de leg met slechts 130 inschrijvingen. Vorig jaar waren dat er in dezelfde maand nog 512.

Modellen die in maart minimaal 371 keer over de toonbank gingen (1 procent van het totale aantal registraties), waren in alfabetische volgorde de Fiat 500/500e (545 inschrijvingen), de Ford Kuga (371), de Hyundai i10 (619), de Hyundai Kona (469), de Kia EV6 (385), de Kia Niro (1.043), de Kia Picanto (374), de Kia Sportage (412), de Mitsubishi Space Star (435), de Nissan Qashqai (559), de Opel Corsa (421), de Peugeot 208 (675), de Renault Clio (462), de Skoda Octavia (586), de Suzuki Ignis (343), de Tesla Model 3 (1.510), de Tesla Model Y (2.386), de Toyota Aygo X (1.421), de Toyota Yaris (783), de Toyota Yaris X (751), de Volvo EX30 (1.173) en de Volvo XC40 (1.172).

Opvallend: in dit overzicht staat geen enkel Volkswagen model. Van de ID.3 gingen 612 stuks minder over de toonbank, de ID.4 leverde 520 exemplaren in en de ID.5 werd ruim 75 procent minder vaak op kenteken gezet. Ook de Polo verloor honderden (599 om precies te zijn) registraties. Zelfs de Golf werd flink minder vaak op kenteken gezet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Toen waren er 944 registraties, nu bleef de teller steken op 788 stuks. De T-Cross viel terug van 539 naar 307 registraties en van de T-Roc werden in de eerste 3 maanden van dit jaar 825 exemplaren op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 1.162 stuks. De afzet van de Taigo halveerde ruimschoots van 802 eenheden naar 306 exemplaren.

Nederland2024Q1modellen

Toyota mag dan in het eerste kwartaal de meeste nieuwe auto’s op kenteken te hebben gezet, op modelniveau gaat de bokaal naar Tesla. Diens Model Y was in de periode januari t/m maart de populairste personenwagen met 4.133 geregistreerde exemplaren. De rest van de modellen top-4 bestaat uit de usual suspects: de Volvo XC40, de Toyota Aygo X en de Tesla Model 3. Verrassend is dat de Hyundai i10 de 5de plek wist te bemachtigen. In het verleden was de Picanto van concerngenoot Kia in Nederland populairder. Die Koreaan kwam in het eerste kwartaal niet verder dan plek 9. De tot voor kort zo populaire Peugeot 208 valt net buiten de top-10 en eindigde op plek 12, achter de Hyundai Kona (11) maar nipt boven de Volvo EX30 (13).

 

Occasions

Er zijn in maart 124.568 gebruikte auto’s door garagebedrijven aan particulieren verkocht. Dat is een groei van 5,7 procent vergeleken met maart 2023, zo blijkt uit cijfers van VWE. Voor het hele eerste kwartaal van 2024 gaat het om 359.689 occasions; een stijging van 9,2 procent vergeleken met de eerste 3 maanden vorig jaar. Het aantal verkopen van gebruikte auto’s tussen consumenten onderling steeg in maart met 7,4 procent. Afgelopen maand gingen op deze manier 54.188 auto’s over in andere handen.

De gemiddelde zoekprijs voor een occasion is volgens Automotive Mediaventions (Gaspedaal.nl en Autotrack) nu 17.475 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs 23.401 euro bedraagt. Vergeleken met februari is dit een klein verschil. Het meest verkochte merk in maart was Volkswagen (15.428 occasions), gevolgd door Peugeot (8.706), Opel (8.054), Ford (7.922) en Renault (7.763).

In het eerste kwartaal van  dit jaar zag met name Lynk & Co het aantal occasionverkopen toenemen. Van dit Geely-merk werden in de eerste 3 maanden 1.997 gebruikte exemplaren van de 01 verkocht; een toename van liefst 577 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Ook MG (+153,3 procent) en Tesla (103,5 procent) zagen het aantal verkochte occasions stijgen. Van beide merken werden in de eerste 3 maanden respectievelijk 965 en 1.842 tweedehands auto’s verkocht.

 

Reageren is niet mogelijk.