BMW Groep bouwt miljoenste elektrische auto

0

De BMW Groep heeft afgelopen kwartaal haar miljoenste volledig elektrische auto afgeleverd.

Het autoconcern uit München meldt dat zij in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 531.039 auto’s heeft afgeleverd. Dat betekent een toename van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2023. Ruim 48.000 auto’s waren een M-model. Dit betekent dat de performance divisie van BMW 3,6 procent meer vierwielers afleverde dan in diezelfde periode vorig jaar. Minder goed verging het Mini. Dat leverde in het eerste kwartaal 122.616 auto’s af, hetgeen een daling van 9,4 procent betekent in vergelijking met dezelfde periode van 2023.

In totaal leverde de BMW Groep 82.700 volledig elektrische auto’s af; een stijging van bijna 28 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het hoofdmerk nam daarvan 78.691 stuks voor haar rekening. In vergelijking met 2023 betekent dit een toename van 40,6 procent. BMW heeft momenteel vooral succes met de i4. Een andere troef is de nieuwe iX1 (foto) die met name in Europa goed aanslaat.

Worden ook de elektrische auto’s van de dochters Mini en Rolls-Royce meegerekend, dan heeft de BMW Groep nu 1 miljoen stuks afgeleverd. De basis werd gelegd door de i3. Daarvan kwam de verkoop wat moeizaam op gang, maar in de herfst van diens carrière ontstond er steeds meer waardering voor deze hoogwaardige elektrische auto. Nu is de eerder genoemde i4 de grote gangmaker en bij Mini blaast de elektrische Hatch een stevig deuntje mee. Voor Rolls-Royce is uiteraard een bescheiden rol weggelegd als het om de verkoopaantallen gaat, maar feit is dat er boven verwachting veel vraag is naar de Spectre die pas sinds kort leverbaar is.

 

Krachtenbundeling met Rimac voor accutechnologie

Omdat stilstand achteruitgang is, is de BMW Groep na het bereiken van bovenomschreven mijlpaal niet van plan om achterover te gaan leunen op elektrisch gebied. Het bedrijf doet het in dit marktsegment relatief beter dan de Volkswagen Groep en Mercedes. Die voorsprong wil men vasthouden door met Rimac te gaan samenwerken aan een nieuwe generatie accu’s. Nog dit decennium moeten de resultaten daarvan merkbaar zijn in de elektrische modellen die de BMW Groep verkoopt.

Rimac Technology heeft Porsche als grootaandeelhouder, maar dat staat samenwerking met de BMW Groep niet in de weg. Het doel is om samen “innovatieve oplossingen op het gebied van hoogspanningsaccu’s te ontwikkelen en te produceren”. BMW meldt dat al in de tweede helft van dit decennium haar in serie geproduceerde auto’s zullen profiteren van de krachtenbundeling. Daarnaast zou een elektrische hyper sportwagen met techniek van Rimac niet verkeerd zijn.

Met hulp van de Kroaten wil het Duitse autoconcern vooral kortere laadtijden en een hogere energiedichtheid van de accu’s realiseren. Rimac spreekt zelf van het “grootste en meest ambitieuze project” uit haar geschiedenis. Om een en ander handen en voeten te geven, zal er door de consultancy afdeling van het Kroatische bedrijf (Rimac Technology genaamd) een ‘Rimac Campus’ nabij Zagreb uit de grond worden gestampt. Daar zal onder andere een accuproductielijn worden gevestigd.

Reageren is niet mogelijk.