BMW verkoopt 41 procent meer elektrische auto’s in maart

0

BMW heeft geen last van de in vele landen dalende vraag naar elektrische auto’s. De autofabrikant uit München ziet de belangstelling voor dit soort modellen juist toenemen.

De BMW Groep kon haar autoverkopen in het eerste kwartaal van het jaar aanzienlijk verhogen, ondanks een moeilijk marktklimaat. Het in München gevestigde bedrijf verkocht wereldwijd in totaal 594.671 exemplaren, zo maakte de autofabrikant woensdag bekend. Dit is een stijging van 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

BMWpoelgeest

De groep wist haar afzet vooral in Europa te vergroten. In onze wereldregio bedroeg de verkoopstijging 5,5 procent naar 227.784 afgeleverde voertuigen van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. In de Verenigde Staten wisten zij 1,2 procent meer voertuigen, namelijk 90.844 exemplaren, aan de man te brengen. De verkoop op de belangrijke Chinese automarkt daalde echter met 3,8 procent naar 61.976 auto’s van de merken BMW en Mini. Op de thuismarkt (Duitsland) steeg de afzet met 7,6 procent naar 61.976 stuks.

Er zijn geen tekenen van een crisis op het gebied van elektromobiliteit bij de BMW Groep: in de eerste 3 maanden van het jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 82.700 volledig elektrische voertuigen (BEV’s) van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. Dit komt overeen met een groei van ruim 27,9 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “De BMW Groep zet zijn BEV-groeikoers voort. Met de levering van het miljoenste volledig elektrische voertuig sinds de marktintroductie van de i3 hebben wij een belangrijke mijlpaal bereikt. “Op deze manier demonstreren we de aantrekkelijkheid van ons product portfolio”, aldus de verkoopdirecteur van BMW, Jochen Goller.

Naast volledig elektrische modellen blijven ook voertuigen met efficiënte verbrandingsmotoren en plug-in hybride technologie belangrijke componenten in het aandrijfportfolio van BMW Groep. “Met de keuze uit verschillende aandrijftypes en de hoge mate van flexibiliteit kan de BMW Groep inspelen op de veranderende eisen van de klant. “Het is nu duidelijk dat deze strategie bijzonder effectief is in een dynamische marktomgeving”, vervolgde Goller.

De vraag naar BEV’s was bijzonder hoog voor het kernmerk BMW: van de totale verkoop van 531.039 eenheden (+2,5 procent) waren 78.691 exemplaren volledig elektrische voertuigen. Dat is een stijging van 40,6 procent. Klanten vroegen vooral naar de i4, de iX3, de iX1, de iX en de i7.

Voor dit jaar verwacht de BMW Groep ondanks de moeilijke marktomstandigheden een lichte afzetgroei. In 2023 leverde het concern wereldwijd 2,55 miljoen auto’s af.

Reageren is niet mogelijk.