Mazda CX-80: een stap in de goede richting?

0

Op donderdag 18 april onthult Mazda de volledig nieuwe CX-80. Kort door de bocht is dat een CX-60 met 3 zitrijen.

“Na de CX-60 is dit het tweede model dat wordt gebouwd op ons Large Architecture platform” schrijft Mazda in haar persbericht. Dat is niet helemaal waar, want onder andere in Noord-Amerika verkopen de Japanners de CX-50 en de CX-70. Dit SUV duo is eveneens op Large Architecture platform. De verschillen zitten hem in de lengte-breedte verhouding van de carrosserie. Maar goed, als er alleen gekeken wordt naar de Europese markt, dan is de CX-80 inderdaad wel het tweede model na de CX-60 dat gebruik maakt van de betreffende bodemplaat.

De CX-80 wordt de ruimste auto die Mazda in Europa in haar programma heeft en (daarmee) het nieuwe Europese vlaggenschip van het Japanse automerk. Met een lengte van bijna 5 meter en een wielbasis van ruim 3 meter is de nieuwe SUV een stuk forser dan zijn familielid dat reeds gebruik maakt van het Large Architecture platform. De CX-60 is er echter alleen met 5 zitplaatsen en daar zit de meerwaarde van de CX-80: in combinatie met 2 neerklapbare stoelen op de derde rij is deze nieuwe Mazda leverbaar met keuze uit 3 configuraties voor de tweede rij, waaronder de mogelijkheid van 2 aparte captains seats in combinatie met een middenconsole. Of de CX-80 ook een grotere kofferbak heeft dan de CX-60, is niet bekend. In 5-zits configuratie ligt dat natuurlijk het geval, maar met alle zitplaatsen in gebruik zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn.

“De nieuwe CX-80 rijdt fantastisch”, schrijft Mazda in haar persbericht. Daar denkt de pers toch wat anders over. Dat komt vooral doordat er bij de stekker hybride aandrijflijn wat puntjes op de i ontbreken. De 4 cilinder motor die als basisunit fungeert is rumoerig, de afgifte van vermogen en koppel kan nogal stotterend verlopen en in de praktijk valt het benzineverbruik voor een PHEV model tegen. Kortom, de aandrijftechniek van de CX-60 is verre van fijn geslepen. Hopelijk hebben de ingenieurs van Mazda sinds het debuut van dit model niet stil gezeten, want de CX-80 wordt in Nederland leverbaar in dezelfde PHEV configuratie. De CX-60 is nu een kleine 2 jaar op de markt en het zou fijn zijn als de Japanners die tijd gebruikt hebben om de aandrijflijn dusdanig te verbeteren dat hij de toets der kritiek alsnog kan doorstaan. 

Elders in Europa is de CX-60 ook leverbaar met een 6 cilinder dieselmotor (en mild hybride techniek), maar in Nederland is er niet voldoende vraag naar olie gestookte modellen. Meer aandrijfsmaken zijn er niet. Dat is jammer, want nu bekend is geworden dat plug-in hybride modellen vanaf volgend jaar hoger belast gaan worden, is het minder aantrekkelijk om voor deze techniek te kiezen. Mazda heeft in het eerste kwartaal in Nederland afgerond een kwart minder auto’s afgeleverd en deed het daarmee duidelijk slechter dan de automarkt als geheel, die wel groeide. Op Europees niveau zien we hetzelfde beeld. Dat komt niet in de laatste plaats doordat het elektrische aanbod van Mazda, in de vorm van de MX-30, niet serieus wordt genomen door de autoconsument en omdat zelf-oplaadbare ‘full hybrid’ modellen in het gamma ontbreken.  

Mazda kan een nieuw model dus goed gebruiken, maar de vraag is of de stekker hybride CX-80 veel verkoopzoden aan de dijk zal zetten. De voorverkoop start in mei en de SUV zal vanaf najaar 2024 bij de dealers te koop zijn. Tegen die tijd zal de Mazda 6 uit de showroom zijn verdwenen want dat model is niet meer in productie en nu alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Hopelijk volgen er in 2025 wél modellen die de verkopen van het Japanse merk significant omhoog kunnen stuwen. Volledig elektrische modellen die anders dan de MX-30 niet gehandicapt worden door een te kleine batterij / actieradius en een ingrijpende facelift voor de Mazda 3 (met ‘full hybrid’ techniek) bijvoorbeeld.

Reageren is niet mogelijk.