Xiaomi SU7: het is niet allemaal goud wat er blinkt

0

Xiaomi is begonnen met de levering van de eerste batch van haar elektrische SU7. Bedrijfsoprichter en CEO Lei Jun nam persoonlijk deel aan het evenement en overhandigde de eerste auto’s aan de klanten. De eerste batch van de SU7 is gelimiteerd tot 5.000 stuks. Ondertussen heeft Xiaomi meer dan 100.000 bestellingen voor de elektrische sedan binnengehaald, waarvan 40.000 klanten al een aanbetaling hebben gedaan.

De ceremonie van de leveringsstart vond plaats in de Xiaomi fabriek in Peking, die eigendom is van het staatsbedrijf BAIC (Beijing Automotive Industry Company). Deze site heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 auto’s. De eerste batch van de Xiaomi SU7 is echter beperkt tot 5.000 eenheden. Het is de zogeheten Founders Edition, die enkele gratis upgrades bevat, zoals nappaleer, 25 luidsprekers en een autokoelkast.

XiaomiSU7LeiJun3

Lei Jun (rechts op bovenstaande foto) leidde zelf de leveringsceremonie. Hij overhandigde een aantal auto’s aan geselecteerde klanten. Vervolgens maakte hij een groepsfoto met hen (zie hieronder). Na het tellen van de eerste eigenaarscertificaten op de foto, kan geconcludeerd worden dat Lei ongeveer 10 auto’s heeft afgeleverd. Hij zei dat Xiaomi, van oorsprong een producent van smartphones, vanaf vandaag officieel een autofabrikant is.

XiaomiSU7LeiJun4

De levering van de SU7 begon niet alleen in de fabriek. Ook zijn 59 Xiaomi winkels in 28 steden in heel China begonnen met het leveringsproces. Wat de reguliere varianten van de SU7 betreft: deze zullen eind april of begin mei worden geleverd.

 

Meer over de Xiaomi SU7

De Xiaomi SU7, een sportieve sedan, wordt gebouwd op het zogeheten Modena platform. Met afmetingen van 4.997 x 1.963 x 1.455 mm en een wielbasis van 3.000 mm is hij groter en langer dan de Porsche Tycan, maar de SU7 beschikt toch over een slank profiel. Het instapmodel is uitgerust met een LFP batterij van 73,6 kWh en een elektromotor van 299 pk, terwijl de topversie over 4WD beschikt om het vermogen van 773 pk in goede banen te leiden. Zijn ternaire NMC batterij heeft een capaciteit van 101 kWh, goed voor een rij bereik van 700 km. “De SU7 zal de elektrische auto-ervaring opnieuw definiëren”, aldus Lei Jun.

XiaomiSU7LeiJun6

De prijsklasse waarin de Xiaomi SU7 gaat opereren is omgerekend 40.000 tot 55.000 euro. Daarmee is er sprake van een directe concurrent voor de Tesla Model 3. Toch moeten ook lokale rivalen van Xiaomi zich zorgen maken. De topman van Great Wall Motor, Wei Jianjun, heeft zijn R&D-team opdracht gegeven om de SU7 nauwkeurig te bestuderen (zie onderstaande foto). Daaruit kan worden afgeleid dan Xiaomi de krachtverhoudingen op de Chinese automarkt definitief veranderd heeft. Het zal waarschijnlijk leiden tot de nieuwe fase van de prijzenoorlog.

XiaomiSU7LeiJun7

 

Toch is niet alles goud wat er blinkt

Na het voorgaande gelezen te hebben, ben je geneigd te denken dat de Xiaomi SU7 een droomstart heeft gemaakt. Op basis van het aantal bestellingen voor de ‘Chinese Apple Car’ is de hele jaarproductie voor 2024 inmiddels uitverkocht. Bij de 59 showrooms in 28 steden hebben sommige klanten zelfs tot 3 uur ’s nachts gewacht om met de SU7 te kunnen rijden. Om er een nog groter spektakel van te maken, overhandigde Xiaomi de elektrische sedan ook aan veel lifestyle-influencers voor rijrecensies. Maar met zoveel exemplaren van de SU7 op straat begonnen er negatieve verhalen te ontstaan. Video’s en foto’s van Xiaomi’s sedan laten zien hoe de crashte en ongelukken veroorzaakte. Het beeldmateriaal verspreidde zich rap over Chinese sociale netwerken. In een van die video’s verliest de bestuurder van de aqua blauwe SU7 (zie onderstaande foto) de controle over het voertuig en botst tegen de zijmuur. Dat de crash veroorzaakt werd door iemand die geen ervaring had met het rijden in een elektrische auto, is geen excuus: moderne elektrische auto’s zouden daar mee om moeten kunnen gaan en zo’n gevaarlijke manoeuvre niet moeten toestaan. Dit wijst op het falen van de tractie controle software van het voertuig. Het goed afgesteld systeem moet wielslip detecteren en het koppel aanpassen via motoringrepen of gerichte remacties. Op basis van de video van de gecrashte SU7 concluderen deskundigen dat het tractie controle systeem van Xiaomi verre van geavanceerd is.

XiaomiSU7LeiJun11

Een Tesla zou een dergelijke onveilige manoeuvre bijvoorbeeld hoogstwaarschijnlijk niet toestaan. Dit is niet omdat het tractie controle systeem van deze autofabrikant beter zou zijn, aangezien alle systemen alleen het aantal omwentelingen per minuut van de aangedreven wielen meten en reageren wanneer deze te hoog worden als het wiel slipt (wat tot een reactie vertraging leidt). De reden is dat Tesla een tweede tractie controle systeem heeft voor de motor. De gegevens van de elektromotoren worden gebruikt om de werkelijke wielgrip te meten, waardoor er kan worden gereageerd als het wiel grip verliest, maar nog niet slipt. Dit heeft zijn limiet, dus een regulier tractie controle systeem wordt ook gebruikt. De SU7 lijkt niet te beschikken over een dergelijk vangnet, met als gevolg ‘opmerkelijke resultaten’. Een andere video toont een fel paarse SU7 met defecte luchtvering, waardoor de Xiaomi (zeker in deze kleur een auto met een hoog ‘bling bling’ gehalte) in een onbedoelde lowrider verandert. Een andere op beeldmateriaal geregistreerde crash is een standaard kop-staartbotsing van een SU7 met een BMW Z4. Het is duidelijk dat als er al sprake was van een remingreep, deze noodmaatregel te laat kwam.

XiaomiSU7LeiJun10

Xiaomi is de consumentenelektronicagigant die in China bekend staat om zijn aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Er is echter een verschil tussen het ter beoordeling geven aan influencers of bloggers van honderden smartphones, stofzuigers, horloges of tv’s, en het testen van een auto. Xiaomi heeft de hieraan verbonden risico’s vermoedelijk onderschat. Het uitlenen van een voertuig (waarbij nog enkele software fouten moeten worden opgelost; niet verrassend aangezien het letterlijk de eerste auto van Xiaomi is) aan TikTok sterren die meesters zijn in het creëren van spraakmakende en schokkende inhoud, een perfect recept is om een mediastorm te ontketenen. In de gadgetrecensies worden telefoons soms van de 10de verdieping gegooid om hun duurzaamheid te bewijzen. Er werden power banks in het vuur geworpen en jij wilt waarschijnlijk niet weten wat de influencers en bloggers met robotstofzuigers deden. Die TikTok sterren kregen afgelopen week dus een 2,5 ton zware, 5 meter lange auto met honderden pk’s en deden alsof het weer zo’n gadget is om plezier mee te hebben. Dat heeft dus zwaar averechts uitgepakt.

XiaomiSU7LeiJun8

Maar niet alleen influencers zijn verantwoordelijk. Veel vaste Xiaomi fans en potentiële klanten zijn begonnen met het maken van testritten. Tijdens het lanceringsevenement werd veel nadruk gelegd op de hoeveel connectiviteit die de SU7 heeft. Wat Xiaomi op dit  vlak allemaal in de aanbieding heeft, is werkelijk ongelooflijk: de software is aanwezig in huishoudelijke apparaten, telefoons, televisies en horloges. Het is technisch mogelijk om een auto vanuit huis te besturen en omgekeerd. Men kan zelfs de gordijnen in de woonkamer vanuit de auto openen. Dit alles creëert echter een beeld van de SU7 als een andere gadget in het Xiaomi-ecosysteem. Enige respect voor het 773 pk sterke AWD monster is dus zeker op zijn plaats.

XiaomiSU7LeiJun5

De Xiaomi SU7 is pas enkele dagen geleden gelanceerd en het bedrijf moet dit probleem direct aanpakken. Anders zou het perfect vormgegeven beeld dat Lei Jun creëerde, kunnen afbrokkelen.

Reageren is niet mogelijk.