RDW test nieuw beoordelingsprotocol voor touchscreens

0

Euro NCAP voert in 2026 nieuwe beoordelingscriteria in voor nieuwe auto’s. Doel is om daarmee te voorkomen dat bestuurders hun ogen lang van de weg moeten houden. Het gebruik van het touchscreen kan tijdens het rijden namelijk tot onveilige situaties leiden, zo stelt Euro NCAP. De veiligheidsorganisatie wil daarom dit soort bedieningssystemen op hun veiligheid gaan beoordelen. Op het testcentrum van de RDW in Lelystad is het nieuwe protocol deze week getest.

De European New Car Assessment Program (Euro NCAP), vooral bekend van crashtests van personenwagens, wil autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor zaken als het aan/uit zetten van de ruitenwissers en de alarmlichten. Dit in plaats van dat de bestuurder hiervoor het menu van het touchscreen in moet duiken. Op het testcentrum van de RDW in Lelystad is deze week een stap gezet die volgens de organisatie mogelijk resulteert in nieuwe voertuigregelgeving op dit gebied.

Ilse Harms, RDW-adviseur en voorzitter van een Euro NCAP-werkgroep, legt uit: “Afleiding is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Veel autofabrikanten hebben bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens. Daarmee zijn de ogen onnodig lang van de weg. Met het beoordelingsprotocol stimuleert Euro NCAP fabrikanten om bediening te maken die de bestuurder niet onnodig afleidt. Bijvoorbeeld door fysieke, eenvoudige bediening te gebruiken zoals een knop, of schakelaar voor het bedienen van ruitenwissers, richtingaanwijzers en alarmknipperlichten. Met het beoordelingsprotocol wordt onderscheid gemaakt tussen dashboards die eenvoudig bediend kunnen worden zonder de ogen van de weg af te houden en dashboards waarbij dat niet het geval is”.

Meerdere voertuigen, fabrikanten en inspecteurs doen mee aan de testen in Lelystad. Het doel, zo stelt de RDW, is: “onderzoeken of het protocol onderscheid kan maken tussen goed ontworpen bedieningspanelen en meer afleidende ontwerpen”. Het ging dus niet om het testen van auto’s zelf, maar om het protocol waarmee die personenwagens in de toekomst beoordeeld dienen te worden tegen het licht te houden.

De RDW en Euro NCAP gaan de komende periode de testresultaten analyseren, zo stelt Harms. Volgens de RDW is het toekomstige protocol een potentiële opstap om het gebruiksgemak van voertuigen (en daarmee het voorkomen van afleiding tijdens het rijden door het touchscreen) beter in regelgeving te verankeren. “Met de testdag wordt een grote stap in de goede richting gezet”, aldus Harms. De RDW doopte de campagne deze week alvast tot ‘bring back buttons’.

De verwachting is dat autofabrikant gehoor aan bovenstaande oproep zullen geven als zij geconfronteerd worden met een lagere score bij Euro NCAP voor modellen waar nog heel veel functies via het touchscreen aan/uit gezet moeten worden (of de boord temperatuur dan wel het volume van de geluidsinstallatie veranderd moet worden). Dat betekent voor autofabrikanten een streep door de rekening want minder fysieke knoppen betekent voor hen minder kosten. Ook zal de ‘ bring back buttons’ campagne er toe leiden dat de mogelijkheid om opties softwarematig toe te voegen slinken. Die ‘service’ van de autofabrikant brengt momenteel flink wat geld in het laatje bij autofabrikanten.

 

Reageren is niet mogelijk.