Het is traditie dat BMW tijdens het jaarlijkse Concours d’Elegance Villa d’Este evenement begerenswaardige showmodellen. Helaas krijgen die conceptstudies zelden een vertaling naar een productiemodel. ‘Kopen’ was er voor de buitenwereld dus niet bij. Maar nu heeft BMW anders besloten: het bijzonder geslaagde showmodel Skytop gaat wel in productie. De oplage van de Skytop is weliswaar beperkt (50 exemplaren), maar dat mag de pret niet drukken: ‘Iets’ is beter dan ‘niets’. Autointernationaal.nl meldde overigens in mei al, toen de bijzondere BMW werd gepresenteerd, dat er serieuze productiekansen waren.
De Skytop is gebaseerd op de 8-serie Coupé / Cabriolet. Om precies te zijn de dikste versie uit de modelreeks: de M8 Competition. Die heeft in het vooronder een 625 pk en 750 Nm sterke 4,4 liter V8 motor. De Skytop is wel fractioneel (0,1 tel) langzamer op de standaardsprint (en heeft zodoende 3,3 seconden nodig om dit tempo vanuit stilstand te bereiken), maar dat zal natuurlijk geen dealbreaker zijn. Alle 50 exemplaren zijn overigens al verkocht. Andere technische kenmerken van de Skytop zijn een 8-traps automaat en vierwielaandrijving. De topsnelheid is niet bekend.
Anders dan de 2-deurs versies van de M8 is de Skytop een Coupé noch een Cabriolet, maar een Targa model. Dat betekent een vaste stijl annex beugel achter de stoelen. De 2 panelen boven de cabine dient men handmatig te verwijderen als men ‘open’ wil kunnen rijden. Ze kunnen in de kofferbak worden opgeborgen. In vergelijking met de M8 is het interieur afgewerkt met extra veel bruin leder. Anders dan het donormodel is de Skytop strikt een 2-zitter.
BMW vindt het niet nodig om de prijs te vermelden, maar in mei werd door Autointernationaal.nl ter indicatie 1,5 miljoen euro genoemd. Is dat veel geld? Het is maar hoe je het bekijkt. We hebben hier te maken met een volbloed verzamelaarsobject die te zijner tijd op een veiling een veel hoger bedrag opbrengt. En zo is wat ze bij de SP zeggen toch een beetje waar: ‘de rijken’ worden steeds rijker …