Zijn de Capri en Explorer voor Ford de nieuwe Escort en Taunus?

0

Bravo. Die actienaam herinner jij je misschien nog wel. Hij werd begin jaren tachtig met veel succes gebruikt door Ford om de Fiesta, Escort en Taunus extra in het zonnetje te zetten. Het actietrio was namelijk standaard voorzien van een radio. Een radio! Tja, toen was geluk nog heel gewoon.

Inmiddels zijn het andere tijd en dat weet Ford als geen ander. Niet alleen de oude succesnummers zijn verdwenen, maar ook hun spirituele opvolgers maken het vanwege hun verbrandingsmotor niet lang meer. De Fiesta is reeds gesaneerd, binnenkort loopt het laatste exemplaar van de Focus van de band en de Mondeo (de opvolger van de Sierra die de Taunus afloste) is al jarenlang geschiedenis. Dat bleef niet zonder verkoopgevolgen. De tijd dat Ford bij Opel aan het bumper kleven was over het marktleiderschap ligt ver achter ons. Maar op een bepaalde manier lijkt die tijd te beleven nu het merk als troef de Explorer heeft (en daarnaast de coupévariant Capri).

Vorige maand wist de Explorer namelijk de 5de plek te veroveren in het overzicht van meest geregistreerde elektrische modellen. Dat doet denken aan de ‘good old times’ toen het verkopen van een Escort of Taunus eigenlijk een kwestie van uitdelen was. De Ford voelt blijkbaar aan zijn water dat hij met de Explorer wel eens een grote hit in handen zou kunnen hebben. Daarom blijft de importeur sleutelen aan het leveringsgamma van de deze SUV (en doet dat in een moeite door ook bij de Capri).

FordCapriExplorerPrijzen

Na een prijsverlaging in februari, komt Ford nu met een 2-tal nieuwe uitrustingsvarianten: Style en Select. Die vervangen de naamloze basisuitvoering en komen onder de Premium versie in het gamma. Het verschil tussen de Style en Select uitvoering zit hem in het accu formaat. Als Select beschikken de Explorer en Capri over een grotere accu. Door de wijziging van het leveringsgamma, daalt de basisprijs van de Explorer van 40.350 euro naar 38.950 euro. Voor niets gaat de zon op, dus de uitrusting is wel minder compleet dan die van de voormalige (naamloze) basisuitvoering. Wie elektrisch verstelbare & verwarmbare stoelen, een draadloze telefoonlader, verwarming van het de stuurwiel en een skiluik wil, dient daarvoor het 1.000 euro kostende Comfort Pack 1 op de optielijst aan te vinken. Wie meer luxe wil, kan voor 1.600 euro het Comfort Pack 2 aanschaffen. Dat biedt als extra’s uitgebreider verstelbare AGR-stoelen. De meest luxe Premium versie onderscheidt zich als vanouds met kunstlederen bekleding, 20 inch lichtmetalen velgen, sfeerverlichting, een elektrische achterklep en Matrix koplampen. Het Bang & Olufsen audiosysteem is evenwel niet meer standaard. Daarvoor moet nu bijbetaald worden.

 

Reageren is niet mogelijk.