Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol geactiveerd. Reden is de aanhoudend hoge temperaturen. In 8 provincies stijgt het kwik boven de 30 graden Celsius. De maatregel is bedoeld om gestrande weggebruikers sneller hulp te bieden.
Het protocol houdt in dat bij elk pechgeval of ongeval direct een bergingsvoertuig wordt gestuurd. Dit moet voorkomen dat automobilisten of inzittenden langdurig in de hitte langs de snelweg moeten wachten. De regeling geldt in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland, Overijssel en Flevoland.
Volgens Rijkswaterstaat kan het asfalt op tropische dagen temperaturen van boven de 50 graden bereiken. Weggebruikers krijgen daarom het advies voldoende water mee te nemen en bijvoorbeeld een paraplu in de auto te leggen, dit voor bescherming tegen de zon als er oponthoud optreedt.
Het hitteprotocol wordt doorgaans geactiveerd bij aanhoudende hitte in combinatie met verhoogde verkeersdrukte. De maatregel maakt onderdeel uit van het bredere calamiteitenbeleid voor extreem weer.
