Nieuwstelex

0

+++ Onderdelentoeleverancier Delphi en toeleverancier van rij assistentie software toepassingen Mobileye gaan samen een geautomatiseerd systeem voor AUTONOOM rijden ontwikkelen.

De Amerikaanse resp. Israëlische bedrijven hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het platform voor het rij systeem heet Central Sensing Localization and Planning (CSLP) en moet de marktintroductie van volledig geautomatiseerd rijden versnellen. Het systeem wordt ontwikkeld volgens de SAE Level 4/5 norm voor geautomatiseerde rij oplossingen. De systemen worden vervolgens aangeboden aan autofabrikanten. Delphi en Mobileye presenteren het CSLP platform in 2017 op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het platform is volgens het persbericht van Delphi en Mobileye in 2019 klaar voor productie. Tesla koopt naar aanleiding van het ongeval met dodelijke afloop sinds juli 2016 geen sensoren meer bij Mobileye. Tussen beide bedrijven wordt volgensDe Telegraaf nog wel samengewerkt op het gebied van de ontwikkeling van de EyeQ3-chip. +++

+++ FORD wil met de Mustang Shelby GT500 de Dodge Challenger SRT Hellcat met zijn 717 pk overtroeven. De website Horsepower Kings bericht dat de ultieme versie van de ‘pony car’ daarom 740 pk vermogen krijgt. Dat wil Ford gaat peuteren uit een 5,0 liter groot, dubbel geblazen V8 blok. Daarmee kan hij een topsnelheid halen van 323 km/u. Ter vergelijking: de Mustang Shelby GT350 beschikt over 533 pk en 582 Nm. De GT500 blijft voorbehouden aan de Noord Amerikaanse markt en zal aldaar uiterlijk in 2018 in de showrooms arriveren. Europeanen die een exemplaar van de ‘Hellcar beater’ willen, zullen zich moeten wenden tot het grijze importcircuit. +++

+++ De relatief nieuwe CEO van LAMBORGHINI, Stefano Domenicali, heeft hoge verwachtingen van de SUV die het merk momenteel aan het ontwikkelen is. Die gaat uiterlijk 2019 in productie en moet leiden tot een verdubbeling van de verkopen tot 7.000 auto’s. Domenicali bluft niet, want eerder wist Porsche een dergelijke afzetgroei te realiseren met de Cayenne. In sportwagens zit niet veel verkoopgroei meer. De CEO zoekt de expansie daarom met andere modellen, namelijk een SUV. Met name dealers in de Verenigde Staten zitten te springen om het tot Urus gedoopte ontwerp. +++

+++ MAZDA komt met een nieuwe sportcoupé met wankelmotor. Volgens de Australische websiteMotoring heeft het topmanagement het licht op groen gezet voor een dergelijk model. Zij baseert zich hierbij op berichtgeving van het Japanse tijdschrift Holiday. De door een wankelmotor aangedreven sportcoupé komt in 2020 op de markt. Mazda liet vorig jaar weten al aan sinds 2012 aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie rotatiemotoren te werken. De sportcoupé zal zowel qua formaat (4,39 meter) als prijs boven de MX-5 worden gepositioneerd en gaat waarschijnlijk ‘gewoon’ RX-7 heten. +++

+++ MERCEDES komt met een open variant van de AMG GT. De bolide krijgt een stoffen dak, maar voor de rest zijn er uiterlijk niet veel verschillen met de gesloten variant. De basisstructuur zal evenwel verstevigd moeten worden, hetgeen meergewicht betekent en dat leidt er op zijn beurt toe dat de onderstelafstellingen aangepast moeten worden. De circa 1.700 kilo zware roadster zal gebruik maken van dezelfde 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8 waarvan 2 vermogensversies zijn gepland: 476 en 510 pk. De prestaties zullen op een iets lager niveau liggen vanwege het meergewicht en de iets minder gunstige stroomlijn. De roadster debuteert waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2017. +++

+++ De Franse overheid ontkent dat er gerommeld is met de uitkomsten van het onderzoek naar uitstoot van RENAULT modellen. Eerder deze week berichtte de Financial Times dat er belangrijke conclusies uit het rapport zijn gehaald. Volgens branchevakblad Automotive News Europe stelt de Franse overheid nu dat het volledig transparant te werk is gegaan, alle resultaten heeft gedeeld en de consumenten & mededingingsautoriteiten heeft ingeschakeld. Drie leden van de onderzoekscommissie suggereerden dat conclusies over mogelijke fraude met de testmodus van de Captur het rapport niet hebben gehaald. Renault ontkent dat er sprake is van softwarefraude. +++

+++ VOLKSWAGEN plakt de letters niet achterop maar met een 240 pk sterke diesel en 220 pk sterke benzine in het vooronder van de nieuwe Tiguan spreek je eigenlijk van een GTI en GTD. Op zoek naar een SUV met meer dan 180 pk? Zoek niet verder. Het voordeel als je veel motorblokken in het schap hebt liggen: als het past en de boekhouders geven groen licht, dan kan het gewoon. Zo ook bij de Tiguan, want die valt vanaf vandaag te bestellen met 2 nieuwe topmotoren die standaard over 4Motion vierwielaandrijving en een DSG automaat beschikken. Benzinesnuivers kunnen gaan voor een 220 pk sterke 2.0 TSI turbobenzine (7,8 liter/100 km en 180 gram/km CO2); dit blok kennen we uiteraard van de Golf GTI en consorten. Die hete hatchback snelt ermee in 6,5 seconden naar 100 km/u. Voor de Tiguan meldt Volkswagen een even rappe acceleratietijd; de SUV is weliswaar zwaarder maar biedt meer tractie dankzij de vierwielaandrijving. In de ‘GTD’ variant huist de dubbel geblazen 2.0 BiTDI met 240 pk en 500 Nm (6,4 liter/100 km en 167 gram/km CO2). Ook deze Tiguan kan in 6,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Qua topsnelheid is er wel verschil: de Tiguan ‘GTI’ loopt maximaal 220 km/u, maar de ‘GTD’ piekt pas bij 228 km/u. De 240 pk sterke dieselversie is herkenbaar aan andere uitlaatsierstukken. Normaal gesproken heeft de Tiguan een dubbele uitlaat links onder de achterbumper, maar voor de topdiesel wordt de uitlaat in de bumper geïntegreerd. Links en rechts krijgt hij zeshoekige sierstukken, waar de uitlaat achter weggewerkt zit. +++

Comments are closed.