Bentley steekt de beste dieseltechnologie die de Volkswagen Groep momenteel te bieden heeft ook in de neus van de Bentley Bentayga. Dat is de van de Audi SQ7 bekende 4,0 liter achtcilinder, die naast twee traditionele aanjagers ook over een nieuwe elektrische turbo beschikt. Onder de streep levert dat 435 pk en 900 Nm op. De nieuwe Bentley komt begin volgend jaar in Europa op de markt.
De V8 is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF en drijft via een Torsen differentieel alle vier de wielen aan. Net zoals bij de Audi gaat 60 procent naar de achterwielen. De Bentley kan claimen de snellere SUV te zijn, althans qua topsnelheid. Bij de SQ7 grijpt bij 250 km/u de begrenzer in. De Bentayga gaat dan nog 20 km/u verder door. De dieselversie van de SUV zit in 4,8 seconden op 100 km/u. Bentley geeft een gemiddeld verbruik van 7,3 liter/100 km op. Dit betekent een CO2-uitstoot van 210 gram/km.

Bentley Bentayga Diesel
De komt van de oliegestookte Bentley Bentayga betekent dat er in de autowereld opnieuw een heilig huisje gesloopt wordt. Eerder zorgde Bentley al voor reuring door haar gamma uit te breiden met een SUV; een modelafkorting die men bij Rolls-Royce niet over de lippen wenst te krijgen. Mogelijk draait W.O. (Walter Owen) Bentley zich nu om in zijn graf. Aan de buitenkant is de Bentayga Diesel te herkennen aan twin quad uitlaatpijpen, een zwarte grille en subtiele ‘V8 Diesel’ badges onderaan de voorportieren.
De doelgroep van de Bentley Bentayga Diesel wordt gevormd door vermogende autoconsumenten die een Audi Q7 te minnetjes vinden en er geen probleem mee hebben om ruwweg het dubbele bedrag te betalen voor een snelle, oliegestookte SUV (de definitieve prijs is nog niet bekend, maar hij wordt zeker goedkoper dan de W12 benzineversie die 281.221 euro moet opbrengen).

Bentley Bentayga dashboard
Het zal de cliëntèle vermoedelijk niet te doen zijn om de brandstofbesparing. Diegenen die het verbruik van de Bentley Bentayga Diesel willen weten, kunnen het model waarschijnlijk überhaupt niet betalen. Maar dankzij de efficiëntere motor minder vaak bij de pomp hoeven stoppen, zal de doelgroep als een zege ervaren. Daar moeten zij zich immers mengen onder het gewone publiek …