Kort door de bocht: Renault Scénic TCe 130

0
Getest

Renault Scénic TCe 130

Modeljaar 2016
Uit de beoordeling Qua veiligheid, bagageruimte en uitrusting kom je niks tekort in de Renault.

Waarom de korte test?

Vorige week heeft u op Autointernationaal.nl de eerste test kunnen lezen van de dieselhybride uitvoering van de nieuwe Renault Scénic. Uw verslaggever was niet direct verkocht, omdat er naast voordelen (lager verbruik, merkbare elektrische assistentie bij lage toerentallen) ook duidelijke nadelen zijn (meerprijs, minder bagageruimte, regenereren van remenergie gaat niet bepaald onmerkbaar). Maar in Nederland heeft de benzine-uitvoering van de Scénic minstens een net zo groot verkooppotentieel. Daarom wordt nu ook de 1.2 TCe uitvoering onder de loep genomen.

Renault Scenic TCe 130 2017

Wat voor auto is de Renault Scénic TCe 130?

Anders dan Peugeot bij de 5008 heeft Renault het MPV nog niet bij het grof vuil gezet. Op zich getuigt dat van lef, omdat dit autotype lang niet zo’n sexy imago heeft als de cross-over of SUV, met alle verkoopeffecten van dien. Maar voor de fans van stoere auto’s heeft Renault tegenwoordig de Kadjar in het gamma. Die rol hoeft de Renault Scénic dus niet te spelen. Toch heeft Renault wel degelijk bepaalde kenmerken van de SUV overgenomen bij het ontwerpen van de vierde generatie van haar MPV. Zo is de bodemvrijheid met 4 centimeter vergroot en zijn enorme (20 inch) wielen standaard.

Renault Scenic TCe 130 2017

Is het wat?

Normaal gesproken zijn grote velgen ‘killing’ voor het veercomfort, maar Renault heeft het grote wielformaat gecompenseerd door banden met hoge wangen uit te kiezen. Ook zijn ze relatief smal, hetgeen minder rolweerstand betekent en dus een gunstige uitwerking heeft op het brandstofverbruik. Terugkomend op het veercomfort: de door Renault bedachte oplossing werkt prima, in de zin dat de Renault Scenic niet slechter overweg kan met oneffenheden in het wegdek dan het gros van zijn concurrenten met 17 of 18 inch velgen. Maar aan de andere kant: wie een Frans zwevend tapijt verwacht, zal teleurgesteld worden.

Renault Scenic TCe 130 2017 bestuurder

De besturing is direct en de Scénic is mooi spoorvast, waardoor je rechuit rijdend maar weinig hoeft te corrigeren. Ook laat de Renault zich scherp door bochten dirigeren. Maar ‘sportief’ kan je de rijeigenschappen van de Scénic beslist niet noemen. Daarvoor helt hij iets te veel over en de tractiecontrole grijpt onverbiddelijk in als je denkt rij technisch de bloemetjes even buiten te zetten. In dit opzicht is de Renault Scénic een echte MPV gebleven: de rijeigenschappen zijn veilig, maar saai. Het karakter van de 1.2 TCe motor past daar goed bij. De viercilinder is stil en geciviliseerd, maar een sprinter is het niet. Tijdens inhaalmanoeuvres moet hij dus flink aan de bak.

Renault Scenic TCe 130 2017 dashboard

Er kon worden gereden met de meest luxueuze uitvoering van de Scénic en dat betekent veel hightech. Analoge meters zijn geschiedenis want grotendeels vervangen door TFT displays voor snelheid, motortemperatuur en brandstofpeil. Via een keuzemenu kan de prioriteit van de op het centrale scherm afgebeelde informatie worden bepaald, maar het aanbod is minder breed dan Volkswagen via haar vergelijkbare Active Info Display biedt. Het optionele head-up display kan (in kleur) ook navigatie-instructies geven. Stilstaand ziet het er indrukwekkend uit, maar al rijdend is de weergave minder scherp, ook omdat de voorruit zich ver van de bestuurder bevindt.

Renault navigatiesysteem

De duurdere versies van de Renault Scénic zijn standaard voorzien van het R-Link 2 infotainment systeem met 8,7 inch groot, verticaal geplaatst beeldscherm. De installatie kent vele functies en kan ook de achterbankleuningen voor u automatisch plat leggen. Maar de bediening is soms wat verwarrend en de reactiesnelheid laat ook te wensen over. Afgezien daarvan is de Renault een reuze praktische auto met een enorme schuiflade als dashboardkastje en een riant opbergvak tussen de voorstoelen dat naar achteren kan worden geschoven. Onder de centrale armsteun bevinden zich zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde USB aansluitingen en een 12V stopcontact. Bekerhouders ontbreken evenmin, al kan je die niet gebruiken als de genoemde armsteun helemaal naar voren is geplaatst.

Renault Scenic TCe 130 2017 achterstoelen

De afwerkingkwaliteit is prima. Ga je op inspectie, dan kom je op een gegeven moment wel goedkoop plastic tegen, maar dit materiaal springt niet in het oog. Voor de achterpassagiers zijn er picknicktafeltjes en onder de koffervloer bevinden zich extra opbergvakken. Volgens Renault is de bagageruimte de grootste in zijn klasse. Dat kan niet worden gezegd van de achterpassagier accommodatie. De hoeveelheid beenruimte is namelijk allesbehalve indrukwekkend, maar gelukkig is de Scénic ook leverbaar in ‘Grand’ uitvoering.

Renault Scenic laadruimte

Renault Scénic TCe 130 test en recensie

80%
80%
Awesome

De MPV was jarenlang de voor de hand liggende keuze voor huishoudens met kinderen. Inmiddels heeft dit autotype concurrentie gekregen van de cross-over annex SUV, die vrijwel net zoveel kan, maar een veel stoerder transportmiddel is. Hoewel Renault tegenwoordig niet al zijn eieren meer in het MPV mandje legt, is zij nog lang niet uitgekeken op dit autotype. En daar kunnen we blij om zijn, want de nieuwe Scénic ziet er aantrekkelijk. Het is allesbehalve een grijze mus. De grote SUV wielen en de extra bodemvrijheid staan hem goed en tegelijkertijd maakt Renault met de grote, erg schuin geplaatste voorruit duidelijk dat de Renault Scénic nog steeds een echte ruimtewagen is.

Qua veiligheid (bij EURO NCAP behaalde het model de maximale score), bagageruimte en uitrusting kom je niks tekort in de Renault. De prestaties van de 1.2 TCe benzineversie houden weliswaar niet over, en dezelfde kwalificatie geldt voor het ruimteaanbod achterin, maar de Fransen compenseren dit met een sympathiek prijskaartje. De Mégane is in vergelijking met zijn voorganger 2.400 euro goedkoper geworden en een soortgelijke tariefverlaging heeft Renault voor ons bij de Scénic in petto. Sterker nog: wees niet verbaasd als er straks al ingestapt kan worden voor 23.990 euro. Voor dat bedrag krijg je geen spannend rijdend vervoermiddel, maar wel een opvallend ogend en reuze praktische gezinswagen. Menig huishouden zal er een verleidelijk alternatief voor de cross-over in zien!

  • Autointernationaal
    8
  • User Ratings (27 Votes)
    6.8

Comments are closed.