Nieuwe Kia Rio biedt weinig verrassing

0

Een autogeneratie terug was Kia, zoals dat op z’n Amerikaans heet,on a roll. De nieuwe, door Peter Schreyer ontworpen modellen waren een verademing in vergelijking met de creaties die de Koreanen ons daarvoor hadden voorgeschoteld, dankzij de nieuwe moeder Hyundai ging de bouwkwaliteit er met sprongen op vooruit en met de introductie van een garantietermijn van 7 jaar werd voorpaginanieuws geschreven. Maar de laatste tijd lijkt Kia ‘het’ op stylinggebied kwijt te zijn. Het design van de jongste Sportage is omstreden (want geforceerd voorzien van Porsche details), smakelozer vormgegeven modellen dan de Niro zijn er eigenlijk niet (wat zonde is als er onderhuids juist moderne hybride techniek ziet) en nu is er dan de nieuwe Kia Rio. Niet lelijk, maar is er iemand die er van op het puntje van zijn stoel gaat zitten?

Vierde generatie Kia Rio

Kia zal de productieversie de nieuwe, vierde generatie Rio komende maand op de autosalon van Parijs presenteren. Het Koreaanse merk spreekt trots van een langer, breder en lager model maar de verschillen in maatvoering zijn marginaal. Net zoals het design niet radicaal gewijzigd is. Moest dat dan? Nee, niet perse. De huidige Kia Rio mag na 5 jaar nog steeds gezien worden. Maar daarin schuilt precies het probleem. Zal het nieuwe model na 5 jaar ook nog steeds modern ogen? Uw verslaggever heeft zo zijn twijfels. De karakteristieke Tiger nose grille (bekent van onder andere de Optima) kreeg gezelschap van koplampen met, zoals Kia het omschrijft, “herkenbare U-vormige LED lichtsignatuur”. De achterlichten hebben eveneens LED techniek, maar zijn dan weer pijlvormig. In de raamlijn kan je een vleugje Mercedes A klasse herkennen. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Het dashboard is meer op de bestuurder gericht en is voorzien van een hoger geplaatst HD touch screen. Via dat infotainment scherm kan de bestuurder meer functies bedienen, wat minder knoppen oplevert op de rest van de middenconsole. ‘Opgeschoond’ is trouwens ook het carrosserievarianten gamma: de 3-deurs versie van de Rio keert niet terug. Kia vond het verkoopaandeel van de achterportierloze uitvoering bij de nu afzwaaiende generatie te gering (12 procent) om investeringen in een opvolger bedrijfseconomisch te kunnen verantwoorden.

De nieuwe Kia Rio is anderhalve centimeter langer (voortaan 4,065 meter) dan zijn voorganger. De wielbasis groeit met één centimeter (tot 2,58 meter). De groei in de breedte (+ 0,5 centimeter tot 1,725 meter) en krimp in de hoogte (- 0,5 centimeter tot 1,45 meter) zijn te verwaarlozen. Toch zorgt met name de grotere wielbasis volgens Kia wel voor meer binnenruimte.

In Europa kunnen we de nieuwe Kia Rio in het eerste kwartaal van 2017 in de showrooms verwachten. Informatie over leverbare motoren is er nog niet, maar de reeds van Hyundai bekende 1.0 T-GDI unit met 100 pk is zeker van de partij. Een dergelijke 3 cilinder is tegenwoordig net zo anoniem als het uiterlijk van de Kia. Maar dat is waarschijnlijk alleen maar goed voor de verkopen. Voorlopig althans.

Reageren is niet mogelijk.