In vol ornaat: Škoda Kodiaq

0

Na een ellenlange plaagcampagne en de nodige lekkages vindt Skoda het eindelijk tijd om haar nieuwe grote SUV officieel voor te stellen. De Tsjech luistert naar de naam Kodiaq. Het is kort door de bocht een 4,70 meter lange SUV op het MQB onderstel van de Volkswagen Tiguan. Ook de nieuwe Audi Q2 maakt gebruik van dit platform. Die SUV is liefst 50,6 centimeter korter dan de Kodiaq. Daarvan zit echter ‘slechts’ 19 centimeter in de wielbasis. De Škoda Kodiaq is onderdeel van het grote SUV offensief van de Volkswagen Groep. Het moedermerk zal later dit jaar een nóg ruimer model die gebaseerd wordt op het MQB platform introduceren. Die gaat Teramont heten.

De naam Kodiaq is afkomstig van een eiland in de buurt van Alaska, waar een joekel van een beer pleegt rond te struinen. De Latijnse naam van deze zalmliefhebber is Ursus Arctos Middendorffi, maar hij is beter bekend als de Kodiak beer (inderdadd, met een ‘k’). Het is feitelijk een bruine beer, maar dan eentje die heel groot wordt. De dikste die ooit gewogen is, deed de weegschaalnaald uitslaan naar 680 kilo. De beer is natuurlijk stoer en het gebied in Alaska nagenoeg onbegaanbaar. Een ideale naam dus voor een SUV waarmee je op avontuur kan gaan.

Met de Kodiaq betreedt Skoda nieuw terrein. Met de Superb had het Tsjechische automerk weliswaar een respectabel topmodel, maar er wordt verkooptechnisch al geruime tijd gezaagd aan de stoelpoten van dergelijke D segment middenklassers. Hoewel de Superb zeker niet slecht verkoopt, zit er qua afzetmogelijkheden niet veel rek meer in. Hoe anders is dat in het SUV segment. Zeker met 7 zitplaatsen (optioneel) kan Skoda een compleet andere, gestaag groeiende kopersgroep bedienen. De wielbasis bedraagt 2,79 meter en dat is 11 centimeter meer dan de Volkswagen Tiguan tussen zijn assen heeft.

Skoda heeft onder de vleugels van Volkswagen veel aanhang gekregen met haar ‘value for money’ recept oftewel relatief veel auto voor je geld. Dat is bij de Kodiaq met zijn genereuze lengte, plaats voor 7 personen en de grootste kofferruimte in zijn klasse niet anders. De SUV zal zeker kopers bij de Superb Combi weghalen, ook omdat er qua design geen sprake is van een cultuurschok (het scherpe lijnenspel, de zelfverzekerde voorsteven en de stevige achterkant zijn onderdeel van de huisstijl), maar dat is minder erg dan wanneer de autoconsument zaken gaat doen bij de concurrentie.

De Kodiaq wordt leverbaar in liefst 14 kleuren. Daarnaast zijn er 3 uitrustingniveaus: Active, Ambition en Style genaamd. De eerste 2 versies staan op 17 inch grote lichtmetalen velgen; bij de Style zijn dat exemplaren van 18 inch. Een 6,5 inch touch screen is standaard, maar men kan ook een exemplaar van 8 inch krijgen. Het scherm is gemaakt van glas, zodat het werkt als bij een smartphone. Skoda heeft een reputatie hoog te houden met zogehetenSimply Clever features. Daar heeft de Kodiaq er 30 van, variërend van een ijsschraper in de tankklep en elektrische kindersloten tot een plastic deurbeschermer die automatisch tevoorschijn komt wanneer je de portieren opent (een oplossing die Ford al enkele jaren aanbiedt op de Focus). De hoofdsteunen achterin kennen een ‘slaapstand’. En als de bijrijderstoel plat wordt gelegd (optioneel), kunnen er maximaal 2,80 meter lange voorwerpen worden vervoerd. Een elektrisch inklapbare trekhaak behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een elektrisch bedienbare achterklep en zetels op de derde rij.

De veiligheid is dik voor elkaar dankzij een standaard Emergency Brake noodrem assistent voor het herkennen van voetgangers, rijbaanhulp, dode hoek sensoren en vermoeidheidsherkenning. Met het noodhulpsysteem kan, als de bestuurder niet reageert, kan de Škoda Kodiaq zichzelf tot stilstand brengen, Op de optielijst staan zaken als een 360 graden camera (een manoeuvreerhulp die een virtueel zicht van bovenaf biedt), Tow Assist (dat bij langzaam achteruit rijden de besturing van je overneemt), adaptieve cruisecontrole (handig voor fileverkeer), een infotainment systeem met internetverbinding voor o.a. verkeersinformatie (er zijn 4 soorten, te weten de Swing, de Bolero, de Amundsen en deColumbus), Manoeuvre Assist (remt automatisch wanneer je bij achteruitrijden een obstakel over het hoofd ziet) en Crew Protect Assist (een systeem waarbij de Kodiaq alle ramen sluit en gordels aanspant wanneer een ongeluk niet meer te voorkomen valt). Voor meer comfort kan er tegen een meerprijs gekozen worden voor rij profielselectie en adaptieve chassisregeling. Care Connect kan automatisch hulp zoeken na een ongeval, evenals vóór een geplande onderhoudsbeurt alle nodige gegevens doorsturen naar de garage. Daarenboven kan een applicatie een melding sturen naar uw smartphone indien een andere persoon met uw auto rijdt op een manier die u niet hebt toegestaan. Een (andere) opvallende optie is het In Car Communication systeem, dat normaal gesproken in de meest luxe zakensedans wordt geleverd. Deze voorziening zorgt ervoor dat het stemgeluid van de bestuurder en voorpassagier versterkt wordt via de speakers, zodat de achterpassagiers het ook goed kunnen horen.

Met de achterbank in normale positie (hij is over een lengte van 18 centimeter verschuifbaar) kan er voor 720 liter aan bagage worden meegenomen. Als de stoelen op de derde rij in gebruik zijn, houd je altijd nog 270 liter bagageruimte over. Met die zetels neergeklapt bedraagt de stouwcapaciteit 630 liter. Het verschil van 90 liter met de 5-zits configuratie laat zich verklaren doordat de stoelen uiteraard wat ruimte opvreten. Zijn er geen achterpassagiers, dan is er plek voor maximaal 2.065 liter aan bagageruimte (Superb Combi: 1.950 liter). Er is geen enkele SUV die dat na kan zeggen. Nou ja, eentje: de 2.075 liter biedende Audi Q7. Maar die is 30 centimeter langer en minimaal 2 keer zo duur. Heeft u niet genoeg aan die 2.065 liter, dan kan er achter de Skoda een aanhanger met een trekgewicht van 2,5 ton worden gehangen.

Daarvoor dien je de wel de 190 pk / 400 Nm sterke 2.0 TDI versie met 4×4 en 7-traps DSG automaat. te bestellen. Deze dieselmotor is er ook met 150 pk / 340 Nm koppel, voorwielaandrijving en 6-traps DSG automaat. Tegen meerprijs laat deze vermogenvariant zich combineren met 4×4 techniek. Qua transmissie kunt u dan kiezen uit een handbak of de 7-traps DSG. Bij de benzineblokken is de 1.4 TSI met 125 pk / 200 Nm instapper. Daar zou de 1.452 kilo zware Kodiaq volgens Skoda makkelijk mee uit de voeten moeten kunnen. Als gemiddeld verbruik wordt 6,0 liter per 100 km opgegeven en een CO2-uitstoot van 140 gram/km. De instapper is er alleen met voorwielaandrijving en handbak. Wie behoefte heeft aan meer pit, kan opteren voor de 150 pk / 250 Nm variant van dezelfde turbomotor. Dan is de 1.4 TSI ook voorzien van cilinderuitschakeling, ACT (Active Cylinder Technology) genaamd. De 150 pk versie beschikt standaard over voorwielaandrijving en een 6-traps DSG automaat. Vierwielaandrijving is optioneel. Vinkt u dit aan, dan kunt u qua transmissie kiezen uit een handgeschakelde handbak of de 6-traps automaat. Krachtigste benzineversie is de 2.0 TSI met 180 pk / 320 Nm. Die is net als de sterkste diesel standaard voorzien van 4×4 techniek en een 7-traps DSG automaat.

Opvallend genoeg levert Skoda de Kodiaq niet met de 280 pk sterke variant van dezelfde motor in combinatie met vierwielaandrijving en automaat. Raadselachtig, want voor de Superb is die krachtbron wél beschikbaar. De 4×4 versies beschikken trouwens over een elektronisch geregelde multiplaat koppeling van Haldex. Dit betekent dat bij normale rij omstandigheden alle aandrijfkrachten naar de voorwielen worden gestuurd. De eerder genoemde 7-traps DSG automaat is nieuw en ontkoppelt boven de 20 km/h automatisch wanneer de verstuurder het gas loslaat (mits in Eco stand).

Binnenin biedt de Kodiaq geen al te grote verassingen. Wie gehoopt had dat Audi’s digitale instrumentarium de oversteek zou maken naar de Skoda, moet teleurgesteld worden. Daarvoor moeten de Tsjechen nog braaf enkele jaartjes wachten. Zodra de Kodiaq een facelift krijgt (2020?), is er een nieuwe kans. Geen ramp, want de set klassieke, analoge klokken lijken qua afleesbaarheid goed te gaan scoren. En er is sowieso een infotainment scherm centraal op het dashboard.

In maart volgend jaar start de verkoop. Op 1 oktober maakt de Škoda Kodiaq zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs. Dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Sluit niet uit dat de simpelste versie minder dan 30 mille gaat kosten. In de zomer van 2017 komt er ook nog een Scout variant, mogelijk met extra dikke plastic bumpers.

Reageren is niet mogelijk.