Kort door de bocht: Porsche Panamera

0

GetestDe nieuwe Panamera

ModelPorsche Panamera

Modeljaar2016

BeoordelingDe topuitvoering is luid, hard en hangt dicht boven het asfalt.

Waarom de korte test?

Porsche zal eind dit jaar de nieuwe Porsche Panamera voorstellen. Een select aantal autojournalisten mocht afgelopen weekend al kennismaken met het prototype. Die was nog rijkelijk voorzien van camouflagemateriaal, maar onder de kap zitten een aantal interessante motoropties: een dubbel geblazen V6 voor de 4S, een 8 cilinder diesel of een 550 pk sterke V8 turbo. Alle motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat met dubbele koppeling die tot 1.000 Nm aan koppel aan kan. Op motorversies met meer dan 400 pk is vierwielaandrijving standaard.

Wat voor auto is de Porsche Panamera?

Ten opzicht van zijn voorganger is de Panamera, zoals het tegenwoordig hoort, flink afgeslankt. De nieuwe editie weegt afgerond 100 kilo minder. De gewichtsbesparing is onder andere te danken aan een nieuw platform, MSB genaamd, dat Porsche gaat gebruiken voor meerdere modellen (de opzet is modulair) en dat ook uitgeleend gaat worden aan Bentley voor de opvolgers van de Continental GT/GTC en de Flying Spur. Ondanks het lichtere onderstel is de stijfheid er van met 50 procent toegenomen.

De 5-deurs liftback vorm is gebleven, maar het design heeft wel een evolutie ondergaan. Ondanks het camouflagemateriaal op het prototype is goed te zien dat de nieuwe Porsche Panamera minder plomp oogt. Met name de achterzijde is een stuk eleganter, terwijl de voorzijde een onvervalst hoog Porsche gehalte heeft. Een langere wielbasis maakt niet alleen grotere deuropeningen mogelijk, maar biedt achterpassagiers tevens extra beenruimte. De hoofdruimte kon worden vergroot door de stoelen lager te plaatsen.

Flink opgeruimd is het dashboard. Alleen de centraal geplaatste, mechanische toerenteller werd van de oude Porsche Panamera overgenomen. Voor de rest zijn er 3 digitale displays voor alle overige informatie, en voor het bedienen van diverse functies. Doordat aanraken het nieuwe draaien en induwen is, konden veel aparte knoppen komen te vervallen. Met de nieuwe Panamera maakt Porsche een inhaalslag op het gebied van semi-autonoom rijden.

Is het wat?

Het eerste model waarmee kon worden gereden was de 550 pk sterke Turbo uitvoering. Volgens ontwikkelingschef Gernot Döllner is die op de Nurburgring even snel als de oude Carrera GT supersportwagen. Een betere illustratie voor het potentieel van de nieuwe Panamera is er niet. Voorwaarde is wel dat je dan flink wat opties mee bestelt, zoals keramische remmen, het elektromechanische antirol systeem (werkt op 48V), achterwielbesturing, elektrische stuurbekrachtiging en een elektronisch gecontroleerd differentieel. Luchtvering is standaard op de Porsche Panamera Turbo. Daardoor is het veercomfort met 19-inch velgen goed, al lever je bij grotere exemplaren toch wel merkbaar aan absorptievermogen in.

De Turbo uitvoering klinkt fantastisch en zit in 3,7 seconden op 100 km/u, maar de Porsche Panamera Diesel S maakt meer indruk. Die beschikt over dezelfde krachtbron als de Audi SQ7, hetgeen 422 pk en 850 Nm aan koppel betekent. Moeiteloos versnellen (sprinten naar 100 km/u doet hij in 4,5 seconden en de topsnelheid ligt boven de 300 km/u) wordt daarmee gecombineerd met een acceptabel verbruik. Je moet wel erg veel benzine in je bloed hebben om deze oliegestookte versie te laten staan. Althans, bij een tweekamp. De hond die er met het been vandoor gaat, is de 4S uitvoering. Die heeft een tot 440 pk en 570 Nm opgevoerde versie van de Audi 3.0 TFSI 6 cilinder motor in het vooronder. Het motorgeluid is niet minder fraai dan bij de V8 versies en de V6 imponeert met zijn toerengretige, alerte karakter. Dat belooft wat voor de nieuwe GTS versie. Porsche zal trouwens ook een tweetal stekkerhybride versies (Porche Panamera 4 E-Hybrid) aan het pallet toevoegen, één met een benzinemotor als basisunit en een andere met een diesel.

Bekijk de Porsche Panamera reclame

Porsche Panamera test en recensie

90%
90%
Awesome

Met name in Turbo vorm doet de Panamera niet of nauwelijks onder voor een volbloed sportwagen. De topuitvoering is luid, hard, hangt dicht boven het asfalt en de donkere behuizing voor de koplampen geven hem samen met de bij 100 km/u uitklappende achterspoiler, de bodykit en de 4 uitlaatpijpen een sinistere uitstraling. Maar zelfs de ultieme Panamera kan niet zonder opties. Dat maakt de Porsche tot de met afstand sportiefste 4-deurs coupé in zijn klasse, maar ook (weer) tot de duurste. De globaal half zo dure basisversie biedt in grote lijnen dezelfde, toegenomen verfijning en heeft bijna even veel sex-appeal. Vanwege het prijsbeleid van Porsche, maak je de beste keuze dus niet met je hart, maar met je hoofd.

  • Autointernationaal
    9
  • Beoordelingen door bezoekers (18 Stemmen)
    4.8

Reageren is niet mogelijk.