GetestDe nieuwe 3008 SUV
ModelPeugeot 3008 SUV
Modeljaar2016
Recensie Een stijlvol alternatief voor de Qashqai
Met de nieuwe Peugeot 3008, die momenteel zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs beleeft, zet Peugeot haar modellenoffensief voort. Toen de 207 werd afgelost werd door de 208, liet het Franse merk zien dat ‘minder’ in dit geval ‘meer’ was: de iets compactere, aanzienlijk lichtere opvolger was een veel prettigere auto. Hetzelfde recept werd ook bij de 308 toegepast, die in kwalitatief opzicht bovendien naar een hoger plan werd getild. Nu is het de beurt aan de 3008 om Peugeot meer prestige te geven.
De vorige generatie Peugeot 3008 was een beetje een vlees noch vis auto. Hij hing tussen het MPV en SUV segment in. Theoretisch zou dat een prachtige cross-over op hebben kunnen leveren, maar zijn uitstraling was niet stoer genoeg om een serieus alternatief te kunnen zijn voor de Nissan Qashqai en al diens volgelingen. Met als gevolg dat Peugeot het tot nu toe zonder echte SUV in het populaire C segment moest doen.
De nieuwe Peugeot 3008 is wél een volwaardige SUV. Daarmee kan Peugeot ook gaan vissen in de snel expanderende vijver. Op dit moment is één op de 4 verkochte auto’s in Europa een SUV annex cross-over. SUV modellen uit het C segment nemen 10 procent van de totale Europese autoverkopen voor hun rekening. Dit betekent dat er jaarlijks meer dan 1,5 miljoen vissen in bovengenoemde vijver zitten. En het einde van de groei is nog steeds niet in zicht.
Peugeot heeft in de vorm van de nieuwe 3008 SUV een indrukwekkende hengel om in die vijver te werpen. Het SUV gamma van het Franse merk begint trouwens imposante vormen aan te nemen, want in een segment lager blaast de 2008 een aardig deuntje mee en op de autosalon van Parijs debuteert ook de grotere, nieuwe 5008. Die heeft zijn MPV eveneens compleet van zich afgeschud.
Bij het bespreken van de Franse bijdragen aan bovengenoemde tentoonstelling gisteren, werd al geconstateerd dat het zelfvertrouwen terug is bij de nationale autofabrikanten. Ook bij Peugeot, dat heeft gekozen voor een opvallende vormgeving voor de nieuwe 3008. Het moderne design wordt gecombineerd met eigentijdse techniek. De nieuwe Peugeot 3008 is namelijk gebaseerd op het EMP2 platform van PSA en dat betekent een fors lager gewicht, ondanks dat hij een 6 centimeter langere wielbasis heeft dan zijn voorganger. Er is dus ook meer plaats voor passagiers en bagage.
Er kan al worden weggereden voor 28.570 euro. Voor dit bedrag levert Peugeot de 3008 in Access uitvoering met 130 pk sterke 1.2 PureTech 3 cilinder turbomotor, 17 inch stalen velgen, een snelheidsadviesfunctie (die verkeersborden met een snelheidsbeperking herkent en de bestuurder de juiste snelheid adviseert), RVS dakbogen, lederen bekleding voor het stuurwiel en een armsteun tussen de voorstoelen met gekoeld opbergvak. Een trede hoger op de uitrustingladder staat de Active uitvoering. Die is verkrijgbaar vanaf 30.370 euro en heeft als belangrijkste meeruitrusting Peugeot Connect SOS, mistlampen, Lane Departure Warning, parkeersensoren achter, 17 inch Chicago lichtmetalen velgen, een capacitief touch screen met Toggle switches, automatische airconditioning en het zogeheten Pack Visibilité. Voor nog meer verwennerij is er de 3008 Allure. Die kost (nog steeds met dezelfde benzinemotor) 31.570 euro en onderscheidt zich door parkeersensoren vóór, 18 inch Detroit lichtmetalen velgen (de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi 120 met handgeschakelde versnellingsbak staan op 19 inch exemplaren), RVS afwerking van de beschermlijsten aan de onderzijde van de portieren, ambianceverlichting in het interieur en Mirror Screen. Een sportieve uitstraling zonder dat hiervoor de hoofdprijs betaald hoeft te worden, biedt de GT-line van de Peugeot 3008. Die is verkrijgbaar vanaf 33.570 euro en trekt de aandacht door het Black Diamond dak, de buitenspiegels in Noir Perla Nera, de zichtbare uitlaatsierstukken en RVS raamlijsten. De koplampen met ‘Peugeot Full LED Technology’, LED richtingaanwijzers vóór met ‘dynamic scrolling’ zijn ook van de partij, evenals het Pack Safety Plus, dat bestaat uit Active Safety Brake, Distance Alert, een groot lichtassistent, vermoeidheidsherkenning, Active Lane Departure Warning en dode hoekbewaking. Het interieur onderscheidt zich door i-Cockpit Amplify: hiermee bedoelt Peugeot de keuze uit 2 verschillende sferen die invloed hebben op de dynamiek van de auto, de intensiteit van de ambianceverlichting en lay-out van de schermen, de geur in de auto en de intensiteit van de meerpunt massage (indien deze optie wordt besteld). Vlaggenschip van de 3008 reeks is de GT uitvoering. Die is verkrijgbaar vanaf 47.480 euro en is standaard uitgerust met de 180 pk sterke 2.0 BlueHDi dieselmotor in combinatie met een EAT6 automaat. Verder beschikt de topversie over 19 inch Boston lichtmetalen velgen, Peugeot Connect Nav (met TomTom kaartdatabase, 4 keer per jaar gratis kaart updates, spraakbesturing en 36 maanden Peugeot Connect Nav Services), Keyless Entry & Start, aluminium dakrails, een achteruitrijdcamera en bekleding in kunstleder/Alcantara.
Stap je in, dat is het eerste wat opvalt het fraaie en smaakvolle interieur. Of het onhandig kleine stuur een pre is, is een kwestie van smaak; voor uw verslaggever blijft het wennen. Ook de zogeheten i-Cockpit zal met zijn digitale karakter en aanraakfuncties niet ieders kopje thee zijn. Toch kent het dashboard een betere bedieningsvriendelijkheid dan bij de 308, onder andere omdat er op de middenconsole een aantal klaviertoetsen (toggle switches) zitten waarmee bepaalde functies rechtstreeks bediend kunnen worden. Je hoeft daarvoor dus niet het hoofdmenu van het touch screen in te duiken.
Er kon worden gereden met de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi dieselvariant met 6-traps automaat. Die is voldoende krachtig, levendig en alert. De genoemde automatische transmissie is zondermeer comfortverhogend. Die wisselt sneller of zachter van verzet al naar gelang de gekozen rij modus. Echt sportief is de Peugeot in deze uitvoering evenwel niet. Daarvoor is de besturing ietwat aan de licht kant. Ook is de installatie nogal gevoelloos. Met de optionele grote velgen van de testauto (19-inch) is het veercomfort aan de stugge kant, maar dat wordt gecompenseerd door de goed zittende stoelen. De geluidsdemping in de Peugeot 3008 is prima in orde, evenals de algehele afwerking.
Peugeot 3008 SUV testresensie
Met de nieuwe 3008 is Peugeot overduidelijk een serieuze speler in het SUV C segment geworden. Het model is in alle opzichten een grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger: veel fraaier om te zien, comfortabel, lekkerder om mee te rijden, hoogwaardiger afgewerkt en bovendien ruimer. Omdat vierwielaandrijving zelfs niet als optie mogelijk is, is de Peugeot 3008 typisch een SUV voor de stadsjungle. De Peugeot compenseert dit met moderne connectiviteit mogelijkheden. Dat het zelfvertrouwen terug is bij de Fransen, merk je ook aan de prijsstelling: de testauto kost als Allure 40.130 euro. Daarmee is hij duurder dan zijn landgenoot Renault Kadjar. Iets wat zich overigens terugbetaalt in een fraaiere interieurambiance.
-
8