Klassiek Koreaans: Hyundai i30

0

Op de beursstand van Hyundai in Parijs debuteert de nieuwe generatie i30. De Koreaanse autofabrikant heeft duidelijk voor een klassiek lijnenspel gekozen. Toch zit daaronder een geheel nieuw platform.

Hyundai i30

Volgens Hyundai toont de derde generatie i30 de nieuwe visuele identiteit van het merk. Hoofdkenmerk is de zogeheten Cascade grille (die moet doen denken aan naar omlaag stromend, vloeibaar staal) die geleidelijk aan op alle modellen van de Koreaanse autofabrikant gemonteerd zal worden. Gewaagd kan je het ontwerp niet noemen. Maar daarmee is de i30 waarschijnlijk maatgevend voor wat wij in de toekomst van Hyundai kunnen verwachten: we kunnen er verzekerd van zijn dat deze middenklasser perfect in het toekomstige gamma van het merk past.

Hyundai i30

Met een lengte van 4,34 meter, zit de i30 keurig in het midden van zijn segment. Ook met het ruimteaanbod is niks mis, onder andere omdat de kofferbak een volume heeft van 395 liter. Bij veel concurrenten moet de achterklep eerder dicht. Door de achterbankleuning weg te klappen, kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.301 liter.

Hyundai i30

Het dashboard is ook volledig herzien. In het midden staat (bij de duurdere uitvoeringen) een 8-inch touch screen voor het multimedia systeem. Dat is lekker hoog geplaatst zodat de bestuurder zijn blik op de weg gericht kan houden. Er kan voor de aankleding van het interieur worden gekozen uit zwarte, donkergrijze en blauwe accenten.

Hyundai i30 dashboard

De standaarduitrusting omvat zaken als LED dagverlichting, 3 LED projectoren voor de koplampen, een geluidsinstallatie met 5-inch touch screen, een achteruitrijdcamera en Bluetooth. Het in de vorige alinea genoemde 8-inch exemplaar is optioneel. Dat is geschikt voor Apple Car Play en Android Auto. In de middenconsole kunnen smartphones draadloos opladen worden. Het navigatiesysteem wordt gecombineerd met een 7-jarig abonnement op TomTom Live.

Hyundai i30

Veiligheid biedt de i30 standaard of tegen meerprijs in de vorm van 7 airbags, adaptieve cruise controle, een groot licht assistent, automatische noodstop in het geval van een obstakel met Pedestrian Detection, een camera die verkeersborden leest, waarschuwing voor voertuig in de dode hoek, actieve hulp die voorkomt dat je de rijstrook onbedoeld verlaat, waarschuwing voor passende verkeer indien achteruit rijdend een parkeerplaats verlaten wordt en antislaperigheid waarschuwing. Op de optielijst staan verder verwarmbare en geventileerde zetels en stuurwielverwarming. De kwaliteit van de interieurmaterialen is gemiddeld.

Hyundai i30

De nieuwe i30 komt in januari op de markt, maar de orderboeken zullen al eerder open gaan. Net als zijn kleine broer i20 belooft de Hyundai geen koopje te worden: Reken op 22 mille voor de 120 pk en 170 Nm sterke 1.0 T-GDi uitvoering. Meer pit (en een cilinder extra) biedt een geheel nieuwe 1.4 T-GDi: deze krachtbron is goed voor 140 pk en 242 Nm. Naast een handgeschakelde 6-bak kan deze motor ook gecombineerd worden met een 7-traps DCT automaat met dubbele koppeling. Dieselen kan in de 1.6 CRDi met 110 of 136 pk.

Hyundai i30

Hyundai zal het niet bij deze 5-deurs versie laten. Er komt sowieso een Wagon uitvoering en het Koreaanse merk heeft ook een sportievere, iets lagere liftback variant met coupéachtig design ontworpen. Verder overweegt Hyundai een terreinlook versie van de i30, de Active. In 2017 zal onder N label een hete uitvoering worden onthuld. Met dit ongeveer 250 pk sterke 2,0 liter model zal de strijd worden aangegaan met de Ford Focus ST, de Peugeot 308 GTI en de nog te introduceren Opel Astra GSI.

Hyundai i30

In een later stadium volgt een hardcore variant met afgerond 300 pk vermogen. Aan pit dus geen gebrek in de nieuwe Hyundai i30. Tenzij het uiterlijk bedoeld wordt.

Comments are closed.