Skoda heeft in Praag een digitaal laboratorium geopend. Doel is om aldaar innovatieve connectiviteit & mobiliteitsdiensten te ontwikkelen. De proeffase van de ontwikkeling van het zogeheten Digital Lab loopt tot eind 2016, waarna de activiteiten als een onafhankelijke zakelijke tak van Skoda worden voortgezet.
“De ontwikkeling van nieuwe digitale technologieën en oplossingen is van groot belang voor Skoda’s toekomstige bloei”, verklaart topman Bernhard Maier. “We maken ons met ons Digital Lab op voor een digitaal tijdperk. Digitalisering, connectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten zijn enkele van de pijlers onder onze Strategy 2025. Ons doel is om compleet nieuwe mobiliteitsoplossingen voor onze klanten te ontwikkelen. De auto blijft daarbij ons kernproduct. In de toekomst breiden we dat uit met diensten die dagelijks rijden gemakkelijker, veiliger, efficiënter en comfortabeler maken. Als gevolg daarvan ontwikkelt Skoda zich van enkel een autofabrikant tot een aanbieder van mobiliteit”.
Innovatieve connectiviteit & mobiliteitsdiensten gaan een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomstige omzet van autofabrikanten; dat is ook de mening van branche-experts. Skoda wil deze boot niet missen en werkt de vereisten voor deze trend nu al uit in haar Digital Lab. Ideeën en oplossingen voor klanten kunnen daar snel worden beoordeeld, getest en omgezet in verkoopbare producten. Daarnaast gaat Skoda’s Digital Lab nieuwe methoden en samenwerkingsvormen met externe partners ontwikkelen. Focuselementen zijn daarbij onder andere snelheid, integratie en flexibiliteit.
De uitwisseling met andere toekomstworkshops binnen de Volkswagen Groep wordt de sleutel. Het Skoda Digital Lab gaat nauw samenwerken met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het digitaliseren van de Volkswagen Group en diens merken. De uitwisseling van ervaringen en resultaten komt daarbij ten goede aan de voltallige groep. “Daarbij wordt het belangrijk om de werkmethoden van de auto-industrie optimaal te combineren met de vereisten van de jonge digitale wereld”, aldus André Wehner, hoofd Corporate Ontwikkeling en Digitalisering bij Skoda.