De downsizing voorbij: Nissan X-Trail 2.0 dCi

0

GetestDe nieuwe X-Trail

ModelNissan X-Trail 2.0 dCi

Modeljaar2017

RecensieDe motor doet wat van hem verwacht wordt.

Waarom de korte test?

De huidige generatie X-Trail is alweer 3 jaar op de markt. Was de vorige editie net even te hoekig om als cross-over door te kunnen gaan, het nieuwe model heeft daar geen problemen mee: hij is overduidelijk familie van de razend populaire Qashqai. Helaas valt het succes van de Nissan X-Trail toch wat tegen. Reden voor Nissan om een serie aanpassingen door te voeren, en wel in de vorm van een nieuwe 2,0 liter dieselmotor.

Nissan X-Trail 2.0 dCi in actite

Wat voor auto is de Nissan X-Trail 2.0 dCi?

De komst van de Nissan X-Trail 2.0 dCi is een beetje verrassend. Niet dat de Nissan geen sterkere dieselmotor kon gebruiken, maar alliantiepartner Renault heeft een dubbel geblazen versie van de 1.6 dCi unit klaar voor het grijpen in het schap liggen. Die is goed voor 160 pk. Toch geeft Nissan de voorkeur aan een blok met enkelvoudige turbo. En daar is ook wat voor te zeggen, want die schopt het tot 177 pk (en 380 Nm). Belangrijker is misschien nog wel dat de X-Trail 2.0 dCi meer mag trekken, namelijk afhankelijk van de uitvoering maximaal 2.000 kg. Het verschil met de 1,6 liter dieselversie bedraagt 150 kg. Volgens Nissan is dat net wat de klant wil om een trailer vlot de over een heuvel te kunnen slepen.

Nissan X-Trail 2.0 dCi motor

Helemaal nieuw is de 2,0 liter dieselmotor trouwens niet. De 2.0 dCi is een doorontwikkeling van de gelijknamige unit die eerder al door Renault in haar grotere modellen werd gebruikt, Ook de vorige Nissan X-Trail had hem onder de kap trouwens, en daar is eigenlijk helemaal niks mis mee want de laatste tijd is de keerzijde van ‘downsizing’ (steeds kleinere motoren) duidelijk geworden: het normverbruik is in de praktijk veel lastiger te realiseren dan bij een conventionele, relatief grote motor. Ook zijn er gegronde twijfels over de betrouwbaarheid. Nissan koos dus voor veilig door de oude 2,0 liter dieselmotor weer van zolder te halen. Met bijna 20 procent nieuwe onderdelen voldoet hij aan de komende Euro6b emissienorm, en is het volgens Nissan eenvoudiger om hem in 2018 de Euro6c horde te laten nemen. Nieuw is tot slot ook de mogelijkheid om de 2.0 dCi motor te combineren met én de Xtronic automaat én vierwielaandrijving. Bij de 1,6 liter versie is het óf/óf. De Nissan X-Trail 2.0 dCi 4WD met handbak verbruikt volgens Nissan 5,6 liter/100 km, hetgeen 149 gram CO2/km betekent. Bij de Xtronic CVT automaat uitvoering zijn de waarden 5,6 liter en 148 gram (2WD) respectievelijk 6,0 liter en 158 gram (4WD).

Nissan X-Trail 2.0 dCi cockpit

Is het wat?

Ondanks de grotere longinhoud is de 2,0 liter dieselmotor in het onderste toerengebied (nog steeds) wat tam. Tenminste, de handgeschakelde versie. Bij de automaatuitvoering is de respons op gaspedaalcommando’s veel sneller en meer lineair. Eenmaal op toeren ben je onderweg met een soepele cross-over (of is het toch een SUV?) die zijn vermogen comfortabel op de weg zet. Snel voelt de 177 pk nooit aan, het gaat eerder heel gemoedelijk richting de maximum snelheid, zonder dat je het gevoel krijgt tekort te komen.

Nissan X-Trail 2.0 dCi cockpit en versnelling
De testrit met de automaatuitvoering van de Nissan X-Trail was (dus) aangenamer dan die met de handgeschakelde versie. De CVT transmissie doet zijn werk met weinig kabaal, al blijft het moeilijk om de Japanner op snelheid te houden zonder dat een tikje tegen het gaspedaal voor een omhoogschietende toerentellernaald zorgt. Dit nadeel kan je echter elimineren door de cruise controle te activeren. Opvallend was het verschil in verbruik: de handgeschakelde versie verstookte ruim 8,2 liter diesel (veel meer dan Nissan zelf opgeeft dus), maar met Xtronic bleef de consumptie van de X-Trail 2.0 dCi beperkt tot (slechts) 6,2 liter.

Nissan X-Trail 2.0 dCi achterstoelen

Nissan wilde graag demonstreren dat de Nissan X-Trail van geen kleintje vervaard is. Aan de foto’s van het testtraject kunt u zien waar het sluitstuk van de kennismaking (na een parcours met afwisselende wegen) plaatsvond. Daar wist de X-Trail zich prima te redden. Verrassend is wel dat Nissan het model niet gaat leveren met Hill Descent Control. Jammer, want dat zou zijn terreincapaciteiten (verder) kunnen vergroten. Mogelijke opties zijn een elektrisch bedienbare achterklep en het zogeheten Luggage Board System, bestaande uit verplaatsbare elementen voor in totaal 18 configuraties. De bagageruimte heeft een inhoud van 550 liter (445 liter bij 7 zitplaatsen, waarbij 135 liter resteert met de achterste 2 zitplaatsen in gebruik). Met alle stoelen achterin omgeklapt is er 1.982 liter laadvolume.

Nissan X-Trail 2.0 dCi laadruimte

De Nissan X-Trail heeft een reeks veiligheidssystemen. Dat zijn zogeheten Nissan Safety Shield technologieën zoals Intelligent Emergency Braking, Driver Attention Alert, Traffic Sign Recognition, High-Beam Assist, Blind Spot Warning en Lane Departure Warning. Tevens is de auto verkrijgbaar met Vehicle Dynamic Control, Brake Assist, Active Ride Control, Active Trace Control, Active Engine Brake, Intelligent Park Assist, Hill Start Assist en Intelligent Around View Monitor met Moving Object Detection.

Nissan X-Trail 2.0 dCi testrecensie: Caravantrekkers opgelet!

80%
80%
Awesome

Een oude dieselmotor van stal halen klinkt minder spannend dan een dubbel geblazen blok onder de kap monteren. Toch weet de Nissan X-Trail 2.0 dCi te overtuigen. De motor doet wat van hem verwacht wordt. Nissan zal nu cross-over annex SUV fans over de streep kunnen trekken die 1,6 liter te weinig vinden. De Japanners hebben zelf een groot vertrouwen in die missie, want het verkoopaandeel van de 2.0 dCi wordt geraamd op bijna 40 procent. De prijzen (de X-Trail 2.0 dCi gaat als voorwiel aangedreven Acenta X-tronic 49.590 euro kosten; vierwielaandrijving doet het factuurbedrag veranderen in 54.090 euro terwijl de handgeschakelde versie, met standaard tractie rondom, 51.240 euro kost) zijn gelet op de alternatieven die nu in de showroom staan fair, maar de olifant in de kamer is de nieuwe Skoda Kodiaq. Zoals de kaarten nu liggen gaat de 190 pk sterke 2.0 TDI vierwiel aangedreven uitvoering in Style tenue met DSG automaat 52 mille kosten. Duidelijk minder dan de Nissan dus, en dan heb je op de derde rij heel wat meer zitruimte.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (11 Stemmen)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.