Exclusief: testrecensie Skoda Kodiaq 2.0 TDI

0

GetestDe nieuwe Kodiaq 2.0 TDI

ModelSkoda Kodiaq 2.0 TDI

Modeljaar2017

RecensieHij is ruim, rijdt probleemloos, is krachtig gemotoriseerd en heeft een modern interieur.

Voor Skoda treedt een nieuwe fase aan. Het Tsjechische merk breidt niet alleen haar gamma naar boven uit, maar doet dat bovendien met een model (de hier geteste Kodiaq) in een segment waar zij voorheen niet actief was: die van de 7-persoons SUVs.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI

Is de expansie van Skoda succesvol, dan zouden de bakens verzet kunnen worden. Bijvoorbeeld met een coupéachtige SUV die dan naar goed gebruik een halve klasse duurder is. Of een Kodiaq RS als goedkoop alternatief voor de Audi SQ7. En waarom zou Skoda, als de hier geteste 7-persoons SUV een succes wordt, niet een aangepaste variant van de Volkswagen Touareg in haar gamma op kunnen nemen?

Skoda Kodiaq 2.0 TDI cockpit

Platformtechnisch is de Skoda Kodiaq familie van de Audi Q2, Seat Ateca en Volkswagen Tiguan. Skoda is het laatste VW merk dat een SUV op basis van het zogeheten MQB onderstel uitbrengt, maar zeker niet de minste – in de zin dat de Kodiaq de enige van dit kwartet is die 7 zitplaatsen biedt. Tegelijk belooft de niet gigantisch veel duurder te worden. Autointernationaal.nl rekent op een instaptarief van maximaal 32.990 euro voor de 1.4 TSI instapversie.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI op de weg

Voor bovengenoemd richtbedrag levert Skoda de 4,70 meter lange Kodiaq in 5-zits Active configuratie. Op deze basisuitvoering zijn 6e/7e zitplaatsen een optie van circa 1.000 euro. Op de duurdere uitvoeringen zijn ze standaard. Als volwassene kan je daar redelijk zitten, althans niet slechter dan bij de Land Rover Discovery Sport, Mitsubishi Outlander of Nissan X-Trail. Maar omdat de hoofdruimte niet overhoudt, zijn ze beter geschikt voor (opgroeiende) kinderen. In de praktijk zal dat amper een nadeel zijn. Op de tweede rij passen in ieder geval zonder problemen 3 volwassenen. Zij kunnen de hoek van hun rugleuning variëren voor extra comfort.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI laadruimte

De rugleuning van de zetels op de tweede rij kan in 40:20:40 verhouding worden omgeklapt. De zitvlakken kunnen in 60:40 verhouding worden weg geklapt. Naar voren schuiven (maximaal 18 cm) is ook mogelijk; om extra zitruimte voor de achterste passagiers te verschuiven, of om de in/uitstap voor hen te vergemakkelijken. Een gemiste kans is dat de achterste zitplaatsen niet voorzien zijn van Isofix bevestigingspunten voor kinderstoeltjes. Ook is het jammer dat Skoda geen ‘theateropstelling’ van de zetelrijen biedt. Achterpassagiers hebben daardoor geen ongehinderd zicht naar voren. Zijn er geen 6 of 7 inzittenden, dan kan er voor 720 liter aan bagage worden meegenomen. Omklappen van de tweede rij stoelen levert 2.065 liter op. Daar kan geen enkele concurrent aan tippen. Ter vergelijking: de 21 centimeter kortere Volkswagen Tiguan biedt 470 resp. 1.510 liter en de Seat Ateca 510 resp. 1.604 liter.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI infotainment systeem

Het interieur van de Skoda Kodiaq is netjes afgewerkt met componenten die ook voor andere Skoda of Volkswagen modellen gebruikt worden. Het dashboard is voorzien van een modern 8-inch touch screen à la een smartphone. Nergens kunnen de Tsjechen worden betrapt op het gebruik van goedkope plasticsoorten. Tegelijkertijd is de Kodiaq voorzien van slimmigheden als paraplu’s in de voorportieren, deurbeschermers en bekerhouders waarin je blikjes vast kan zetten zodat ze met één hand geopend kunnen worden.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI voorkant

Dankzij het eerder genoemde MQB platform is het weggedrag van de Kodiaq voorspelbaar en probleemloos. Er is voldoende grip, de besturing is in de juiste mate bekrachtigd en nauwkeurig en met de bediening van de handbak (6 versnellingen) is ook niks mis. De Skoda Kodiaq is daardoor beslist geen afstandelijke auto om mee te rijden. Gewoon plezierig, makkelijk en relaxt. De geluidsisolatie is goed, ook van windgeruis en dat zie je wel eens anders bij een SUV. De testauto was voorzien van adaptieve dempers en die dragen bij aan een goed veercomfort. Zonder deze optie zou de Kodiaq evenwel wat aan de harde kant kunnen zijn. Hetzelfde geldt als je tegen meerprijs 19-inch velgen laat monteren.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI zijflank en achterkant

De 150 pk/340 Nm sterke 2,0 liter dieselmotor heeft geen enkele moeite met de Skoda Kodiaq. De krachtbron is stil (ook stationair) en soepel. Er kan in 9,8 seconden naar 100 km/u worden gesprint en dat is een nette tijd voor een gezinsauto. Er is dus geen enkele reden om meer geld uit te geven aan de 190 pk versie. Of om ver door te trekken want de versnellingen zijn goed gespreid. Om de maximale trekcapaciteit van 2.500 kilo goed te kunnen benutten, is er de assistent Tow Assist, die helpt bij het maoeuvreren van een trailer.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI zijflank

Skoda Kodiaq 2.0 TDI testrecensie: Een beer van een SUV

100%
100%
Awesome

Iedereen die op zoek is naar een niet al te dure 7-persoons SUV moet de Skoda Kodiaq zeker op zijn lijstje zetten. Hij is ruim, rijdt probleemloos, is krachtig gemotoriseerd en heeft een modern interieur met een excellent infotainment systeem. Ga niet los op zaken als 19-inch velgen of de 190 pk dieselmotor, want die opties zijn hun meerprijs waarschijnlijk niet waard; dit in tegenstelling tot de adaptieve dempers. Hou je hoofd koel, houd de Kodiaq lekker no-nonsense en je doet een beste koop!

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (187 Stemmen)
    4.6

Reageren is niet mogelijk.