Final Edition: BMW Z5

0

BMW heeft nog niet zo lang geleden de productie van de Z4 beëindigd. De opvolger is nog niet klaar, maar zit wel in de pijplijn: de Z5. Het is de bedoeling dat de sportwagen in januari 2018 op de Detroit Auto Show zal worden gepresenteerd.

Grootste verandering is dat BMW het metalen klapdak van de Z4 inruilt voor een stoffen kap. Dat scheelt gewicht, kosten, complexe techniek, is vaak fraaier en zorgt in ieder geval voor een lager zwaartepunt. De stoffen kap zal door de Duitse dakenspecialist Webasto-Edscha geleverd gaan worden. Dit bedrijf maakt voor BMW ook het de overkapping van de 2-serie Cabriolet.

BMW streeft er naar om het gewicht van de viercilinderversie van de Z5 op 1.400 kilo te laten uitkomen. Daarmee wordt hij ondanks een grote maatvoering, extra uitrusting en een aanzienlijk stijver koetswerk niet zwaarder dan de Z4. De achterwielophanging neemt de Z5 over van de M3/M4.

In eerste instantie zijn er 2 varianten gepland: de Z5 sDrive30i met 252 pk sterke 2,0 liter viercilinder turbomotor en de Z5 M40i M Performance met 340 pk sterke 3,0 liter zescilinder turbomotor. De keuze voor de achterwielophanging van de M3/M4 betekent dat een M versie van de Z5 (met 431 pk) technisch mogelijk is, al is hiervoor het licht nog niet op groen gezet. De Z5 gaat alleen geleverd worden met 8-traps automaat.

Het onderstel van de Z5 zal door Toyota gebruikt worden voor de nieuwe Supra. In ruil hiervoor mag BMW van de Japanners haar hybride techniek gaan gebruiken. De productie wordt gezamenlijk uitbesteed aan Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. Deze carrosseriespecialist bouwde in het verleden diverse Mini modellen, maar zal op korte termijn voor BMW starten met de productie van de nieuwe 5-serie Touring.

Toen de businesscase voor de Z5 en Supra gemaakt werd, dachten BMW en Toyota dat er een gezamenlijk afzetpotentieel van 60.000 exemplaren per jaar zou zijn. Op basis van dit aantal zijn er ook afspraken met Magna Steyr gemaakt. Maar de markt voor sportwagens verslechterd met de dag. Mercedes komt om deze reden niet met een opvolger voor de SLC. En BMW heeft met betrekking tot de Z5 inmiddels besloten: “tot hier en niet verder”. We kunnen dus nog één generatie van een sportwagen uit München genieten.

Reageren is niet mogelijk.