Fraai maar niet foutloos: Suzuki Ignis

0

GetestDe nieuwe Ignis

ModelSuzuki Ignis

Modeljaar2017

RecensiePer saldo is het verhaal over deze Suzuki toch minder mooi dan zijn stoere verpakking belooft.

Als er één autotype is dat ‘top down’ werd geïntroduceerd, dan is het de SUV wel. Een goed voorbeeld daarvan is Audi, dat in het betreffende segment zijn debuut maakte met de mastodont Q7. In zijn succesvolle kielzog volgden de Q5, de Q3 en de Q2. Ook de uitvinders van de SUV, Jeep en Range Rover, hebben hun gamma uitgebreid met kleinere modellen, tot aan de 23.290 euro kostende Renegade aan toe.

ignisdefa2

Nu klopt de SUV aan de deur van het A segment. Sterker nog: Suzuki, altijd al een specialist in kleine auto’s, wringt zich nu naar binnen met de Suzuki Ignis. Dit model is met 3,70 meter slechts 10 centimeter langer dan de Celerio en daarmee (ook) een prima parkeergemak alternatief voor o.a. de Fiat 500 en Opel Adam.

ignisdefa3

Toch is de Suzuki Ignis niet alleen bedoeld om boodschappen mee te doen. Dat communiceert hij zelf al met zijn stoere styling in de vorm van uitgeklopte wielkasten, een stompe neus en een (optisch) grote bodemvrijheid. Voeg daarbij de optionele Allgrip vierwielaandrijving, en je hebt écht te maken met een SUV in zakformaat.

ignisdefa4

De Suzuki Ignis staat op hetzelfde nieuwe onderstel van Suzuki, dat vorig jaar debuteerde onder de Ignis. De bodemplaat kenmerkt zich door licht, maar sterk staal waardoor er veel kilo’s konden worden bespaard. Zo weegt de Ignis is basisvorm slechts 785 kilo. Suzuki gaat het nieuwe onderstel ook gebruiken voor de volgende generatie Swift; een model dat nu nog 1.035 kilo weegt.

ignisdefa12

Anders dan de Baleno is de Ignis niet leverbaar met de nieuwe 3-pits 1,0 liter BoosterJet turbobenzinemotor. In het vooronder zit altijd een atmosferische 1,2 liter met 4 cilinders, tegen meerprijs aangevuld met een tweede (48V lithium/ion) accu en een geïntegreerde startmotor/generator. Die helpt accelereren én het verbruik drukken. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de winst op beide gebieden is gering en bovendien is die zogeheten milde hybride versie alleen combineerbaar met het derde, duurste uitrustingniveau.

ignisdefa6

Slaap er dus maar eerst een nachtje over, ook omdat de 90 pk sterke 1,2 liter zonder hulpstukken eigenlijk prima raad weet met de lichte Suzuki Ignis. Het maximum koppel (120 Nm) is weliswaar pas beschikbaar bij 4.400 toeren, maar de Suzuki laat zich graag bij de les houden via de prettig en exact schakelende 5-bak. Helemaal bovenin wordt de motor weliswaar wat rauw, maar daar hoef je eigenlijk helemaal niet te komen: de Ignis voelt vlotter aan dan de in de folder gecommuniceerde sprinttijd (12,2 seconden).

ignisdefa7

Is de Ignis daardoor een lekkere auto om mee te rijden? Nee, want in andere opzichten valt de Suzuki nogal tegen. Zo is de besturing indirect, vaag en inconsistent bekrachtigd. Verder helt de Suzuki Ignis sterk over in bochten. Die laatste eigenschap is de keerzijde van de ‘zachte vering’ medaille: voor een A segment auto weet de Suzuki oneffenheden in het wegdek comfortabel te absorberen. Je hoeft weliswaar niet heel erg je best doen om de dempers het einde van hun Latijn te laten beleven, maar de wielophanging is zeker niet minder verfijnd dan zijn prijsgenoten. Echter, als Suzuki dit onderstel voor de nieuwe Swift wil gebruiken, dan heeft zij beslist nog veel huiswerk te doen. Anders zet dat model rij technisch een stap terug in de tijd, iets wat onherroepelijk klanten gaat kosten.

ignisdefa8

Terug naar de Suzuki Ignis. Zijn rijeigenschappen zijn dus niet bijzonder, maar voor een A segment auto wel voldoende. De Suzuki gedraag zich dankzij zijn lage gewicht en korte wielbasis (2,44 meter) wel lekker lichtvoetig. Verder is zijn gretige motor best verfijnd en prettig trilligvrij, en kan je in de stad veel rij plezier in de compacte, overzichtelijke Ignis hebben. Per saldo bieden modellen als de Hyundai i10 en Volkswagen Up meer verfijning, maar goed, die vallen niet in het SUV segment.

ignisdefa9

De hoekige carrosserie maakt de Suzuki Ignis niet alleen stoer om te zien, maar zorgt ook voor veel interieurruimte. Er is ruim voldoende plek voor 4 volwassenen; ook achterin zullen de passagiers niet met hun knieën of hoofd in de problemen komen en dat is een knappe prestatie. Omdat het dashboard relatief ver naar voren is geplaatst, is er ook voorin veel ruimte. Vanaf het tweede uitrustingniveau is de achterbank in 2 delen verschuifbaar en de rugleuning in dezelfde 50:50 verhouding neerklapbaar. Daarmee kan de standaard 260 liter metende bagageruimte worden vergroot.

ignisdefa10

Het interieur van de Ignis is niet alleen ruim, maar ook vrolijk dankzij vrolijke details in carrosseriekleur, een tablet als beeldscherm, een ‘two-tone’ dashboard en een robuust ogend cluster voor de bediening van de standaard airconditioning. Het is allemaal wel erg ‘schone schijn’ want Suzuki is qua hard interieurplastic helemaal losgegaan op de Suzuki Ignis. De Britse testauto was voorzien van een infotainment systeem van Pioneer dat een veel te hoge Halfords uitstraling heeft en bovendien onprettig in de bediening (langzaam, lage resolutie, niet intuïtief) is. Suzuki Nederland laat weten dat de Ignis in Nederland geleverd gaat worden met een op Android gebaseerd In-touch systeem. Functies daarvan zijn: TomTom Maps, 1 jaar lang gratis kaart updates, Parrot Bluetooth, een speciaal ontwikkeld geluidschip, diverse Plug & Play mogelijkheden (iOS telefoons, DAB, achteruitrijcamera), ingebouwde Wi-Fi ontvangst, Spotify. Volgens de importeur is het systeem minstens net zo goed als de Bosch infotainment installatie  van de Baleno/S-Cross/Vitara. Daar is geen kritiek op. In het kader van uniformiteit krijgt de Ignis in Nederland op termijn hetzelfde systeem als zijn grote broers. De claim van de importeur betekent dat vroege vogels c.q. kopers gerust voor de intro uitvoeringen van de Ignis Select en Stijl kunnen gaan, die over het In-touch systeem beschikken.

ignisdefa11

Ondanks de laagwaardige interieurmaterialen is de bouwkwaliteit netjes en solide. Verder biedt de Suzuki Ignis onmiskenbaar veel toeters en bellen voor zijn geld. Zo beschikt elk model over airconditioning, Bluetooth, een DAB radio en 6 airbags. De Allgrip vierwiel aangedreven uitvoeringen bieden zelfs Hill Descent Control. Bij de prijs inbegrepen in ook een sterke persoonlijkheid en een design waarmee je beslist opvalt in het doorgaans grijze A segment.

ignisdefa5

Suzuki Ignis testrecensie

80%
80%
Awesome

Wellicht had u uw mening vóór het lezen van dit testverslag over de Suzuki Ignis al klaar: het is een typische 'love it or hate it' auto. Niet alleen vanwege het design, maar ook omdat Suzuki met dit model niet constant zeventjes of achten scoort in zijn testrapport, maar negens en tienen combineert met vieren en vijven. In de laatste categorie vallen de besturing en de interieurkwaliteit. Maar qua ruimte, uitrusting en praktische eigenschappen behoort de Suzuki Ignis beslist tot de beste in zijn klasse. Voeg daarbij zijn brutale, onderscheidende styling en de voordelen van het lage wagengewicht en je hebt per saldo een auto waarin je, op onderdelen, best plezier kan beleven. Maar per saldo is het verhaal over deze Suzuki toch minder mooi dan zijn stoere verpakking belooft.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (230 Stemmen)
    4.4

Reageren is niet mogelijk.