Volvo breidt het mobiele platform Volvo On Call uit met zogeheten Concierge Services. Dit houdt in dat klanten van het merk hun auto kunnen laten ophalen en terugbrengen voor tanken, schoonmaken of voor onderhoud.
De service is als eerste in San Francisco beschikbaar. Daar kunnen 300 eigenaren van een Volvo S90 of XC90 via een proefprogramma kennismaken met de nieuwe diensten. “Stel je voor dat je de auto in de ochtend parkeert bij het werk en dat die onderhoud heeft gehad, is schoongemaakt en getankt wanneer je weer huiswaarts gaat. Dit soort diensten willen we onze klanten aanbieden”, zegt Björn Annwall, die een functie met een hele lange, duur klinkende naam heeft bij Volvo. “Ons onderzoek toont aan dat mensen veel tijd besteden aan deze kleine randzaken. We willen dat Volvo rijders kostbare tijd aan iets waardevollers kunnen besteden”.
De Volvo rijders die aan de proef deelnemen, maken gebruik van de Concierge Services via een speciale app. Verzoeken komen binnen bij officiële Volvo serviceverleners. Afhankelijk van de wensenlijst wordt de auto getankt, schoongemaakt of opgehaald voor een onderhoudsbeurt. De serviceverlener brengt de auto weer terug naar het ophaalpunt of naar een ander door de klant opgegeven afleverpunt.
De serviceverlener krijgt via een eenmalige digitale sleutel (locatie en tijdsafhankelijk) toegang tot de auto. Wanneer de bestelde diensten zijn voltooid, gaat de Volvo op slot en vervalt de digitale sleutel. De autofabrikant zegt eenvoudig nieuwe diensten te kunnen toevoegen aan het digitale Volvo On Call platform en zal in de toekomst het aanbod uitbreiden.