Multi-talent: Seat Leon FR

0

GetestDe nieuwe Leon FR

ModelSeat Leon FR

Modeljaar2017

RecensieDankzij de vele nieuwe assistentiesystemen laat hij zich ook heel relaxt rijden.

Waarom de korte test?

Sinds 2012 is hij op de markt: de derde generatie Seat Leon. En dus is het tijd om de Spaanse afvaardiging voor het C segment een facelift te geven. Aan het uiterlijk hoefde niet veel veranderd te worden, want je zou de Leon kunnen bestempelen als ‘de mooiste Golf ooit’. Seat heeft het accent bij het moderniseren van de Leon dus op thema’s als connectiviteit en assistent systemen gelegd. Om de vraag te kunnen beantwoorden of het rij plezier daar niet onder geleden heeft, werd er achter het stuur van de FR uitvoering met 180 pk sterke TSI motor gekropen.

De vernieuwde Seat Leon FR

Wat voor auto is de Seat Leon FR?

Voor het modeljaar 2017 heeft Seat de Leon voorzien van nieuwe bumpers, lichtunits, mistlampen en grille. Bij de FR uitvoering heeft de laatste in tegenstelling tot de Reference, Style en Xcellence écht een functie en zit het luchtrooster er niet enkel voor de show. LED techniek voor de lichtunits is voortaan standaard en de richtingaanwijzers vóór vormen nu een eenheid met de dagverlichting en bochtverlichting. Als kers op de facelifttaart zijn er 3 nieuwe lakkleuren: Desire rood, Mystery blauw en Boheme lila. Met name de rode tint staat de FR uitvoering zeer goed.

Seat Leon FR infotainment systeem

In het interieur komt de facelift vooral tot uiting in een nieuw 8-inch touch screen voor het multimedia systeem dat ook reageert op veegbewegingen. Diverse losse knoppen zijn daardoor komen te vervallen, waardoor het dashboard rustiger oogt. Via het Full-Link systeem kunnen smartphones van alle merken aan de Seat Leon gekoppeld worden. Daarbij past de mogelijkheid om in de middenconsole de telefoon voortaan draadloos (via inductie) op te laden. Verder werden de grafische eigenschappen van het bedieningsmenu gemoderniseerd. Zo kan je er nu de diverse rij profielen (Eco t/m Sport) mee instellen. Hetzelfde geldt voor de ‘sfeer’ van de interieurverlichting. Kort samengevat: alles wat de Ateca al kon, kan de vernieuwde Seat Leon nu ook. Van de SUV neemt hij ook de sleutelloze toegang over, evenals de startknop met de nogal overdreven naam ‘Heartbeat Button’.

Seat Leon FR versnelling

Is het wat?

Onder de kap van de Seat Leon FR klopt een 1,8 liter turbomotor van 180 pk en 250 Nm. De krachtbron is gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. De combinatie van turbospieren aan een bliksemsnel schakelende transmissie met dubbele koppeling is een fantastische keuze. In de stad kan je vertrouwen op het royale koppel dat aanwezig is bij lage toerentallen en doet de DSG unit boterzacht zijn werk. Verlaat je de bebouwde kom, dan is een gaspedaalcommando in combinatie met vingerberoering van de schakelflipper voldoende om de Seat schier eindeloos te laten accelereren en daarbij zonder voelbare onderbreking steeds een hogere versnelling op te laten zoeken. Selecteer je de Sport modus, dan wordt je ondertussen getrakteerd op een knallende uitlaat.

Seat Leon FR achterkant

De FR uitvoering is voorzien van Dynamic Chassis Control. Via de modi Eco, Comfort en Sport kan daarmee niet alleen het stuurgedrag, de gaspedaalrespons en het schakelkarakter van de automaat worden aangepast, maar ook de stabilisatorstang versteld worden en de demperkarakteristiek (sportief of comfortabel) ingesteld worden. Dat verschil is goed merkbaar: selecteer je de Sport modus, dan voel je dat de Leon als het ware zijn spieren aanspant om zo dynamisch mogelijk door alle bochten te flitsen. Zoek je vervolgens weer de Comfort modus op, dan ontspant de Seat zich weer en wordt hij weker. Alsof je na een hardloopsprint gestaag het tempo terugbrengt. De Seat Leon maakt op die manier een heel levendige en fitte indruk.

Seat Leon FR voorkant grille

De eerder genoemde assistentiesystemen omvatten zaken als een file assistent (neemt via een afstandradar het rijden tot een tempo van 60 km/u over), een noodrem assistent voor in de stad (herkent ook voetgangers) en een uitstekend functionerende rijbaan assistent.
De nieuwe Seat Leon FR 2017

Seat Leon FR testrecensie

100%
100%
Awesome

Het is Seat gelukt om een reeds goede auto nog beter te maken. Met name in FR uitvoering is de Leon een ongelooflijk goede allrounder die elke situatie naar zijn hand zet. Dankzij de vele nieuwe assistentiesystemen laat hij zich ook heel relaxt rijden. Kwalitatief hoogwaardig kan je de Seat tegenwoordig ook noemen, waardoor hij onder de streep eigenlijk niet alleen de mooiere Golf is, maar ook de betere.

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (37 Stemmen)
    4.5

Reageren is niet mogelijk.