Nieuwstelex

0

+++ Dankzij telematicatoepassingen weten ALARMCENTRALES tegenwoordig al dat er iets met een auto loos is nog voordat deze daadwerkelijk strandt. Alarmcentrales VHD, RAC en Europ Assistance gaan deze knowhow gebruiken om autobezitters zelf te bellen als ze pech voorzien. VHD en Europ Assistance werken al langer samen. Daar is nu RAC bijgekomen, in een Europese samenwerking waarmee er een dekkend netwerk ontstaat. Als de consument pech krijgt, belde hij tot nu toe het nummer van zijn automerk en krijgt dan iemand van een hulpdienst aan de lijn. Nu kan hij dus ook een telefoontje verwachten vanuit zijn automerk om hem te waarschuwen voor naderend auto-onheil. De alarmcentrales richten zich op mobiliteitshulpverlening vooraf. Met de data die nieuwe auto’s verzamelen kunnen zij bijvoorbeeld zien dat een accu het niet lang meer redt. Eigenaren worden dan preventief opgebeld, om ervoor te zorgen dat hij niet strandt. De alarmcentrales zeggen op deze manier ook pieken in hulpverleningverzoeken te kunnen voorkomen. De dienstverlening wordt aangeboden in 26 landen in Europa. +++

+++ ASTON MARTIN vreest dat zij als gevolg van de Brexit klanten op het vaste land van Europa minder snel de bestelde nieuwe auto kan leveren dan nu het geval is. Dat komt omdat de procedure voor het exporteren van producten voor het Verenigd Koninkrijk gaat veranderen. Er wordt door Aston Martin rekening gehouden met langere wachttijden in de haven. Door de extra levertijd zou er ook imagoschade kunnen ontstaan. Volgens Aston Martin zijn Britse ministers slecht voorbereid op de onderhandelingen over de Brexit. +++

+++ VDL NedCar gaat voor BMW in Born voortaan mogelijk ook de populaire X1 bouwen. De uitbreiding van de productie is relatief eenvoudig omdat deze SUV op dezelfde bodemplaat staat als de Mini Countryman die sinds kort in Limburg wordt gemaakt. De X1 wordt op dit moment in het Duitse Regensburg gemaakt. De vraag naar de SUV is zo groot dat er daar inmiddels 1.400 exemplaren per dag van worden gemaakt. Tock kan hiermee de honger bij de autoconsument niet worden gestild.

+++ FIAT ligt onder de loep bij Brusselse ambtenaren en de organisatie Transport & Environment vanwege onbetrouwbaarheid van haar indirecte TPMS bandenspanning controlesysteem. Het door het Italiaanse merk toegepaste systeem zou onveilig zijn omdat van de 16 gecontroleerde auto’s bij geen enkel Fiat model het TPMS voldeed. Bij Volkswagen gaat het om slechts 2 van de 16 auto’s, maar is dus ook niet brandschoon. Beide fabrikanten willen niet reageren totdat zij de testdata en de testmethode hebben kunnen inzien. +++

+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in 2019 met een stekkerhybride versie van de Superb komt. Met dit model gaat het Tsjechische merk voor het eerst een (deels)elektrische auto aanbieden. Voor de techniek kan Skoda een beroep doen op moederbedrijf Volkswagen: de stekkerhybride Superb krijgt namelijk de aandrijflijn van de Passat GTE (een 156 pk sterke 1.4 TSI die gekoppeld is aan een elektromotor van 62 pk). In een later stadium volgen meer (deels)elektrische modellen. Skoda zal hierover volgend jaar meer bekendmaken. +++

+++ Het Franse olie & gasbedrijf TOTAL gaat 5.000 van zijn pompstations wereldwijd voorzien van zonnepanelen. Gezamenlijk zou het met die panelen mogelijk zijn om een stad met 200.000 inwoners van stroom te voorzien. Met het project is een investering van zo’n 300 miljoen dollar gemoeid, omgerekend 278 miljoen euro. De zonnepanelen, bij elkaar goed voor een capaciteit van 200 megawatt, zullen de komende 5 jaar worden geïnstalleerd. Het concern timmert al langer aan de weg met zonne-energie. Zo is Total al enige tijd meerderheidsaandeelhouder van de Amerikaanse fabrikant van zonnepanelen SunPower. Die zal ook de panelen leveren die voor dit project nodig zijn. +++

+++ In de VERENIGDE STATEN is een wet aangenomen die autofabrikanten verplicht om hun (volledig) elektrische modellen geluid te laten maken. De reden is simpel: als er geen verbrandingsmotor aan de arbeid is, maken de auto’s haast geen geluid, waardoor voetgangers, fietsers en blinden ze soms niet opmerken in het verkeer. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Volgens de Amerikaanse veiligheidsinstantie NHTSA hebben elektrische en hybride voertuigen daardoor 19 procent meer kans om in botsing met een voetganger te komen. Autofabrikanten worden zodoende dus wettelijk verplicht om de auto’s middels speakers (meer) geluid te laten maken. Het geluid moet worden uitgestoten als het voertuig langzamer rijdt dan 30 kilometer per uur. De autofabrikanten hebben aangegeven zich te zullen conformeren aan het nieuwe Amerikaanse overheidsbeleid, maar stellen als randvoorwaarde dat het te produceren geluid niet irritant mag zijn voor de inzittenden. In Europa werd 2 jaar geleden al een vergelijkbare wet aangenomen. Vanaf 1 juli 2019 moeten alle nieuwe elektrische auto’s in de Europese Unie “genoeg geluid” maken ten behoeve van de verkeersveiligheid. De Amerikanen volgen in september 2019. +++

Comments are closed.