Nieuwstelex

0

+++ Niet alleen Trump, maar ook CHINA blijft de gemoederen bezig houden in autoland. Veel autofabrikanten voelen zich namelijk overvallen door de aankondiging van de Chinese overheid dat het verkoopaandeel van elektrische modellen omhoog moet, en wel op korte termijn. Als dat niet gebeurt, dan komt er voor importmerken een limiet op de hoeveelheid conventioneel aangedreven auto’s die zij mogen verkopen. De Chinese overheid slaat zo twee vliegen in één klap. Niet alleen wordt het smogprobleem in met name de grote steden aangepakt, ook de marktpositie van de nationale merken wordt hiermee verstevigd. De door Beijing voorgestelde regelgeving komt er op neer dat fabrikanten in de komende 3 jaar punten moeten verdienen met de verkoop van elektrische auto’s. Het saldo bepaalt straks hoeveel voertuigen buitenlandse merken in totaliteit mogen verkopen op de Chinese markt. De grootste nachtmerrie voor met name Europese fabrikanten is momenteel dus niet Donald Trump, maar de regering van China. +++

+++ De Duitse vakbond IG Metall Union denkt dat de opkomst van ELEKTRISCHE auto’s en de digitalisering een bedreiging voor de werkgelegenheid is. Ongeveer 250.000 van de 880.000 werknemers in de Duitse auto-industrie werken voor bedrijven die zich bezighouden met traditionele aandrijflijnen. De vakbond vreest dat (een deel) van hen overbodig wordt in de toekomst. Duitse autofabrikanten zeggen wel rekening te houden met het probleem. Zo probeert Daimler zoveel mogelijk mensen om te scholen. Volgens de autofabrikant is dit niet in alle gevallen mogelijk. Volkswagen zegt miljoenen euro’s te investeren in de omscholing van de werknemers. Van de 9.000 banen in de nieuwe technologie, worden er 6.000 ingevuld door de inzet van omgeschoolde arbeiders. +++

+++ FASTNED introduceert een routeplanner waarmee eigenaren van een elektrische auto de snelste route kunnen plannen naar hun bestemming, inclusief snel laad pitstop onderweg. De planner is gratis beschikbaar op mobiel, tablet en desktop. Het algoritme van de routeplanner is specifiek ontwikkeld voor Fastned snellaadstations. Zo wordt een optimale route berekend op basis van de range en efficiëntie van de elektrische auto, het verkeer, de ligging van Fastned stations, en de laadcurve van de Fastned snelladers. Daarnaast krijgt de routeplanner automatisch een update als er een nieuw Fastned station geopend wordt. +++

+++ KIA is momenteel druk bezig met het testen van een prototype van de nieuwe C’eed. Het huidige model stamt uit 2012 en is, zo blijkt uit de jongste vergelijkingstests, niet echt okselfris meer. Vandaar dat een nieuwe C’eed welkom is. De komende generatie krijgt een langere wielbasis voor meer interieurruimte. Daarnaast doet een 1,4 liter T-GDI benzinemotor van 140 pk zijn intrede en zal de nieuwe C’eed leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering. Mogelijk debuteert de volgende generatie in september 2017 op de IAA van Frankfurt. Het model wordt in ieder geval weer leverbaar als 5-deurs hatchback en als SW stationwagon. Het lot van de 3-deurs Pro’Ceed is onzeker omdat Kia deze carrosserievariant bij de Rio geschrapt heeft. +++

+++ LAMBORGHINI heeft eerdere berichtgeving van de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat de bijna 6 jaar oude Aventador volgend jaar een update krijgt en dan de extra letter ‘S’ op zijn bips gaat dragen. Een dergelijke typeaanduiding is namelijk recent bij de European Union Intellectual Property Office vastgelegd. In het verleden heeft Lamborghini vaker de letter ‘S’ gebruikt voor verbeterde versies van haar modellen, zoals de Miura P400 S en de Countach LP400 S. De aangescherpte Aventador wordt begin volgend jaar aan het publiek voorgesteld. Optisch zal het model herkenbaar zijn aan een agressiever ogende diffusor, bumpers met meer koelopeningen en een andere uitlaat. Het vermogen van de 6,5 liter grote V12 zal worden verhoogd van 700 pk naar circa 740 pk. In combinatie met enige gewichtsbesparende maatregelen zal de sprinttijd naar 100 km/u daarmee worden verkort tot 2,8 seconden. De topsnelheid van 350 km/u zal niet wijzigen. +++

+++ LEASE rijders kunnen vanaf eind dit jaar zelf hun auto verkopen na afloop van het contract. Daar krijgen zij dan commissie voor. Dit is één van de plannen die ALD Automotive heeft. Onder de noemer Ownmycar gaat nog dit jaar een proef van start. ALD Automotive haalt op deze manier een schakel uit het inruilproces, bijvoorbeeld een handelaar. De leaserijder krijgt het aanbod om de auto zelf te kopen. Wil hij dit niet, dan kan hij de wagen delen op sociale media en vragen of er iemand in zijn netwerk geïnteresseerd is in een occasion. +++

+++ MERCEDES en onderdelenfabrikant Continental hebben samen de zogeheten Multifunctional Smart Device Terminal (MFST) ontwikkeld. Dit systeem zorgt dat de bestuurder zijn auto met zijn smartphone kan starten. Daarnaast kan de telefoon draadloos worden opgeladen. Mercedes bouwt de terminal bij alle exemplaren van de nieuwe E klasse in. Door de smartphone in de ingebouwde terminal te leggen, wordt er via NFC (Near Field Communication) en/of bluetooth contact gemaakt met de auto. De bestuurder kan de auto starten met een druk op de knop op de telefoon. Daarnaast kan de telefoon draadloos worden opgeladen. De smartphone moet in dat geval wel voldoen aan de Qi standaard. De oplaadsnelheid is even snel als met een normale USB oplader. “Deze oplossing zorgt ervoor dat de bestuurder nooit meer de kabels met zich mee hoeft te nemen”, aldus een woordvoerder van Mercedes. +++

+++ PORSCHE sluit modellen die autonoom kunnen rijden niet langer uit. In februari was topman Oliver Blume nog een fel tegenstander van dit fenomeen (“een iPhone hoort in je broekzak, niet op de weg”), maar hij lijkt nu in te zien dat de techniek op bepaalde momenten een plezierig hulpmiddel kan zijn tijdens de rit, zelfs in een Porsche. De klanten van Blume willen namelijk in de file straks ook rustig een krantje kunnen lezen, net zoals bestuurders van bijvoorbeeld een Tesla of Volvo. Ook het zoeken van een parkeerplaats kan men in de toekomst aan de Panamera of Cayenne overlaten, al benadrukt de topman wel dat een volledig autonoom rijdende Porsche nog altijd geen onderdeel uitmaakt van de toekomstplannen. Het gaat dus puur om het uit handen nemen van ‘vervelende’ taken, waardoor er puur ‘Freude am Fahren’ overblijft. +++

+++ De ontwikkeling van schermen in de auto heeft het interieurontwerp ingrijpend veranderd. Alles is ervan afhankelijk geworden, tot het punt dat “we eerst het touch screen ontwerpen en dan pas iets anders”, aldus Jaume Sala, hoofd interieurontwerp van SEAT. “Vroeger ontwierpen we het interieur en aan het eind zochten we een plekje om het scherm te plaatsen, nu ontstaat alles eromheen”. Er zijn nu meer mensen bij Seat werkzaam die schermen ontwerpen dan interieurs. Dat komt door de groeiende connectiviteit mogelijkheden in de auto-industrie. Eind dit jaar zijn er 30 medewerkers bij UX Design, dat verantwoordelijk is voor de schermen. Sommigen gaan over de interface, anderen over de apps en een derde groep zorgt voor simulaties en animaties en hoe die in beeld worden gebracht. Een scherm voor de auto ontwerpen is arbeidsintensief: het kost anderhalf jaar en 1.000 schetsen. In de afgelopen 15 jaar heeft zich een ongelooflijke evolutie voltrokken. Volgens Sala zijn we “van een simpele uitneembare radio naar een volwaardige autocomputer” gegaan, die in staat is dezelfde content te bieden als andere apparaten, zoals een tablet. En dat is precies wat de consument tegenwoordig in een auto verwacht. +++

+++ TOMTOM gaat samenwerken met de gemeente Amsterdam om de doorstroming van het verkeer beter te maken en parkeren in de hoofdstad efficiënter. De 2 partijen hebben daarover een overeenkomst getekend. Amsterdam gaat gebruik maken van het inzicht in verkeersstromen dat de maker van navigatieapparatuur heeft. Bij plotselinge veranderingen kan dan sneller worden ingegrepen om verkeer over een andere route te sturen. Ook kunnen gevolgen van bepaalde maatregelen beter in de gaten worden gehouden, bijvoorbeeld de afsluiting van de kop van de Vijzelgracht per eind van dit jaar. Consumenten worden door hun navigatie beter door en rond de stad geleid en krijgen suggesties over parkeerplaatsen. Dat scheelt onnodig rondjes rijden, zegt wethouder Pieter Litjens van Mobiliteit. Voor TomTom levert het project inzichten op over mobiliteit in steden, die het bedrijf kan gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen. +++

+++ Het succesverhaal van VOLKSWAGEN in het WRC is afgesloten met een uitroepteken. Andreas Mikkelsen en Anders Jaeger gaven de meest succesvolle rallyauto in de geschiedenis van het FIA World Rally Championship (WRC) afgelopen weekend een waardig afscheid met weer een overwinning in Australië. Na 4 jaar aan de top van de rallysport neemt Volkswagen afscheid van het meest prestigieuze wereldkampioenschap naast de Formule 1 met een indrukwekkend record. Met 958 klassementsproeven, 640 kp overwinningen, 52 rally’s, 87 podiumplekken, 43 overwinningen en 51 Power Stage bonuspunten is de Volkswagen Polo R WRC veruit de meest succesvolle WRC auto ooit. Vanaf het moment dat Jari-Matti Latvala op 16 januari 2013 om 09:07 uur voor de eerste keer met de rallyauto uit Wolfsburg aan de start van een rally verscheen, en Andreas Mikkelsen om 13:47 uur voor het laatst met de Polo R WRC over de eindstreep kwam, hebben de Volkswagen coureurs 48.723,52 kilometer op klassementsproeven afgelegd. +++

+++ De tunerdivisie Polestar van VOLVO is tot nu toe vooral bekend van het opvoeren van verbrandingsmotoren maar straks wil men ook de elektrische modellen van het merk onder handen nemen. Op die manier kan er een Volvo ontstaan die zich qua sprintkracht kan meten met het repertoire van Tesla of andere elektrische (sport)wagens In de vorm van de stekkerhybride XC90 Twin Engine met Polestar upgrade kregen we al een voorproefje van de plannen te zien, al betrof het toen nog geen volwaardig Polestar model. Volgens Volvo past een dergelijke auto goed bij het streven om krachtige modellen aan te bieden die ook dagelijks bruikbaar zij. Daarmee gaat het merk door op de weg die met de S60/V60 Polestar is ingeslagen. Polestar heeft niet de ambitie een pk race met de M divisie van BMW aan te gaan, noch met de AMG afdeling van Mercedes. +++

Comments are closed.