Volvo V90 niet voor Nationale Politie

0

De Zweedse politie heeft voor de Volvo V90 gekozen als nieuwe dienstauto. De beslissing zou niet ingegeven zijn door chauvinisme, maar gebaseerd zijn de hermandad in het Scandinavische land uitvoert met kandidaat-patrouille wagens.

Met 9,2 van maximaal 10 punten behaalde de V90 de beste score ooit op de criteria die de Zweedse politie hanteert bij de keuze van nieuwe dienstauto’s. De kandidaten zijn op 5 criteria vergeleken, waaronder het rijgedrag op hoge snelheid, remmen, het resultaat van een uitwijkproef, de ergonomie en het comfort. Dat laatste is voor een Zweedse patrouillewagen belangrijk omdat er in het Scandinavische land strenge eisen gelden t.a.v. ‘de werkplek’, óók voor agenten.

Behalve de Zweedse autoriteiten hebben ook de politiediensten in Noorwegen, Groot-Brittannië hun interesse in de V90 al geuit. Mogelijk gaat ook de Belgische politie de grote stationwagon in dienst nemen. Volvo verklaart dat Noorwegen, Italië, het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk Nederland auto’s van het merk gebruiken als patrouillewagens. Bij ons wordt momenteel de V70 ingezet voor de Nationale Politie (voorheen KLPD).

Volvo V90 som polisbil får högsta betyget hittills

De V90 komt overigens niet zomaar bij de Zweedse politie terecht. Eerst ondergaat de stationwagon een behandeling bij de Volvo Car Special Products afdeling. Daar krijgt de V90 de nodige attributen om effectief te kunnen zijn als boevenpakker. Verder verstevigt Volvo bij de politie-exemplaren het chassis. De remmen en de ophanging worden eveneens aangepast en er wordt de nodige (communicatie)uitrusting gemonteerd. De ingrepen duren ongeveer een week.

De eerste exemplaren van de Volvo V90 worden begin volgend jaar door de Zweedse politie in dienst genomen. Overigens moet de ‘test’ waar de keuze op zou zijn gebaseerd, wel met een korreltje zout worden genomen. Uw verslaggever kan zich een Zweedse meerkamp van een 10-tal middenklassers uit 1977 te herinneren. De testredactie wist de puntentoekenning zó te manipuleren dat de Volvo 343 DL op de tweede plaats eindigde. En de Saab 96 op de vijfde plek.

Dus vlak de factor chauvinisme niet uit. De politie in het thuisland van Volvo kan het natuurlijk niet maken om in een auto van een ander merk te stappen. De Zweedse ‘lange arm’ heeft een jarenlange ervaring met de auto’s uit Göteborg en nam in het verleden jarenlang de V70 bij Volvo.

volvov90policea2

De Nederlandse politie laat doorschemeren dat de V90 geen kandidaat is om de V70 op te volgen. Er zijn weliswaar plannen om 80 nieuwe patrouillewagens aan te schaffen, maar de ‘lange arm’ heeft hiervoor racemonsters op het oog waarmee op de Nederlandse wegen criminelen en wegmisbruikers gepakt kunnen worden. De nieuwe paradepaarden van de Nationale Politie moeten minimaal 250 km/u kunnen rijden, zo blijkt uit aanbestedingsdocumenten.

De V70 is voor verkeersagenten niet snel genoeg om achter vluchtende criminelen aan te gaan. Om het aantal ongelukken terug te dringen, wil de politie bovendien inzetten op extra handhaving op de Nederlandse (snel)wegen. De nieuwe auto’s komen daarbij goed van pas, stelt landelijk projectleider Infrastructuur Egbert-Jan van Hasselt. Hij kondigt aan dat verkeersagenten meer racemaniakken staande gaan houden. Met de snelle auto’s krijgt de politie weer “het gezag op het asfalt”, Van Hasselt. “We stellen eisen aan het voertuig, maar duidelijk is dat we in de uiteindelijke aanbesteding gaan voor het allerbeste”, aldus de projectleider. Kanshebbers voor de nieuwe politieorder zijn wel Audi, BMW en Porsche. In het laatste geval ligt dan de Macan voor de hand. Maar als het (dus) ook een SUV mag zijn, dan kan de Nationale Politie beter de nieuwe Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio nemen. Dat is de snelste auto in zijn klasse.

Comments are closed.