De in september 2015 op de IAA van Frankfurt onthulde Bentley Bentayga is een instant succes. Aanvankelijk werd ingezet op een productie van 3.600 exemplaren in 2016, daar de Britten zien zich nu genoodzaakt om dit jaar ruim 5.500 eenheden van de SUV te bouwen. De levertijd bedraagt momenteel 4 maanden.
Om een ijzer het beste gesmeed kan worden als die heet is, werkt Bentley aan een serie nieuwe varianten van haar ultraluxueuze SUV. Zo komt er (op zijn vroegst) in 2019 waarschijnlijk een versie met coupéachtige daklijn. In hetzelfde jaar kunnen we een uitvoering met verlengde wielbasis (primair bestemd voor klanten in het Midden-Oosten en China) en een extra sportieve Speed variant verwachten. In 2019 zal de huidige Bentayga een kleine facelift ondergaan. Dat is een uitgelezen moment voor Bentley om nieuwe varianten aan het gamma toe te voegen. De plannen moeten nog wel goedgekeurd worden door moeder Volkswagen.
De Bentayga is momenteel alleen verkrijgbaar met een 610 pk sterke 6,0 liter W12. Een stekkerhybride versie zal in 2018 aan het gamma worden toegevoegd. Bentley start volgend jaar met de levering van de Bentayga Diesel. Die gaat in Nederland 227.317 euro kosten. Daarmee is de oliegestookte uitvoering liefst 53.890 euro goedkoper dan de W12, die bij ons voor 281.221 euro in de prijslijst staat.
Bentley | Land Rover | Porsche |
Bentayga | Range Rover | Cayenne |
Diesel | SDV8 Autobiography | Diesel S |
227.317 euro | 181.064 euro | 135.800 euro |
Voor de aandrijving van de Bentayga Diesel zorgt de motor van de Audi SQ7. Het betreft een 4,0 liter grote V8 met 2 turbo’s en een elektrische supercharger. Het blok is goed voor 435 pk / 900 Nm en is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF. Vierwielaandrijving is (vanzelfsprekend) standaard.
De Bentley kan in 4,8 seconden naar 100 km/u sprinten. Anders dan de SQ7 is de Bentayga Diesel niet voorzien van een bij 250 km/u ingrijpende snelheidsbegrenzer. Pas bij 270 km/u vindt Bentley met mooi geweest. Als gemiddeld verbruik geven de Britten 7,3 liter per 100 km op. Daarmee is de Bentayga Diesel net iets onzuiniger dan de 122.240 euro kostende Audi SQ7 (7,2 liter). De oliegestookte uitvoering gaat mogelijk 45 procent van de verkopen voor zijn rekening nemen, zo verwacht merkchef Wolfgang Dürheimer.