Kort door de bocht: Bentley Bentayga Diesel

0

GetestDe nieuwe Bentayga

ModelBentley Bentayga Diesel

Modeljaar2017

RecensieDe Bentley Bentayga Diesel is exclusief, maar niet perfect.

Waarom de korte test?

Om de illusie te creëren dat een ultraluxueuze SUV ook enigszins politiek correct kan zijn, gaat Bentley haar Bentayga ook leveren met de 4,0 liter V8 TDI dieselmotor uit de SQ7 van zustermerk Audi. Een primeur in de 97-jarige geschiedenis van het merk. In Marbella, zeg maar het Saint-Tropez van Spanje, kon kennisgemaakt worden met de nieuwe Bentley.

Bentley Bentayga Diesel voorkant

Wat voor auto is de Bentley Bentayga Diesel?

Sinds de sjoemeldiesel affaire in september 2015 in alle hevigheid losbarstte, staat de oliegestookte krachtbron in een kwade reuk. Ze hadden sowieso al geen al te beste reputatie op het gebied van de uitstoot van fijn stof, maar voor politici was de fraudezaak bij Volkswagen de druppel die de emmer deed overlopen: vanaf 2025 zijn diesel verboden in de binnensteden van Athene, Madrid en Parijs.

Bentley Bentayga Diesel

De dagen van de dieselmotor zouden dus wel eens geteld kunnen zijn. Vanuit dit perspectief zou je de introductie van de oliegestookte uitvoering van de Bentayga kunnen bestempelen als ‘mosterd na de maaltijd’. En Bentley er van kunnen beschuldigen de tijdsgeest niet goed aan te voelen. 10 jaar geleden zou er veel meer te zeggen zijn geweest voor een dieselversie. Maar goed, toen had Bentley nog geen SUV in haar gamma en was het afzetpotentieel voor (enkel) een oliegestookte Flying Spur bedrijfseconomisch waarschijnlijk te gering.

Bentley Bentayga Diesel offroad

De V8 turbodieselmotor van de Bentayga is 3.956 cc groot en levert 435 pk bij 3.750 – 5.000 toeren. Het maximum koppel van 900 Nm is bij 1.000 – 3.250 omwentelingen beschikbaar. De oliegestookte Bentayga zit in 4,8 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 270 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Bentley 7,9 liter per 100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 210 gram/km. Het relatief hoge vermogen en het gigantisch koppel heeft de Audi motor te danken aan drievoudige drukvoeding. Naast de 2 turbo’s (die elkaar aflossen voor lage en hogere toerentallen) is het blok ook voorzien van een elektrische collega die zijn stroom uit een 48 Volt accu haalt. Deze turbo kan in enkele milliseconden maximaal 70.000 toeren bereiken, waardoor elke vorm van ‘reactievertraging’ geëlimineerd wordt.

Detail van de Bentley Bentayga Diesel

Optisch is er nauwelijks verschil tussen de dieselversie van de Bentayga en de 6.0 W12 benzine-uitvoering. Diegenen die er voor hebben doorgestudeerd, zullen de oliegestookte uitvoering kunnen herkennen aan een iets andere vormgeving van de grille en aan de gewijzigde uitlaat eindstukken. De tankinhoud is groot genoeg om (al je het opgegeven verbruik weet te halen) van Londen naar Genève te reizen zonder tank tussenstop.

Bentley Bentayga Diesel cockpit

Is de Bentley Bentayga Diesel wat?

De Bentayga valt ondanks zijn omstreden uiterlijk (de SUV is eerder plomp dan stilistisch verfijnd) in de smaak bij de vermogende autoconsument. Sinds zijn introductie heeft Bentley al 5.500 getekende contracten op zak. Daarvan is de helft afkomstig van kopers die voorheen niet klant waren bij het merk. De Bentayga is direct goed voor bijna de helft van de totale afzet van het merk, die in 2016 overigens voor het vierde opeenvolgende jaar de grens van 10.000 exemplaren heeft overschreden.

Bentley Bentayga Diesel infotainment op de achterbank

Bentley heeft met de Bentayga dus een goudmijn aangeboord. En in Europa is waarschijnlijk veel vraag naar de dieselversie. Ook mensen met geld moeten namelijk tanken en voor hen is het plezierig als zij kunnen opteren voor een SUV waarvan de brandstofkosten meevallen. Althans lager uitpakken dan bij de Bentayga met 6,0 liter W12 motor. Het relatief sobere verbruik kan de 2.499 kilo wegende dieselversie bovendien sociaal wat meer aanvaardbaar maken. Bovendien is hij tienduizenden euro’s goedkoper dan de benzine-uitvoering; een prijsverschil waarvoor de miljonair niet ongevoelig is.

Achterbank van de Bentley Bentayga Diesel

De koper van de Bentayga Diesel hoeft niet of nauwelijks water bij de wijn te doen. Het interieur is dermate goed geïsoleerd dat het oor niet zal kunnen onderscheiden wat voor motor er onder de kap zit. Alleen als je de dieselunit hoog in de toeren jaagt, zal je het krachtbrontype kunnen identificeren. De cabine zelf is ‘typisch Bentley’, oftewel een comfortabel nest waar leder en hout elkaar op imponerende wijze harmonieus aanvullen. Minder indrukwekkend is het ruimteaanbod. Volwassenen kunnen weliswaar achterin zitten, maar van een balzaak is geen sprake. En het formaat van de kofferbak van de 5,14 meter grote Bentayga is niet groter dan die van een compact middenklassertje (431 liter). Verder laat het dashboard in ergonomisch opzicht wat steken vallen.

Bentley Bentayga Diesel laadruimte

Ook de rijeigenschappen van de Bentayga Diesel zijn niet van topniveau. Bij elke krachtige rempartij laat het hoge gewicht van de SUV zich duidelijk voelen en ook in haarspeldbochten worden de banden zwaar op de proef gesteld. Volgens Bentley wordt een deel van de elektriciteit van de 48 Volt accu ook gebruikt om het anti rolsysteem te activeren, maar in de praktijk merk je daar niet veel van. De letter ‘S’ van ‘Sport Utility Vehicle’ is dus niet helemaal op zijn plaats, maar dat geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de Range Rover. De Europese doelgroep zal er niet mee zitten. Die ziet in de Bentayga Diesel met zijn vierwielaandrijving, grote achterklep, 4 portieren en relatief goede uitzicht waarschijnlijk als de ideale ‘Gran Turismo’.

Bentley Bentayga Diesel met uitzicht

 

Bentley Bentayga Diesel 2017 testrecensie

7.0 Awesome

De Bentayga Diesel is met zijn boterzachte, relatief zuinige V8 motor een welkome aanvulling op het Bentley gamma. Binnen de context van het merk is het een relatief verstandige keuze, terwijl je onverminderd profiteert van de exclusiviteit van Bentley. Maar is de Bentayga Diesel twee keer zo goed als de half zo dure Audi SQ7? Nee dat is hij beslist niet. Hoe indrukwekkend de Bentley ook is, je hoeft als 'gewone man' niet perse jaloers te zijn op de Bentayga Diesel rijder. Helemaal als je bedenkt dat die ook nog eens tienduizenden euro's kwijt is om de SUV een beetje leuk aan te kleden.

  • 7
  • User Ratings (14 Votes) 1.7

Comments are closed.