Nieuwstelex

0

+++ FORD ziet af van plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek in San Luis Potosi in Mexico. In plaats daarvan investeert de Amerikaanse autofabrikant 700 miljoen dollar in uitbreiding van een bestaande productielocatie in Flat Rock, in de staat Michigan. Het besluit komt na kritiek van toekomstig president Donald Trump, die de autobouwer er al tijdens de verkiezingscampagne stevig van langs gaf wegens plannen om de productie van kleinere auto’s te verplaatsen naar Mexico. De uitbreiding van de fabriek in Flat Rock levert daar zo’n 700 nieuwe arbeidsplaatsen op. Ford gaat er onder meer zeer geavanceerde elektrische en hybride auto’s produceren. De nieuwe fabriek in Mexico had in 2018 moeten beginnen met de productie van nieuwe Ford modellen. Met de bouw ervan was een investering gemoeid van 1,6 miljard dollar. Het zuidelijke buurland blijft wel belangrijk voor Ford. Het bedrijf heeft besloten de volgende generatie van de Focus te bouwen in een bestaande vestiging in de Mexicaanse stad Hermosilio. Dat komt de winstgevendheid ten goede, en biedt tegelijkertijd ruimte om 2 nieuwe modellen te gaan produceren in de Amerikaanse assemblagefabriek in Wayne. Dat betekent dat in de VS ongeveer 3.500 banen behouden blijven, aldus Ford. De Amerikaanse industrie voelt de druk van de aankomende president, die al meerdere multinationals dringend heeft verzocht meer productiewerk te laten verrichten in de VS. Eerder nam hij General Motors al op de korrel. Dat bedrijf sprak evenwel tegen dat het op grote schaal auto’s voor de Amerikaanse markt in Mexico laat maken, zoals Trump had beweerd. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) kan tevreden terugkijken op de laatste maand van 2016. Het moederbedrijf van onder meer Buick, Chevrolet en Cadillac zag zijn Amerikaanse verkopen in december met 10 procent stijgen tot ruim 319.000. Daarmee wist de grootste automaker van de Verenigde Staten de verwachtingen van analisten ruimschoots te overtreffen. Die gingen door de bank genomen uit van een verkoopplus van 4,4 procent. Naast GM deed ook Nissan het in de VS veel beter dan gedacht. De Japanners zagen hun verkopen met krap 10 procent stijgen, waar van een daling van de verkopen werd uitgegaan. Fiat Chrysler zal met minder genoegen terugkijken op het slot van 2016. Toch presteerde het fusiebedrijf met een verkoopdaling van 10 procent beter dan gedacht. De verkopen van Ford lagen in december op jaarbasis nagenoeg op hetzelfde niveau, waar analisten uitgingen van een dip van ruim 2 procent. Volkswagen zag zijn autoverkopen in de VS met ruim een vijfde toenemen. De Duitse automaker kampte in de VS lange tijd met de naweeën van het dieselschandaal die verkopen geen goed deden. Kenners gingen voor december van een verkoopstijging met 5 procent uit. Toyota noteerde in december een verkoopplus van 2 procent waar juist op een min van 2 procent werd gerekend. De autoverkopen in de VS lijken, geholpen door de positieve verkoopcijfers over december, voor het zevende jaar op rij te zijn gestegen. Daarmee lijkt ook een nieuw record in de maak. Juist in de afgelopen jaren stelden decemberverkopen over het algemeen teleur. +++

+++ In GROOT BRITTANNIE is afgelopen jaar een recordaantal van krap 2,7 miljoen nieuwe auto’s gekocht. Daarmee bleef vooralsnog de verwachte verkoopdip naar aanleiding van de uitslag van het Brexit referendum in juni uit. Wel zijn de verwachtingen voor 2017 minder rooskleurig. De totale autoverkoop dikte in 2016 met 2,3 procent aan. Autoverkopers zullen echter minder tevreden terugkijken op de laatste maand van het jaar. Daarin bleef het aantal nieuwe registraties met 1,1 procent achter bij een jaar eerder. Het was pas voor de derde keer in vijf jaar dat er op jaarbasis sprake was van een daling. De vraag naar nieuwe auto’s bij particulieren zit al sinds april in een neerwaartse spiraal. Daar tegenover staat een sterkere vraag naar auto’s vanuit het bedrijfsleven. In december werden echter voor het eerst in bijna een jaar minder auto’s aan de man gebracht, wat erop lijkt te wijzen dat het in 2017 moeilijk zal worden de prestaties van 2016 te evenaren. +++

+++ TomTom gaat navigatiesystemen en kaarten leveren aan de nieuwe automaker LUCID MOTORS. Ook worden auto’s van het merk uitgerust met verkeersinformatiedienst TomTom Trafic. Lucid onthulde onlangs de Lucid Air, een Tesla-achtige elektrische auto, die in 2019 in de Verenigde Staten verkrijgbaar moet zijn. Een Lucid Air gaat tussen de 65.000 en 100.000 dollar kosten. +++

+++ MEXICO praatte zich maanden moed in dat de protectionistische koers van de Verenigde Staten met de verkiezing van Trump mee zal vallen. Maar dat Ford een nieuwe fabriek afzegt, doet het land sidderen. “Dit is nog maar het begin”, waarschuwt ex-minister van Buitenlandse Zaken Jorge Castañeda. Als Mexico één succesverhaal kent, tussen het ellendige nieuws over drugsgeweld en de dalende peso, dan is het haar auto-industrie. Zo’n beetje elke grote autobouwer kondigde de afgelopen jaren nieuwe fabrieken aan in de zuiderbuur van de Verenigde Staten. In 2 jaar tijd werd 15 miljard dollar geïnvesteerd. Het land ligt op koers om bij de decenniumwisseling 5 miljoen auto’s per jaar te bouwen en ontpopt zich tot één van ’s werelds grootste exporteurs. +++

+++ De verkopen van TESLA zijn afgelopen jaar tegengevallen. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s leverde 76.230 bolides af. Dat was wel 51 procent meer dan een jaar eerder, maar daarmee heeft de onderneming niet kunnen voldoen aan zijn eigen doelstelling om 80.000 wagens aan de man te brengen. Het concern staat bekend om zijn ambitieuze doelen. Tesla baas Elon Musk zei eerder dat hij de productie wil opvoeren tot een half miljoen wagens in 2018. Maar of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Tesla kampt onder meer met technische problemen die voor vertraging zorgen. Sommige marktkenners houden er al rekening mee dat Tesla het uitbrengen van zijn goedkopere Model 3, die eigenlijk dit jaar op de markt moet komen, gaat uitstellen. +++

+++ Donald TRUMP heeft de aanval geopend op General Motors. De nieuwe Amerikaanse president klaagt dat de autofabrikant modellen van het type Chevrolet Cruze in Mexico laat maken en vervolgens in de Verenigde Staten verkoopt. “In de VS maken of een hoge invoerheffing betalen!” schrijft Trump op Twitter. De Republikein heeft de afgelopen weken ook al hard uitgehaald naar de defensieconcerns Boeing en Lockheed Martin. Hij vindt namelijk dat de nieuwe Air Force One en de Joint Strike Fighter veel te duur worden. +++

+++ Autohandelaren in de VERENIGDE STATEN hebben in 2016 andermaal tezamen een verkooprecord in de boeken gezet. Er werd afgelopen jaar voor meer dan 17,5 miljoen nieuwe auto’s een eigenaar gevonden. Dat betekende een stijging van 0,3 procent ten opzichte van het oude record van een jaar eerder. De Amerikaanse automarkt profiteerde vooral van een eindejaarsrally. In de maand doorgaans moeizame decembermaand wisten onder meer grote automakers als General Motors, Honda en Nissan hun verkopen stevig op te schroeven. Er was vooral grote vraag naar SUVs en pick-ups. De autoverkopen in de VS stegen voor het zevende jaar op rij. Voor 2017 voorzien kenners echter moeizamere tijden, onder meer door de stijging van de rente en de aanhoudende prijsstijging voor brandstof. Verder zijn autoverkopers steeds vaker afhankelijk van kortingsacties om de verkopen aan te jagen. +++

+++ Voormalig topman Martin Winterkorn van VOLKSWAGEN geniet met ingang van deze maand van zijn pensioen. Hij krijgt van de Duitse autobouwer, die onder zijn leiding in moeilijkheden raakte door een groot milieuschandaal, een bedrijfspensioen dat neerkomt op zo’n 3.100 euro per dag. Daarnaast zou hij de rest van zijn leven de beschikking houden over een dienstauto. Winterkorn stapte in september 2015 op als hoogste baas bij Volkswagen. Vlak daarvoor was aan het licht gekomen dat het autoconcern in onder meer de Verenigde Staten had gerommeld met uitstootgegevens van veel dieselvoertuigen. Die kwamen dankzij frauduleuze software veel schoner uit de bus bij laboratoriumproeven dan zij in de praktijk waren. De affaire gaat het bedrijf naar verwachting tientallen miljarden euro’s kosten. Volkswagen moet zich ook in de Verenigde Staten verweren tegen schadeclaims van beleggers in verband met het grote fraudeschandaal rond de uitstoot van dieselauto’s. Een federale rechter in San Francisco heeft een verzoek van het bedrijf om de zaak alleen in Duitsland te laten behandelen van de hand gewezen. De Duitse autofabrikant raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat geknoeid was met de emissiewaarden van miljoenen diesels. Die kwamen dankzij frauduleuze software veel schoner uit de bus bij laboratoriumproeven dan zij in de praktijk waren. De affaire veroorzaakte een koersval van het aandeel waardoor veel beleggers fikse verliezen leden. +++

+++ VOLVO heeft haar nieuwe werkplaatsconcept ‘Volvo Personal Service’ geïntroduceerd in Duitsland. Na een proeffase van een jaar is een Volvo dealer in Ulmen als eerste gecertificeerd. Voor het eind van het jaar moeten nog 5 Duitse autobedrijven het certificaat krijgen waarna Volvo Duitsland de persoonlijke service verder wil uitrollen naar zo’n 70 dealerbedrijven. “Ons doel is tegen 2020 een nationale dekking te bereiken’,’ zegt Frank Denzin, directeur customer services bij Volvo Deutschland, in een gesprek met Automobiel Management. Met het nieuwe concept beoogt Volvo de efficiëntie en de kwaliteit van de werkplaatsactiviteiten merkbaar te verbeteren. Dat betekent dat monteurs voortaan optreden als klantendienst technici die altijd in teams van twee aan een auto werken en daarbij ook een breder aantal klussen kunnen uitvoeren. De monteurs zijn ook het persoonlijk aanspreekpunt voor de klant. Daarnaast moeten onder meer overbodige afstanden in de werkplaats worden voorkomen, met name door de benodigde apparatuur en gereedschappen zo dicht mogelijk bij de plaats waar gewerkt wordt te zetten. Om het certificaat te behalen, moet een dealer investeren in de uitrusting van zijn werkplaats en in opleidingen van het garagepersoneel. Die trainingen alleen al duren 6 tot 9 maanden. Soms zijn ook bouwkundige aanpassingen nodig. Volvo hoopt uiteindelijk met het concept de service aan de klant te versnellen en de wachttijden in de werkplaats terug te dringen. +++

Reageren is niet mogelijk.