Inmiddels heeft de Skoda Kodiaq de eerste vergelijkingstests ondergaan. De rode draad daarin: de Tsjechische SUV weet die meerkampen steevast te winnen.
Zowel in Duitsland als in Groot-Brittannië werd de Kodiaq vergeleken met andere SUV modellen. Bij onze oosterburen nam de Skoda het op tegen de Kia Sorento en Volkswagen Tiguan (Auto, Motor und Sport), of tegen de Hyundai Santa Fe Mercedes GLC (Auto Bild). In het Verenigd Koninkrijk was de Sorento zowel de tegenstander in een vergelijkingstest van Auto Express als die van What Car. Het eerste tijdschrift liet ook de Land Rover Discovery Sport als tegenstander opdraven, terwijl het andere magazine de Mazda CX-5 had uitgenodigd.
Elke testredactie wees de Skoda Kodiaq aan als winnaar. What Car prees de Tsjechische SUV vanwege zijn rijeigenschappen, de stilte in het interieur (dat ook een hoogwaardige indruk maakt) en de scherpe prijsstelling. De Kia Sorento is weliswaar ruimer en praktischer, maar ook duur om te kopen en te onderhouden (hoog verbruik en idem gewicht). De (oude generatie) Mazda CX-5 lijkt vanwege zijn goedkope en rumoerige interieur in een lagere klasse te spelen.
In de vergelijkingstest van Auto Express belandde de Kia Sorento op de derde plaats, achter de Land Rover Discovery Sport. Naast een hoge CO2-uitstoot verliest de Koreaanse SUV ook punten vanwege een verouderd infomediasysteem en gebrekkige veiligheidsuitrusting. Het Britse alternatief moet het vooral van zijn premium imago hebben, maar daar dat betekent een navenant prijsniveau. De Skoda Kodiaq heeft een veel sympathieker prijskaartje, al merkt de testredactie op dat de geteste 190 pk dieseluitvoering (met standaard vierwielaandrijving) zijn geld minder waard is dan de voorwiel aangedreven 150 pk versie.
Als in Duitsland een Volkswagen een vergelijkingstest niet weet te winnen, dan is er wat bijzonders aan de hand. Dat is dus de komst van de Skoda Kodiaq. Die weet zijn familielid in de meerkamp van Auto, Motor und Sport af te troeven vanwege zijn lagere prijs. Ook is er lof voor het enorme ruimteaanbod, het opvallend hoge comfortniveau, de vele praktische details en het hoge veiligheidsniveau. Ook in deze vergelijking wordt de Kia Sorento makkelijk afgetroefd. De Koreaan heeft weliswaar de uitstraling van een duurdere (en grotere) SUV, maar maakt dat qua veercomfort niet waar. Daarnaast worden de remmen als “zwak” bestempeld.
In de vergelijkingstest van Auto Bild komt het zustermodel van de Kia Sorento, de Hyundai Santa Fe, ook niet verder dan de derde plek. Deze Koreaan is weliswaar ruim en kent een probleemloze bediening, maar is minder fijn geslepen dan de Skoda Kodiaq. Daar heeft de Mercedes GLC (comfortabel, lichtvoetig weggedrag, veilig, veel rij plezier) geen last van, maar die SUV is vooral héél erg duur. Met als gevolg dat ook deze testredactie de Tsjech als de beste allrounder omschrijft: ruim, modern en voorzien van een goede motor.