Skoda Kodiaq voortaan ook als Scout

0

Skoda komt met een extra ruige versie van de Kodiaq. Die heet conform de merktraditie Scout. Bij dit model, dat in maart zijn publieksdebuut beleeft op de autosalon van Genève, worden een stoerder uiterlijk gecombineerd met betere terreincapaciteiten.

Het lijkt een beetje een pleonasme: een terreinlook SUV. Maar blijkbaar is er behoefte aan. Wat op zich ook wel begrijpelijk is want je zou de Kodiaq ook kunnen bestempelen als een cross-over. Dat is voer voor discussie. Feit is dat het onderstel van de Kodiaq identiek is aan dat van de Octavia en Superb. Een dan is een terreinlook sausje misschien wel op zijn plaats.

Het stoerdere uiterlijk van de Kodiaq Scout komt tot uiting in gewijzigde bumpers, specifieke 19-inch velgen, meer zilverkleurige carrosseriedetails (voor de grille, de dakrelingen, de buitenspiegelbehuizingen en de omlijsting van de zijramen) en extra bodemplaatbescherming voor & achter. Dat materiaal zit er niet alleen voor de show, maar zorgt er daadwerkelijk voor dat de Skoda beter tegen een stootje kan in het terrein. Opvallend is dat de Scout uitvoering desondanks niet hoger op zijn poten staat dan de standaardversie van de Kodiaq.

De Kodiaq Scout is gebaseerd op de Ambition uitvoering. De uitrusting is ten opzichte van dit model uitgebreid met zaken als privacyglas, diverse Scout logo’s, Off-Road Assist (als extra stand voor het rij modi programma) en parkeersensoren. Verder kan de koper rekenen op een multifunctioneel stuurwiel, LED sfeerverlichting in 10 kleuren, 8 speakers, stoelen met Alcantara bekleding (inclusief Kodiaq embleem), Alcantara portierbekleding, een lichtmetalen pedalenset en speciale vloermatten plus dorpellijsten met daarop eveneens het modelnaam logo.

Het motorengamma bestaat uit een tweetal TSI benzine-units (een 1,4 liter exemplaar met 150 pk en een 180 pk sterke 2,0 liter) en de 190 pk sterke 2.0 TDI diesel (elders wordt het model ook leverbaar in oliegestookte 150 pk uitvoering). Vierwielaandrijving is standaard. Mocht dat niet toereikend zijn, dan staat een elektronische sperdifferentieel paraat om de grip te vergroten. Nog steeds niet genoeg? Dan worden eventueel ook de Hill-Hold Control en Hill-Descent Control functies geactiveerd.

Het zogeheten Driving Mode Select kent de standen Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual en Snow. Hiermee kan de motor, de automatische transmissie, de stuurbekrachtiging en de airconditioning naar eigen voorkeur worden ingesteld. De ‘Snow’ modus beïnvloedt de ABS, ASR en ACC systemen en het motormanagement om uit de voeten te kunnen bij sneeuw en ijzel.

In maart arriveert de gewone Kodiaq bij de Nederlandse Skoda dealers in de showroom. De ruige Scout uitvoering volgt in de zomer. De prijzen worden in het voorjaar bekend gemaakt. Skoda zal op de autosalon van Genève ook een sportieve Sportline uitvoering van de Kodiaq voorstellen.

Reageren is niet mogelijk.