Zozo: Kia Rio

0

GetestDe nieuwe Rio

ModelKia Rio

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Kia Rio heeft een te hoog ‘grijze mus’ gehalte.

Kia kijkt in Europa terug op een recordjaar. Het Koreaanse automerk verkocht in onze marktregio in 2016 een ongekend groot aantal auto’s: 435.316 exemplaren, oftewel 13,1 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dit betekende dat de taartpunt kon worden vergroot van 2,75 procent naar 2,94 procent. Ook dat is een record. In 2017 wil Kia meer dan 460.000 auto’s verkopen in Europa, en daarmee ruim 3 procent marktaandeel realiseren. Eén van de wapens in de strijd is de nieuwe Kia Rio.

De nieuwe Kia Rio

Met de editie die nu met pensioen gestuurd wordt, heeft Kia aardig wat succes gehad in Europa. Bij zijn debuut in 2011 was dat een aangenaam vlotte verschijning die er ook nog eens heel volwassen uitzag. Gecombineerd met de onovertroffen garantietermijn van 7 jaar maakte de Kia Rio dat tot een onweerstaanbare aanbieding. In 2012, het eerste volle verkoopjaar, gingen er in Nederland afgerond 7,5 duizend exemplaren over de toonbank. Dat was anderhalf keer meer dan het aantal orders dat Renault toen voor de (vorige generatie) Clio wist te noteren.

Kia Rio detail

Inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Renault heeft de Clio weten te transformeren tot een grote hit en tegelijkertijd werd uit de verkoopstatistieken over 2016 duidelijk dat de (oude) Kia Rio niet echt okselfris meer was: de Fransman verkocht ruim 5 keer beter dan zijn Koreaanse concurrent. En om (voor zover dat überhaupt kan in de derde alinea) maar met de deur in huis te vallen: het is twijfelachtig of Kia met de nieuwe Rio de oude marktverhoudingen kan herstellen.

De voorlampen van de nieuwe Kia Rio

Om te beginnen heeft het Koreaanse merk gekozen voor een teleurstellend conservatief design. Daardoor is het model getransformeerd van een aansprekende verschijning tot een grijze mus. Zelfs de in autokringen wereldberoemde ‘tiger nose’ grille is gesneuveld: het is gewoon een stuk plastic. De koellucht haalt de Kia Rio via de voorbumper binnen. Het meest positieve wat je van het nieuwe model kan zeggen, is dat het een keurige evolutie is van zijn voorganger en dat hij niet lelijk is. Maar onderscheidend? Beslist niet. Jammer, want Kia laat bijvoorbeeld met de Sportage zien wel degelijk lef te hebben.

Kia Rio cockpit

Gelukkig verbetert de stemming als je instapt. Daar tref je een fraai vormgegeven dashboard aan. Met name het multimediasysteem met 7,0-inch groot beeldscherm ziet er gelikt uit. Bovendien is de bediening snel en intuïtief. Kia heeft een mooie balans gevonden tussen voldoende knoppen voor de belangrijkste functies en een opgeruimde uitstraling van de middenconsole. Toch is de afwerking bij nadere inspectie minder hoogwaardig dan je op basis van de foto’s zou denken. De kwaliteit van de gebruikte materialen zijn duidelijk niet van Volkswagen Polo niveau. Ook de nieuwe Nissan Micra troeft de Kia Rio in dit opzicht af. Kia heeft in vergelijking met het oude model wel progressie gemaakt, maar niet voldoende.

Kia Rio infotainment systeem

Eigenlijk is dat de manier waarop je de nieuwe Kia Rio als geheel zou kunnen omschrijven. Hij is zeker beter en verfijnder dan zijn voorganger, maar diverse concurrenten hebben de afgelopen jaren hun huiswerk beter gedaan. Niet alleen Renault met de jongste Clio, maar ook Opel met de ingrijpend verbeterde Corsa en Nissan met de verfrissende Micra. Een goed voorbeeld is de motor. Conform de laatste mode heeft een atmosferische viercilinder daarbij plaats gemaakt voor een geblazen driecilinder. Er kan gekozen worden uit 100 of 120 pk. Keurige waarden, maar tijdens de test werd duidelijk dat de Koreaanse motor (die ook door zustermerk Hyundai wordt gebruikt) niet zo verfijnd, soepel of toerengraag is als het aanbod van de concurrentie. Ook de CO2-uitstoot (102 gram/km, terwijl 99 gram de norm begint te worden) valt een beetje tegen. Een absolute afrader is de automaatuitvoering van de Kia Rio. Daarin monteert Kia nog wel de oude viercilinder, in combinatie met een ouderwetse automaat. Het resultaat is een CO2-uitstoot die de prijs doet stijgen naar dik 26 mille.

Kia Rio achterstoelen

Naast een motor die er boven de 4.000 toeren geen echt zin meer in heeft, beschikt de Rio ook over een saaie besturing en een ietwat vaag schakelende handbak (5 versnellingen voor de 100 pk versie en een verzet extra voor de 120 pk uitvoering). In zijn geheel maakt de Kia daardoor niet echt een energieke indruk. In concurrenten als de Ford Fiesta, Mazda2, Nissan Micra en Skoda Fabia heb je duidelijk meer rij plezier. Comfortfans zullen daar hun schouders over ophalen, maar ook zij worden teleurgesteld, tenminste als zij een Kia Rio met optionele 17-inch velgen bestellen: het veercomfort wordt dan de stoterig. Dergelijke wielen zijn standaard op de ExecutiveLine uitvoering dus die kunt u, net als de automaatversie, het beste laten staan. Het betekent dat u het dan ook met een Kia Rio zonder regensensor of automatische airconditioning moet doen. Veel potentiële kopers zullen nu afhaken.

Kofferbak van de nieuwe Kia Rio 2017

Kia Rio 2017 testrecensie

70%
70%
Awesome

Wat kunnen wel redenen zijn om Kia te helpen aan een nieuw recordjaar? Wel, de garantietermijn van 7 jaar natuurlijk. Die is zoals gezegd nog steeds onovertroffen. Ook het formaat van de bagageruimte (325 liter) is een sterk punt, al biedt de Skoda Fabia evenals de Honda Jazz meer capaciteit. De hoeveelheid interieurruimte is netjes en de zitpositie voorin goed, maar niet echt onderscheidend. Onder de streep levert dit een auto op die in isolatie niet onaardig is, maar er zijn te veel concurrenten die op onderdelen beter zijn. Terug naar de tekentafel dus, Kia, als je de grens van 3 procent marktaandeel in Europa wilt doorbreken.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (29 Stemmen)
    4.1

Reageren is niet mogelijk.