Kort door de bocht: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

0

GetestDe nieuwe ST Cupra 300 4Drive

ModelSeat Leon ST Cupra 300 4Drive

Modeljaar2017

RecensieIn deze Seat heb je het gevoel dat hij zijn kracht altijd compleet zorgeloos en overal kan inzetten.

Waarom de korte test?

Seat heeft een nieuwe editie van de Leon Cupra klaar. Die is opnieuw sterker dan zijn voorganger. In maart 2015 kregen wij de Cupra 280 voorgeschoteld, in augustus van dat jaar gevolgd door de Cupra 290. Nu betreedt de Seat Leon ST Cupra 300 4Drive de bühne.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

Wat voor auto is de Seat Leon ST Cupra 300 4Drive?

We hebben hier niet alleen te maken met de snelste auto uit de geschiedenis van Seat, maar ook om een stationwagon die voorzien is van vierwielaandrijving. Onderdeel van het pakket is ook een 6-traps DSG automaat met dubbele koppeling, maar dat staat niet officieel in de typeaanduiding. Niet onverstandig, want die is al lang zat. Het vermogen bedraagt, zoals de naam al doet vermoeden, inderdaad 300 pk. Het maximum koppel nam in vergelijking met de Cupra 290 toe van 350 Nm naar 380 Nm.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive 2017 motor

De Leon Cupra kan net als voorheen ook als 3-deurs SC worden besteld en als 5-deurs hatchback (zonder verdere initialen). Die carrosserievarianten doen het zonder vierwielaandrijving en hebben standaard een handbak (de automaat is optioneel). De Cupra uitvoering van de Leon profiteert van dezelfde faceliftwijzigingen als de reguliere versies. De vernieuwde modelreeks kan worden herkend aan bumpers met een iets scherpere vorm. Belangrijker is de update van de assistentiesystemen en van het interieur. Dit betekent o.a. dat de Seat nu in files autonoom kan versnellen, afremmen en sturen. Fraaiere materialen moeten het dashboard een hoogwaardigere indruk geven. De boordplank kan tegen meerprijs worden voorzien van een nieuwe multimediasysteem met 8,0-inch groot touch screen.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive dashboard

Is het wat?

Dat Seat meer werk heeft gemaakt van het interieur van de Leon Cupra verdient applaus. Vóór de facelift was het een uitgesproken trieste en tamelijk burgerlijke bedoening in de Spanjaard. Prettig is ook dat de Seat Leon Cupra als gevolg van de mechanische veranderingen niet of nauwelijks zwaarder is geworden. Het hogere vermogen is eigenlijk een software dingetje. Onderhuids schijnt Seat ook wat fijn slijpwerk gedaan te hebben, maar die vallen voor de buitenstaander niet op.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive op de weg

Dat alleen de Leon ST in Cupra tenue over vierwielaandrijving beschikt, komt omdat Seat reeds de Xperience uitvoering in haar gamma had. Die terreinlook stationwagon beschikt over dezelfde lay-out (elektronische Haldex koppeling en variabele krachtverdeling). Dat hield de investeringen beperkt. Dat de andere carrosserievarianten van de Cupra het zonder vierwielaandrijving moeten doen, is geen ramp. In de zin dat de Seat Leon als ST eigenlijk net zo sportief oogt. Is de mix van veel vermogen, veel grip en veel schakelgemak jouw ideaal, dan kan je er vast ook goed mee leven dat (als pakket) ook je veel bagageruimte krijgt.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive 2017 voorkant

Rijdt de Seat Leon Cupra met vierwielaandrijving anders dan zonder 4Drive techniek? Ja, het weggedrag is extreem neutral, de Seat biedt in deze opzet megaveel tractie en is (bij een niet optimale/droge ondergrond) duidelijk sneller. Maar de Seat Leon ST Cupra 300 4Drive rijdt ook serieuzer, meer volwassen en niet zo scherp of speels als de voorwiel aangedreven uitvoeringen. Even lekker recalcitrant de achterzijde uit laten breken is er zelfs met de op de testauto gemonteerde Michelin Pilot Sport Cup 2 banden niet bij, ook niet als je het ESP compleet uitschakelt. De sowieso minimale onderstuur neiging wordt in de kiem gesmoord waardoor je eigenlijk altijd het gaspedaal diep ingetrapt kan houden. De Seat laat zich op deze manier zeer efficiënt en eenvoudig rijden, maar ook wat emotieloos. Daar is ook het meergewicht (79 kilo) van de 4Drive techniek debet aan.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive versnellingspook

Jammer is ook dat écht akoestisch genot bij de Seat Leon Cupra ST ontbreekt, dit in tegenstelling tot de voorwiel aangedreven uitvoering, die plezier rabiaat dreunt en ploft. Dat komt door de montage van een extra uitlaatdemper. Seat heeft de Leon ST zo meer geschikt gemaakt voor lange ritten met het hele gezin, wat gezien de carrosserievorm niet onbegrijpelijk is, maar de sensatie ontbreekt hierdoor. Ook de standaard DSG is een tikkeltje braaf. Ja, op bepaalde momenten is de transmissie waanzinnig aangenaam, maar vaak zou je willen dat hij de versnellingen langer vasthoudt. Of gemotiveerder meerdere verzetten terugschakelt. Okay, dergelijk gedrag is eigenlijk alleen op het circuit relevant, maar toch: je koopt niet voor niets een Cupra.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive zijvlank

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

Begrijp mij niet verkeerd: deze vierwiel aangedreven Cupra ST is een ongelooflijk goede auto. Dankzij de extra tractie is het snelheidpotentieel duidelijk groter, hetgeen tot uitdrukking komt in een sensationele tijd van 4,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Daarmee is hij een volle tel sneller dan de voorwiel aangedreven uitvoeringen en slechts 0,1 seconden langzamer dat de laatste BMW M5 Touring. Preices, dat model met 507 pk sterke V10 motor.

In deze Seat heb je het gevoel dat hij zijn kracht altijd compleet zorgeloos en overal kan inzetten, ongeacht het type ondergrond en de weeromstandigheden. Dankzij het adaptieve onderstel veert de Leon Cupra ST 300 4 Drive zelfs in de sportiefste stand van de 4 beschikbare rij modi nog zo dat eventuele passagiers jou je oren van je kop blijven lullen.

Bij de prijs inbegrepen is ook het royale ruimteaanbod van de ST uitvoering, het ergonomiecomfort van de gewone Leon en diens nette afwerking. Dat maakt deze Seat tot een uitstekende allrounder. Wat is dan het probleem? Tja, de vierwiel aangedreven uitvoering doet alles zo perfect, probleemloos en geroutineerd dat de optimale snelheidsbeleving (zowel op rechte stukken als in bochten) enigszins ontbreekt. Deze Spanjaard kietelt jou niet, iets waar de voorwiel aangedreven Cupra zeer bedreven in is.

Als u met deze 'mits' kunt leven, dan heeft u aan de Seat Leon ST Cupra 300 4Drive een indrukwekkend complete compacte stationwagon. Met een prijs van 49.200 euro is hij bovendien 9.350 euro goedkoper dan de Volkswagen Golf R Variant. Dit zustermodel uit Wolfsburg is weliswaar 10 pk sterker (maar daar merk je niks van) en rijdt een tikkeltje innemender, maar biedt per saldo niet meer waar voor zijn geld. Tenzij u een Seat fobie hebt.

  • 9
    9
  • Beoordelingen door bezoekers (16 Stemmen)
    4.6

Reageren is niet mogelijk.