Lexus en Porsche bieden topkwaliteit

0

Als gevolg van nieuwe technologie worden auto’s steeds minder betrouwbaar. Dat blijkt althans uit het recentste onderzoek van J.D. Power. Dit bureau constateert dat auto’s voor het tweede achtereenvolgende jaar gevoeliger zijn geworden voor kinderziektes. Het onderzoek richtte zich op auto’s die in 2014 werden gekocht. J.D. Power heeft gekeken of bij die exemplaren in de 12 maanden daarna al dan niet problemen ontwikkelden. De voorlaatste gemiddelde foutscore (uit onderzoek dat in februari 2016 werd gepubliceerd) was 152 fouten per 100 voertuigen. Dit jaar is de ‘kinderziektekans’ gestegen naar 156 per 100. Wederom zijn het de multimedia systemen die voor de grootste problemen zorgen.

Toch moeten niet alle autofabrikanten over één kam geschoren worden. Uit hetzelfde onderzoek van J.D. Power is namelijk gebleken dat Lexus en Porsche relatief de meest foutvrije auto’s bouwen. Bij beide merken is de storingkans 110 per 100 voertuigen. Daarna volgt het moedermerk van Lexus (Toyota met 123 problemen per 100 afgeleverde auto’s), Buick (126; nu nog het Amerikaanse zustermerk van Opel) en Mercedes (131). De rest van de top10 bestaat achtereenvolgens uit Hyundai (133), BMW (139), Chevrolet (142), Honda (143) en Jaguar. Als twee zwaluwen zomer maken, dan zou je dus kunnen concluderen dat Amerikaanse auto’s (althans, die van General Motors) een stuk betrouwbaarder zijn dan (in Europa) op basis van hun merkimago verwacht wordt. Ook Cadillac (152) scoort bovengemiddeld goed, al moet dit merk wel Kia (148), Lincoln plus Mini (beiden 150) en GMC (151; de pick-up annex SUV specialist van General Motors) in de statistieken voor laten gaan. Ook Audi (153) en Volvo (154) zitten nipt boven het branchegemiddelde.

Over Amerikaanse auto’s gesproken: Fiat Chrysler maakt de reputatie dat modellen uit dit land liefdeloos in elkaar gezet zijn wél helemaal waar. In de onderste regionen van het J.D. Power onderzoek komen we namelijk zowel Ram (183 problemen per 100 auto’s) als Dodge (187) en Jeep (209) tegen. Het droevigst scoort echter de Italiaanse naamgever van het autoconcern (Fiat) met 298 problemen. Het merk maakt daarmee zijn reputatie op de Amerikaanse markt (waar de lettercombinatie zou staan voor ‘Fix It Again Tony) helemaal waar. In de Verenigde Staten is de 500L geflopt en uit het J.D. Power onderzoek blijkt duidelijk dat Fiat zijn eigen graf heeft gegraven: de Amerikaanse autoconsument, die erg gevoelig is voor dit soort statistiekuitkomsten, loopt er met een grote boog omheen.

Opvallend is ook de slechts score van Infiniti, nota bene een premiummerk: 203 problemen per 100 auto’s. Maar: het is wel de dochter van Nissan. Maar appels vallen nooit ver van de boom. Ook Nissan (170) scoort duidelijk slechter dan het branchegemiddelde. Voor kenners geen verrassing, want dit merk is een smet op het blazoen van de doorgaans betrouwbare Japanners. Het valt niet uit te sluiten dat dit de erfenis is van Carlos Ghosn, die ook Renault aanstuurt. De topmanager heeft niet alleen de reputatie een kostensnijder te zijn, maar is ook extreem ongeduldig. Dat is de ideale cocktail om het licht op groen te zetten voor niet goed uitontwikkelde auto’s.

Het is zesde keer op rij dat Lexus laat zien de auto’s te bouwen met de kleinste probleemkans. Dat betekent echter nog geen record voor het merk, want van 1997 tot 2008 hadden de Japanners de eerste plaats ook al in handen. In vergelijking met de J.D. Power onderzoeksresultaten uit 2016 kunnen BMW, Hyundai en Jaguar tevreden zijn: Deze merken vielen vorig jaar nog buiten de top10. In totaal namen ruim 35.000 respondenten mee aan de kwaliteitsmeting.

Reageren is niet mogelijk.