Mercedes opent aanval op Rusland

0

De Russische economie heeft een paar jaar in recessie gezeten, maar vorig jaar leek de bodem bereikt te zijn. Dit betekent dat ook de automarkt aldaar weer kan opkrabbelen. Mercedes heeft er vertrouwen in dat in Rusland de economische lente spoedig zal aanbreken en heeft daarom besloten om een nieuwe fabriek in het land te gaan bouwen.

De faciliteit heet officieel Mercedes-Benz Manufacturing RUS en moet in 2019 operationeel zijn. De fabriek biedt werkgelegenheid aan circa 1.000 mensen. De auto’s die in Rusland van de band gaan rollen, zijn hoofdzakelijk voor de lokale markt bestemd. Het gaat daarbij om de E klasse en de volgende generatie GLE. Van deze SUV, die op hetzelfde onderstel zal worden gebaseerd, ziet u hier een spionagefoto.

Voor Mercedes-Benz zijn de E-klasse en de GLE de belangrijkste modellen voor de Russische markt. Dankzij hun populariteit mag het merk zich leider in het premiumsegment noemen. De nieuwe autofabriek komt 40 kilometer ten noordwesten van Moskou te staan. In totaal wordt er in de faciliteit meer dan 250 miljoen euro geïnvesteerd. Het geld zal onder andere gebruikt worden voor een lakstraat, een bodyshop en een productiestraat.

Voor de autoproductie in Rusland heeft moederconcern Daimler in 2010 een joint venture met de lokale vrachtwagenbouwer Kamaz opgezet. Beide partijen bezitten 50 procent van de aandelen. gezocht. Aanvankelijk werden er alleen bedrijfswagens door Daimler en Kamaz gebouwd, maar daar komen vanaf 2019 dus personenauto’s bij.

De Duitsers denken dat Rusland zich de komende jaren kan ontwikkelen tot een belangrijke groeimarkt ziet. Met een lokale fabriek denkt Daimler beter in te kunnen spelen op die toenemende vraag. Ook kan Mercedes prijstechnisch scherper aan de wind gaan varen omdat importbelasting op deze manier kan worden omzeild. Daardoor worden de E klasse en de GLE beter bereikbaar voor Russische klanten. Export naar aangrenzende landen wordt door Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler en eindverantwoordelijk voor de productie, niet helemaal uitgesloten.

De volgende generatie GLE wordt in 2018 voorgesteld en zal het jaar daarop in de Mercedes showrooms arriveren. Het nieuwe model wordt iets groter dan de huidige generatie, maar ook lager. Met de gewijzigde proporties denkt Mercedes ook Porsche Cayenne klanten te kunnen verleiden. Een derde zit rij behoort niet tot de mogelijkheden. Wie dat zoekt, kan de GLS bestellen.

Net als de E klasse krijgt de GLE een hightech dashboard met digitaal instrumentarium. Een langere wielbasis moet voor meer beenruimte achterin zorgen. Onder de motorkap maakt de nieuwe 6 cilinderlijn motoren (zowel diesel als benzine) hun opwachting. Omdat de volgende generatie GLE ook lichter wordt, zal het verbruik van de SUV fors dalen. Vanzelfsprekend komt er ook weer een AMG variant.

Comments are closed.