Nieuwstelex

0

+++ BMW breidt het gamma van de nieuwe 5-serie uit met de M550d. Deze power diesel is voorzien van 400 pk, 760 Nm en 4 turbo’s. Hij komt boven de 520d (190 pk) en 530d (265 pk) in het leveringsprogramma. Net als bij de 462 pk sterke M550i is vierwielaandrijving en een 8-traps automaat altijd standaard. Het aantal cilinders bedraagt echter niet 8 maar 6 omdat er gebruik gemaakt wordt van het bekende 3,0 liter blok. De nieuwe M550d is 19 pk en 20 Nm sterker dan zijn voorganger met 3 turbo’s. BMW noemt nog geen sprinttijd, maar reken op 4,5 seconden. De M550d is komende maand nog niet te zien op de autosalon van Genève (daar toont het Duitse merk de nieuwe 5-serie Touring en de gelifte 4-serie), maar de power diesel zal wel in september op de IAA van Frankfurt staan. Reken op een prijs om en na bij de 95 mille. +++

+++ FIAT werkt aan een facelift voor de uit 2012 stammende huidige generatie Panda. De Italiaanse instapper ging eerder ook al een keer onder het mes, maar toen waren de cosmetische correcties zeer bescheiden. Dit keer kunnen we rekenen op een ingrijpendere metamorfose. De facelift van de Panda zal worden gecombineerd met de introductie van een nieuwe 1,0 liter driecilinder benzinemotor. Deze krachtbron komt ook voor de 500 beschikbaar. +++

+++ We staan met zijn allen steeds langer in de FILE. Niet alleen in Nederland, maar op veel meer plekken in de wereld. Dat blijkt uit de Traffic Index van TomTom. Wereldwijd zitten mensen 10 procent langer in de auto dan een jaar geleden. In ons land is het vooral in Haarlem in korte tijd veel drukker geworden. Inwoners moeten tegenwoordig rekening houden met 27 procent extra reistijd. Niet alleen in Haarlem, maar in vrijwel alle Nederlandse steden is de verkeersdrukte het afgelopen jaar toegenomen. In de ochtendspits op dinsdagochtend spant Leiden de kroon. Daar hebben automobilisten te maken met 66 procent extra reistijd. Sinds 2008 is de gemiddelde vertraging die automobilisten oplopen met 23 procent gestegen, zegt Bob Ramsdorp, bij TomTom verantwoordelijk voor die traffic index. Dat heeft volgens hem vooral te maken met economische groei. Die valt in Nederland overigens nog wel mee, ten opzichte van bijvoorbeeld Mexico Stad, met een gemiddelde vertraging van 66 procent. “Terwijl dat in Haarlem 23 procent is, en als we kijken naar vorig jaar, zien we in Nederland een groei van maximaal 3 procent”. +++

+++ In FRANKRIJK is de regering van plan om al het mobiele flitswerk te privatiseren. Het zou namelijk te duur zijn om het door agenten te laten doen, die prioriteit willen geven aan het gebruiken van hun wapenstok voor zaken waar die niet voor bedoeld is. In Bretagne is al een test uitgevoerd met het uitbesteden van flitswerk aan een private partij. Het gevolg is dat daar de flitsauto’s nu 24 uur per dag worden ingezet, in plaats van een uurtje per dag. Dat ‘succes’ (78 procent van de Fransen is tegen de maatregel) moet van de regering nu worden uitgerold naar de rest van het land, waardoor je vanaf september gegarandeerd overal en altijd geflitst wordt. De overheid denkt op deze manier veel geld te kunnen besparen omdat met de maartegel niet ieder politiebureau meer over een flitsauto hoeft te beschikken. +++

+++ JAGUAR test in Spanje momenteel een SVR performance uitvoering van de XE. Dit circa 500 pk sterke topmodel is het Britse antwoord op de BMW M3 en de Mercedes C 63 AMG. De Jaguar XE SVR krijgt dezelfde aandrijflijn als de andere ultrasportieve uitvoeringen van het merk, namelijk een aan een 8-traps ZF automaat gekoppelde 5,0 liter V8 met compressor. Waarschijnlijk krijgt de krachtige XE standaard vierwielaandrijving, plus (uiteraard) een aangepast onderstel, een bodykit en carbon/keramische remmen. +++

+++ Terwijl onder JONGEREN het aantal autobezitters daalt, zijn er onder ouderen steeds meer mensen met een auto. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het autobezit onder ouderen is toegenomen van 407 in 2005 naar 521 auto’s per duizend 65-plussers in 2015. Volgens het CBS komt dat doordat de ouderen van nu vaker beschikken over een rijbewijs dan vroeger. Ze zijn verder welvarender, mobieler, worden ouder en wonen langer zelfstandig. Hoewel het aantal mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot en met 30 jaar met 8 procent is toegenomen, rijden ze minder. Van de duizend jongeren bezaten er 284 vorig jaar een auto. 10 jaar eerder lag dat aantal met 308 nog een stuk hoger. De populairste auto’s onder jongeren zijn achtereenvolgens de Volkswagen Golf, de Volkswagen Polo, de Peugeot 206, de Ford Ka en de Seat Ibiza. +++

+++ Particulieren kiezen er steeds vaker voor om een auto te LEASEN in plaats van te kopen. Het zogenoemde ‘private lease’ groeide in een jaar tijd met 78 procent. Eind 2015 reden er zo’n 36.000 privé lease auto’s rond, eind 2016 waren dat er al 64.000, zo meldt leasebrancheorganisatie VNA. Bij private lease betalen mensen een vast bedrag per maand voor het gebruik van een auto. Behalve de benzinekosten is meestal alles bij dat bedrag inbegrepen, zoals de verzekering, wegenbelasting, pechhulp en onderhoud. Vaak geldt er bij schades die niet op een ander te verhalen zijn wel een eigen risico van een paar honderd euro. Op de ruim 8 miljoen auto’s die in Nederland rondrijden is het nu nog maar een kleine markt, minder dan 1 procent. Voor mensen die een huis willen kopen, kan private lease van invloed zijn op hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen. Een privé leasecontract wordt namelijk bij het BKR geregistreerd als een maandelijkse financiële verplichting, waardoor het maximale hypotheekbedrag omlaag gaat. Mede door de groei van de privé lease, steeg het totaal aantal lease auto’s op de Nederlandse wegen. Het waren er eind 2016 ongeveer 798.000, hetgeen 5,7 procent meer is dan een jaar eerder. +++

+++ LEXUS gaat haar nieuwe generatie LS ook leveren in hybride 500h uitvoering met zogeheten Multi Stage Hybrid systeem. Volgens de Japanners wordt daarmee een nieuwe dimensie gegeven aan rij plezier. De Lexus LS 500h beleeft zijn werelddebuut op de autosalon van Genève (9-19 maart). Het Multi Stage Hybrid systeem maakte vorig jaar zijn debuut in de coupé LC 500h en biedt de berijder volgens Lexus vele voordelen, zoals een zeer directe gaspedaalrespons, een bijzonder laag toerental bij hoge snelheden en de mogelijkheid om bij hoge snelheden te cruisen zonder tussenkomst van de benzinemotor (tot een snelheid van 140 km/uur). Daarbij zijn het verbruik en de emissies verbeterd. De totale optelsom? “Een uiterst soepele, stille en verfijnde rijervaring”, aldus een woordvoerder van Lexus. Multi Stage Hybrid geeft de bestuurder de beleving van een 10-trapsautomaat. De aandrijflijn omvat verder een 3,5 liter V6 benzinemotor en 2 krachtige elektromotoren. +++

+++ OPEL heeft de officiële actieradius van de Ampera-E bekend gemaakt: 520 km volgens NEDC normen. In de praktijk betekent dit circa 380 km bereik. Met een snellader kunnen de 60 kWh lithium/ion accu’s van de Ampera-E onderweg binnen 30 minuten worden bijgeladen voor 150 km extra actieradius. Opel geeft op het batterijpakket een garantie van 160.000 km. Binnenkort zal de Nederlandse prijs van de Ampera-E bekend worden gemaakt. +++

+++ Meer OUDEREN (65-plussers) bezitten een auto en gaan daarmee vaker de weg op. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2005 waren er nog 408 auto’s per duizend 65-plussers. In 2015 waren dat 521 auto’s. En met die auto’s wordt meer gereden. In 2005 werd er bijna 8,5 miljard kilometer afgelegd door ouderen, in 2015 is dit gestegen naar 14,2 miljard kilometer. Dat is een toename van zo’n 68 procent. Ouderen hebben dus vaker een auto en leggen daar meer kilometers mee af. Volgens het CBS komt dit mede doordat meer ouderen, en met name vrouwen, een rijbewijs hebben. Ouderen zijn daarnaast welvarender, mobieler en wonen langer zelfstandiger. Ook komen er door de vergrijzing meer ouderen bij, die tevens ouder worden dan voorheen. De bevolking vergrijst dus, maar ook de auto’s doen dat. Uit de statistieken blijkt namelijk dat grijs de meest voorkomende autokleur is, met name onder 65-plussers. Tegelijkertijd zijn ouderen vaker betrokken bij verkeersongelukken. Het aandeel ouderen bij verkeersdoden is toegenomen, en die toename is niet alleen te wijten aan de vergrijzing. Uit cijfers van het CBS van 2015 blijkt dat er 119 80-plussers omkwamen na een verkeersongeval. In 2010 waren dit nog 94 80-plussers. Cijfers over 2016 zijn nog niet beschikbaar. Minister Schultz riep mensen vorige week nog op om oudere automobilisten aan te spreken op hun rijgedrag. “Als je vader of moeder, of iemand anders in je omgeving, gevaarlijk rijgedrag vertoont, dan is het heel goed om dat te zeggen”, aldus Schultz. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar het rijgedrag van ouderen. De informatieverwerking bij ouderen verloopt langzamer dan bij jongere mensen. Ouderen kunnen daardoor meer moeite hebben bij het inschatten van verkeerssituaties en daardoor ongelukken veroorzaken. “Een goed voorbeeld daarvan is het links afslaan. De weggebruiker moet daarbij rekening houden met verkeer van drie, soms vier kanten. En dat kan lastig zijn voor ouderen”, vertelt onderzoeker Ragnhild Davidse van de SWOV. De komende jaren zal de vergrijzing alleen nog maar toenemen. Daarom doet de SWOV onderzoek naar het ‘ouderen-proof’ maken van het Nederlandse wegennet. “Een middenberm bijvoorbeeld kan ouderen helpen bij het verdelen van hun aandacht, zeker wanneer er sprake is van tijdsdruk. Een tussenstop helpt weggebruikers bij het verdelen van aandacht. Ook kan een verduidelijking van de wegmarkering bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ouderen hebben doorgaans meer moeite met het zien van contrast, vooral bij op/afritten. Wanneer de belijning van de wegen wordt aangepast, gaan ouderen minder snel de fout in volgens de SWOV. “Zulke aanpassingen zijn niet alleen fijn voor ouderen, maar eigenlijk voor iedereen”, vertelt Davidse. Dat de particuliere autobezitter vergrijst, is volgens het CBS ook letterlijk zichtbaar op de weg. Grijs is onder 65-plussers met 41 procent de meest gekozen kleur. Ouderen doen trouwens langer met hun auto dan anderen. 65-plussers gebruiken hun auto gemiddeld 6 jaar, andere leeftijdsgroepen komen uit op 4 jaar. De 5 populairste auto’s onder 65-plussers zijn achtereenvolgens de Renault Scénic, de Toyota Yaris, de Volkswagen Polo, de Opel Agila en de Volkswagen Golf. +++

+++ Veel auto SHOWROOMS in Nederland staan onnodig leeg. Volgens branchevereniging BOVAG staan “starre” bestemmingsplannen van gemeenten alternatief gebruik van showrooms in de weg. Dat bevestigt een woordvoerder van BOVAG. Nederland telt ruim 600 showrooms die leegstaan. Die zijn samen goed voor een oppervlakte van meer dan 700.000 vierkante meter, waarop een zeer strikte bestemming zit. Dat betekent dat in lege showrooms in eerste instantie alleen een ander autobedrijf zich zou mogen vestigen. Voor bijvoorbeeld fietsenmakers, fitnessclubs, supermarkten en restaurants zijn de betreffende panden volgens de regels niet geschikt. De BOVAG pleit onder meer voor meer flexibiliteit in wijzigen van de bestemming nadat een ondernemer het pand heeft verlaten. Ook zouden pandeigenaren zelf een meer “vooruitziende blik” op vastgoed moeten hebben. +++

Comments are closed.