Hetzelfde anders: Subaru XV

0

Subaru presenteert op de autosalon van Genève de nieuwe, op de Impreza gebaseerde, XV. De cross-over was dringend aan vervanging toe, want de oude editie behaalde steevast hooguit matige testresultaten.

Helaas is het nieuwe model hooguit een evolutie van zijn voorganger. In de Verenigde Staten schijnt dat geen probleem te zijn. Daar lust men alles wat Subaru bouwt. In Europa gaan de verkopen een stuk moeizamer en Nederland is daar geen uitzondering op. In totaal heeft Subaru in ons land 1.034 exemplaren van de vorige generatie XV weten te verkopen. In 2012, het introductiejaar, was de belangstelling het grootst. Toen gingen er 343 stuks over de toonbank.

De nieuwe XV staat op het zogeheten Global Platform dat vorig jaar debuteerde onder de gewone Impreza. Volgens Subaru is de stijfheid van de cross-over daardoor ten opzichte van het uitgaande model met 70 tot 100 procent toegenomen. Dat moet voor merkbaar betere rijeigenschappen zorgen, zo claimen de ontwerpers. Daarnaast biedt de nieuwe XC een verfijndere demping en zou hij preciezer moeten sturen.


De bodemvrijheid blijft ongewijzigd 22 centimeter, maar door de nieuwe carrosserie is de XC voortaan een halve centimeter minder hoog. Onder de motorkap keer de bekende, inmiddels behoorlijk afgekloven atmosferische 2,0 liter terug. Aan het koppel (196 Nm) kan je merken dat een turbo ontbreekt. Het vermogen steeg wel licht, namelijk van 148 pk naar 156 pk. Een marginaal verschil, maar volgens Subaru is 80 procent van alle componenten nieuw. Dat zou (ook) geresulteerd hebben in een lager verbruik, maar een concreet cijfer wordt niet genoemd. Een veeg teken. Schakelen dien je over te laten aan een LineairTronic CVT het gewijzigde verhoudingen. Wisselt deze automaat desondanks niet snel genoeg van verzet, dan kan je de 7 virtuele versnellingen ook handmatig selecteren.

Vierwielaandrijving (Symmytrical AWD genaamd) is wederom standaard op de XV. Nieuw is X-Mode, een rij stand waarin de Subaru nog beter uit de voeten moet kunnen op onverhard terrein. Blijf je op het asfalt, dan profiteer je vooral van Active Torque Vectoring dat je sneller door een bocht moet helpen. Voor het interieur zijn er nieuwe bekledingsmogelijkheden en een groter aanraakscherm in het midden van het dashboard. Er worden ook enkele nieuwe snufjes geïntroduceerd, zoals actieve (meedraaiende) koplampen. De EyeSight technologie, een veiligheidsassistent die zaken als adaptieve cruise controle, rijbaan waarschuwing en de noodremhulp aanstuurt als het merkt dat het mis gaat, is voortaan standaard op de Subaru XV.

Comments are closed.