Citroën Berlingo gaat elektrisch

0

De eerste poging van Citroën om een voet tussen de deur te krijgen in het segment voor elektrische auto’s was niet erg succesvol. Maar gelukkig geeft het Franse merk na de geflopte C-Zero niet op. Citroën richt zich nu op een segment waar concurrent Renault bewezen heeft dat daar wél goed zaken gedaan kan worden met elektrische auto’s: de bestelwagenklasse van de Kangoo.

Het antwoord met visgraatlogo is (dus) een uitstootvrije versie van de Berlingo. Die wordt ook leverbaar in personenuitvoering. Die heet voluit E-Berlingo Multispace en neemt alle kenmerken over van de bestelwagenversie. Dit betekent dat een elektromotor van 67 pk en 200 Nm voor de aandrijving zorgt. Die wordt gevoed door een tweetal lithium/ion batterijen van 22,5 kWh, die onder de vloer zijn ingebouwd, vóór en achter de achteras.

Samen geven ze de E-Berlingo een actieradius van 170 kilometer. Dat is op basis van de NEDC cyclus meetmethode en dus niet heel indrukwekkend, want het betekent in de praktijk hooguit 120 kilometer (en bij zeer lage temperaturen tot 30 procent minder). Aan de andere kant: de Europese automobilist legt dagelijks gemiddeld 60 kilometer af, dus volgens Citroën is de E-Berlingo Multispace toch geschikt voor dagelijks gebruik.

Na een laadtijd van 8,5 tot 15 uur aan een klassieke thuisstekker is de E-Berlingo Multispace weer helemaal het mannetje. Als optie is een snel laad mogelijkheid verkrijgbaar. Daarmee kan de batterij in 15 minuten tot 50 procent worden opgeladen en in 30 minuten tot 80 procent. Het gewone laden gaat via een extra contact in het voorspatbord, het snel laden gaat via de standaard ‘tankklep’. Bij het afremmen vangt de E-Berlingo de energie op, om daar de batterij vervolgens weer mee bij te laden.

Voor praktisch ingestelde autoconsumenten (en dat is de primaire doelgroep van de Berlingo) is het goed om weten dat de batterijen geen invloed hebben op de kofferbakcapaciteit: die is nog steeds 675 tot 3.000 liter groot, afhankelijk van de stoelconfiguratie. De plaatsing van de batterijen bij de achteras zorgt bovendien voor een laag zwaartepunt, waar de rijeigenschappen van profiteren.

De standaarduitrusting van de E-Berlingo Multispace Life omvat zaken als cruise controle en airconditioning. Met de laatste voorziening kan het interieur van de elektrische Citroën op afstand op temperatuur kan worden gebracht. Via de smartphone kan men ook de laadtoestand van de batterij controleren. De luxueuzere Shine uitvoering voegt daar een 7,0-inch aanraakscherm in kleur aan toe. Een achteruitrijdcamera en een navigatiesysteem zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

De E-Berlingo Multispace arriveert in september in de Citroën showrooms. De prijs is nog niet bekend. Zustermerk Peugeot biedt overigens een vergelijkbare versie van haar Partner aan, de Tepee Electric. Die komt in dezelfde nazomermaand op de markt.

Comments are closed.