Nieuwstelex

0

+++ Bij AUDI ligt in Ingolstadt de productie van de A4 en A5 tijdelijk stil. Reden is een brand bij een toeleverancier stilligt. Die kan daardoor tijdelijk geen onderdelen leveren. De productieschade voor Audi is groot omdat de fabriek 1.400 auto’s per dag bouwt. Bovendien zitten 8.500 werknemers thuis omdat ze technisch werkloos zijn. De klant hoeft er evenwel niet perse onder te lijden omdat er in de fabriek in Neckarsulm, die ook de A4 en de A5 bouwt, geen productieproblemen zijn. +++

+++ JAGUAR heeft de orderboeken geopend voor haar elektrische cross-over i-Pace. Van dit model heeft u op Autointernationaal.nl reeds een testrecensie kunnen lezen. Jaguar rekent 1.500 euro reserveringskosten. De marktintroductie van de i-Pace staat gepland voor eind 2018. De actieradius bedraagt volgens de NEDC cyclus 500 kilometer. Zowel op de as vóór als achter zijn elektromotoren gemonteerd. Samen leveren die 400 pk en 700 Nm. De i-Pace sprint in afgerond 4 seconden naar 100 km/u en wordt goedkoper dan de Tesla Model S. +++

+++ Bij MAZDA beleeft de wankelmotor (waarschijnlijk) een comeback. De Japanners willen de rotatiekrachtbron gaan inzetten ter verhoging van de actieradius van een hybride model die in 2019 op de markt moet komen. Mazda maakt nog geen details over de elektrische auto bekend, maar Matsuhiro Tanaka, de Europese R&D baas, laat weten dat het een compact ontwerp wordt. Een groter model heeft een omvangrijk accupakket nodig en zwaarlijvigheid past niet bij de merkfilosofie. We kunnen er dus gerust een beetje vergif op innemen dat de (deels) elektrische auto van Mazda een concurrent voor de Renault Zoe wordt. Het ontwerp vereist een nieuw platform omdat de huidige onderstelreeks hiervoor niet geschikt is. De zware batterijen zullen namelijk gecompenseerd moeten worden met nóg lichtere materialen, aldus Tanaka. Ter verhoging van de actieradius van de elektrische auto zal Mazda dus mogelijk haar rotatiemotor weer gaan afstoffen. Een aantal jaar geleden werd al een prototype op basis van de ´2´ met zo’n krachtbron gepresenteerd. De rotatiemotor is ideaal als er met een constant toerental gewerkt kan worden. Dan is een dergelijke krachtbron zuinig, krachtig, stabiel en stil. Ideaal als ´actieradius verhogende motor op de achtergrond´ voor een elektrische auto dus. Mazda wedt evenwel niet louter op dit paard. Vanaf 2021 zal het merk verschillende stekkerhybride modellen introduceren. De derde generatie CX-9 heeft dan de primeur. +++

+++ MERCEDES voert het tempo bij de ontwikkeling van elektrische auto’s op. In 2022 wil het merk, samen met stadsautodochter Smart, 10 emissieloze modellen in haar gamma hebben. Dat betekent mogelijk overwerken in de avonduren, want op dit moment is de B 250 e de enige elektrische auto van Mercedes (Smart start binnenkort met de levering van de Electric Drive uitvoeringen van de Fortwo en Forfour). Het eerste nieuwe emissieloze model wordt de productieversie van de vorig jaar op de autosalon van Parijs gepresenteerde conceptstudie EQ. Dat is een cross-over die qua formaat tussen de GLC en GLE valt. Het is de bedoeling dat de elektrische cross-over in 2019 in de showrooms arriveert. Moederbedrijf Daimler wil 3 jaar later 10 emissieloze modellen kunnen aanbieden, waarvan de meeste met een ster op de grille. Mercedes blijft ondertussen ook haar gamma aan stekkerhybride auto’s aanscherpen. Zo zal er nog dit jaar een vernieuwde versie van de S 500 e worden voorgesteld. Die krijgt een elektrische range van 50 kilometer. +++

+++ De SUV wint in Europa steeds meer terrein. Inmiddels bedraagt het marktaandeel afgerond 25 procent en er wordt rekening gehouden met een verdere groei. Vorig jaar pluste de afzet van SUV modellen in Europa met 22 procent tot 3,8 miljoen exemplaren. Ter vergelijking: de markt als geheel groeide met 6,5 procent. Segmentleider was in 2016 de Nissan Qashqai met 234.340 exemplaren verkocht. Daarna volgt de Renault Captur, die 217.105 kopers trok. In opmars is de compacte premium SUV. Daarvan werden vorig jaar in Europa 40 procent meer exemplaren verkocht. Leider aldaar is de BMW X1, terwijl de Audi Q3 en de Mercedes GLA de andere podiumplaatsen bezetten. Volgend jaar mengt Volvo zich in de strijd met de XC40 terwijl Lexus het licht op groen heeft gezet voor de UX. Merken zonder premiumstatus zullen ook hun steentje bij dragen aan een verdere groei van de SUV verkopen. Zo komt Opel met de Crossland X en Grandland X, terwijl de orderboeken voor de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiaq inmiddels geopend zijn. In 2016 hebben de MPV verkopen overigens niet sterk geleden onder de toenemende populariteit van de SUV. Dat komt omdat met name dergelijke modellen van Ford vorig jaar in trek waren. 2017 is het eerste volle verkoopjaar voor de nieuwe Renault (Grand) Scénic en de Volkswagen Touran, dus het MPV segment ligt er niet ongezond bij. +++

+++ Het Chinese bedrijf Tencent heeft een belang van 5 procent genomen in TESLA. Het aandelenpakket vertegenwoordigt een waarde van 1,8 miljard dollar (ruim 1,6 miljard euro). Met de participatie is Tencent de op vier na grootste aandeelhouder van Tesla geworden. Het Amerikaanse bedrijf zocht investeerders om de productievoorbereidingen van de nieuwe Model 3 te kunnen financieren. De nieuwe aandeelhouder moet Tesla ook een betere uitgangspositie geven op de Chinese markt. Tencent is onder andere eigenaar van Wechat, de Chinese equivalent van Whatsapp, aandeelhouder in Here (een telematicabedrijf van een consortium van autofabrikanten) en nu dus ook één van de grootste participanten in Tesla. Oprichter Elon Musk bezit met ruim 20 procent nog altijd de meeste aandelen in de bouwer van elektrische voertuigen. +++

+++ Er moet meer onderzoek gedaan worden naar de positie van voetgangers en fietsers in relatie tot ZELFRIJDENDE auto’s. Dat is de mening van verkeersinstituut SWOV. De kwetsbare weggebruikers lopen mogelijk extra gevaar als een voertuig geen menselijke bestuurder heeft, vooral vanwege hun onvoorspelbare gedrag. In Nederland is bijna 40 procent van de verkeersdoden een voetganger of fietser. Vaak wordt gesteld dat het aantal slachtoffers kan afnemen als er meer zelfrijdende voertuigen op de weg verschijnen, maar volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is dat allerminst zeker. Want terwijl autonoom rijdende auto’s zich keurig houden aan de verkeersregels en maximumsnelheden, maken voetgangers en fietsers wél menselijke, onvoorspelbare fouten. Ze begaan soms overtredingen en kunnen zich gedragen op een manier die een geautomatiseerd rijdend voertuig niet kan detecteren of herkennen. Non-verbale communicatie met bestuurders speelt voor voetgangers en fietsers een belangrijke rol, maar zal een autonoom rijdend voertuig voldoende ‘levenservaring’ hebben om dergelijk gedrag goed te kunnen interpreteren? Sowieso komt er eerst een overgangsperiode waarin zovel conventioneel bestuurde als deels/volledig zelfrijdende voertuigen aan het verkeer deelnemen. Voor voetgangers en fietsers kan dan een verwarrende situatie ontstaan. Bij deels autonoom rijdende auto’s zal de bestuurder altijd een oogje in het zeil moeten houden, maar zal hij dit menselijk gezien op kunnen brengen als hij niet constant ‘actief’ hoeft te zijn? +++

Reageren is niet mogelijk.