In detail: facelift Lexus NX

0

Lexus heeft de inmiddels 3 jaar oude NX enkele cosmetische correcties laten ondergaan. Het resultaat wordt als eerste aan de bezoekers van de autotentoonstelling van Sjanghai getoond.

De SUV, waarvan het grilleformaat reeds niet bepaald misselijk was, lijkt nu een nóg groter radiatorrooster te hebben. Dat is optisch bedrog, want aan de afmetingen veranderde niks. Wel zijn de koplampunits wat gekrompen, waardoor de zogeheten Spindle grille relatief gezien groter oogt. In het kader van de facelift zijn is ook de voorbumper (grotere luchtinlaten, extra chroom) aangepast. De voorkant loopt nu vloeiender over in de motorkap en de zijflanken. Mooi meegenomen is dat hierdoor ook de luchtweerstand verminderd is. De koplampen kunnen tegen meerprijs worden voorzien van de LED techniek van de nieuwe luxueuze coupé LC.

Achter zorgt Lexus voor hertekende, grotere lichtunits (met een nadrukkelijkere L vorm van ‘Lexus’ en gewijzigde LED signatuur). Ook nieuw zijn de bumper (lager en breder), de bodem beschermplaten en een grotere portie chroom, met name rond de apart gestileerde uitlaatpijpen.

In het dashboard heeft Lexus een groter centraal multimediascherm gemonteerd. Dat groeit van 7 naar 10,3 inch (of 8 inch indien alleen een geluidsinstallatie aanwezig is, maar geen navigatiesysteem). De knoppen van het controlepaneel van de airconditioning zijn vervangen door kantelschakelaars met een satijnen finish. Dat moet voor een luxueuzere ambiance zorgen en tegelijkertijd het bedieningsgemak verbeteren.

Ook elders in het interieur is de kwaliteitsbeleving verbeterd door kunststoffen toe te passen met een andere oppervlaktestructuur en knoppen met een metallic look afwerking. Verder is het touch pad op de middentunnel vergroot, waardoor het makkelijker te bedienen is. Tot slot is de USB aansluiting verplaatst. Achterin kunnen de passagiers hun eigen temperatuur instellen via een apart paneel voor de airconditioning. De kofferklep kan voortaan handenvrij worden geopend met een voetbeweging onder de achterbumper.

Lexus zegt ook de onderstelafstelling van de NX verbeterd te hebben. Dat was een beetje de Achilleshiel van de prefacelift editie. Voor een SUV was de NX namelijk oncomfortabel hard geveerd. Lexus zegt nu het onderstel herzien te hebben en bij de modeljaar 2018 uitvoering andere veren, stabilisatorstangen en ophangrubbers te monteren. Voor wie nog meer comfort wenst, kan voortaan opteren voor het van de LC 500(h) bekende actieve Adaptive Variable ophangingsysteem. Daarmee kan de bestuurder het onderstel aanpassen aan zijn smaak of stemming. Naast een meer vergevingsgezinde wielophanging zou de Lexus nu ook directer sturen.

Motorisch nieuws lijkt er niet te zijn. Bij ons zal de NX uitsluitend leverbaar blijven als hybride ‘300h’ met een atmosferische 2,5 liter 4 cilinder. In andere landen is de Lexus ook als ‘300’ met 2,0 liter turbomotor te koop. Dat is feitelijk de oude ‘200t’. De reden voor deze wijziging is dat er meer modellen van Lexus nu een turbomotor hebben en dat de letter ‘t’ niet perse meer nodig is om dat aan te duiden.

Ondanks de retouches is de NX vermoedelijk nog steeds de vreemdste eend in de SUV bijt. Maar verouderd kan je de opzichtige schreeuwlelijk niet noemen. Lexus had in 2013 dus lef én een vooruitziende blik. Want de autoconsument kan opvallende auto’s steeds meer waarderen. Dat bewijst ook moeder Toyota sinds vorig jaar met de C-HR. De vernieuwde NX wordt in het najaar in Nederland verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.