Lynk & Co heeft zijn sedan klaar

0

Hier zie je de eerste foto’s van de Lynk & Co 03 sedan die later deze maand in conceptvorm zijn publieksdebuut zal beleven op je autotentoonstelling van Sjanghai.

Hoewel Geely, het moederbedrijf van Lynk & Co, nog spreeks van een “concept” is het duidelijk dat de sedan vrijwel productieklaar is. De technische details houden de Chinezen evenwel nog onder hun pet.

Stylingtechnisch heeft de sedan veel overeenkomsten met de cross-over die Lynk & Co vorig jaar onder de modelnaam ’01’ presenteerde. Beide modellen zijn ontworpen door Peter Horbury, de designchef van Geely. De neuspartij doet denken aan die van de vorige generatie Kia Sportage, maar dat is niet erg. In Zuid Korea heeft men op hun beurt weer leentjebuur gespeeld bij Porsche en het sportieve uiterlijk van dit merk verveelt nog steeds niet. Kia zal zelf na de zomer de Stinger presenteren: een dynamische sedan waarmee de creatie van Horbury ook wat optische overeenkomsten heeft.

Het dashboard van de 03 is, niet geheel verrassend, rechtstreeks van de 01 cross-over overgenomen. Kenmerken van de modellen van Lynk & Co zijn standaard internetaansluiting, een Wi-Fi hotspot en een infotainment systeem dat ontworpen is door Microsoft en Alibaba. Dat kan worden bediend via een groot touch screen, of via een soort iDrive knop à la BMW op de middentunnel. Het instrumentarium is volledig digitaal.

De Lynk & Co 03 is gebaseerd op het Compact Modular Architecture (CMA) platvorm dat Volvo voor haar moeder Geely ontworpen heeft. Ook de 01 maakt gebruik van dit onderstel, evenals de eind dit jaar te introduceren XC40 van Volvo en diens opvolger van de V40. Dat laatste model komt als sedan en als liftback of stationwagon op de markt.

Alle zogeheten CMA modellen worden leverbaar met een 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor of een 2,0 liter grote 4 cilinder. De laatste krachtbron kennen we reeds van de grote Volvo modellen S90/V90 plus XC90 en kent ook een dieselderivaat. Of Lynk & Co oliegestookte modellen gaat leveren is evenwel zeer twijfelachtig. China heeft geen dieselcultuur en bij ons is dit krachtbrontype steeds meer een gepasseerd station aan het worden. De kans is wel groot dat er een stekkerhybride versie komt. Die krijgt de 1,5 liter motor als basisunit.

Geely breekt voor Lynk & Co met de traditionele manier van verkoop van haar auto’s via onafhankelijke dealers. In plaats hiervan wil zij, net zoals Tesla, een eigen winkelnetwerk opzetten. Daarnaast zullen de modellen van het merk via internet besteld kunnen worden, waarbij ook gekozen kan worden voor een deel/lease constructie. Voor het onderhoud zal evenwel een beroep worden gedaan op ‘oude vertrouwde’ dealers, namelijk die van Volvo.

Wat de Lynk & Co 03 in Nederland gaat kosten, is totaal nog niet bekend, maar het merk verschaft zichzelf een valse start als het kiest voor tarieven boven die van het gevestigde Volvo. Voor wat betreft de opvolger van de V40 verwacht Autointernationaal.nl een instapprijs van 29.995 euro, oftewel 3 mille meer dan de huidige instapper moet opbrengen. De T5 Summum uitvoering zal afgerond 50.000 euro gaan kosten In die tariefzone zal ook Lynk & Co actief worden. Ter vergelijking: de Kia Optima 2.0 T-GDI GT kost 56.970 euro. Logisch dat met name de Zuid Koreanen doodsbenauwd zijn voor de Chinezen.

Reageren is niet mogelijk.