Meer mans: Volkswagen e-Golf e

0

Waarom de korte test?

Volkswagen heeft haar complete Golf gamma een facelift gegeven. Dus niet alleen de uitvoeringen met een verbrandingsmotor en de GTE stekkerhybride uitvoering, maar ook de volledig elektrische versie. Naast een aantal esthetische wijzigingen werd de zogeheten e-Golf ook onderhuids grondig onder handen genomen: zowel de motor als de batterij zijn naar een hoger plan getild, met als gevolg meer vermogen en een grotere actieradius. Het vernieuwde model wordt gebouwd in de Volkswagen fabriek in het Duitse Dreseden. Daar liep tot vorig jaar zijn absolute tegenpool van de band, de dinosaurus Phaeton. Op Mallorca kon er worden proef gereden met de vernieuwde e-Golf.

Wat voor auto is het?

Als u de vernieuwde Golf niet kunt onderscheiden van de prefacelift editie, dan bent u vast niet de enige. Daarom even in een notendop de uiterlijke wijzigingen: net als de uitvoeringen met een verbrandingsmotor, zijn koplampen met LED techniek voortaan standaard. Verder monteert Volkswagen een ander type richtingaanwijzers. De gesloten grille van de e-Golf heeft voortaan een blauwe rand en in de voorbumper is dagverlichting in C vorm opgenomen. Volkswagen levert de volledig elektrische versie standaard met 16-inch lichtmetalen velgen in Astana design.

Binnenin valt direct het (optionele) 9,2-inch multimedia scherm op. Dat toornt hoog in het midden van het dashboard en is geschikt voor navigatie, Apple CarPlay en Google Android. Bediening is mogelijk via gebaren, oftewel Gesture Control . In het geval van de e-Golf biedt het scherm ook specifieke informatie over de elektromotor, de actieradius en de energiestroom. Verder kan via het display de airconditioning geprogrammeerd worden zodat die niet te veel elektriciteit opeet. Een andere optie is het volledig digitale instrumentarium, Active Info Display genaamd. Tevens kan de e-Golf, mits u bijbetaald, semi-autonoom rijden en zichzelf in/uit parkeren.

De vernieuwde e-Golf beschikt voortaan over een elektromotor van 136 pk. Daarmee kan hij in 9,6 seconden naar 100 km/u sprinten tegen 10,4 seconden voorheen. De lithium/ion batterij heeft nu 37 Ah versus 25 Ah vroeger, zonder dat dit consequenties heeft gehad voor het formaat. Met een accucapaciteit van 35,8 kWh biedt de Volkswagen meer dan de Hyundai Ioniq Electric (28 kWh) en de Nissan Leaf (30 kWh), maar blijft hij achter de Renault Zoe ZE40 (41 kWh). De actieradius bedraagt op papier volgens NEDC norm 300 km tegenover 280, 250 en 403 km voor zijn Koreaanse, Japanse respectievelijk Franse concurrent. Vóór de facelift kwam de e-Golf maximaal 190 km ver. Wat niet veranderd is, is de aanslag op de kofferruimte. Die meet 341 à 1.231 liter versus 380 à 1.270 liter voor de Golf met een brandstoftank in plaats van een accupakket.

Is het wat?

De e-Golf was bij zijn introductie in 2014 één van de leukste volledig elektrische auto’s om mee te rijden en de 2017-versie volgt in zijn voetsporen. Hij biedt een welkome power boost die bij de Volkswagen in goede handen is vanwege de prima onderstelbalans: de gewichtsverdeling is beter dan bij sommige concurrenten door de montage van de batterij bij de achteras. De bestuurder kan kiezen uit 3 rijprogramma’s: Normaal, Eco en Eco+. De laatste 2 wordt het stroomverbruik gereduceerd (onder andere door de capaciteit van de airconditioning te verminderen), met als resultaat een grotere actieradius.

Tijdens de eerst testdag op het bergachtige Mallorca bedroeg de actieradius in de Normale modus in de praktijk 226 km. De dag daarna werd de Eco+ modus ingeschakeld en kon er (met een toeristisch tempo) liefst 322 km worden gereden met de e-Golf. Ter vergelijking: de BMW i3 komt in normale modus in de praktijk 162 km ver, de Hyundai Ioniq Electric 193 km en de Renault Zoe ZE40 216 km. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze concurrenten niet op exact dezelfde locatie werden getest. Feit is dat de e-Golf een zeer effectieve combinatie van vrijloop in D stand met energieterugwinning tijdens het vertragen biedt. Je moet daarvoor een beetje jongleren met de ‘schakelpook’ (en hem in B stand tikken) maar dat is eigenlijk best een speelse activiteit. De beloning is een snel dalend elektriciteitverbruik.

 

80%
80%
Awesome

Volkswagen vraagt 38.970 euro voor de vernieuwde e-Golf. Dat is bijna 1.500 euro meer dan de prefacelift editie moest opbrengen, maar je krijgt daarvoor extra kracht, een grotere actieradius (kortom: extra veelzijdigheid) en de meest geavanceerde multimedia-installatie voor terug. Ook de veiligheidsuitrusting is uitgebreider, zoals de automatische remassistent Front Assist en adaptieve cruise controle. De Nissan Leaf 30 kWh is er als Acenta voor 36.140 euro (qua uitrusting het beste vergelijkbaar) en bij Hyundai kost de Ioniq Electric 34.950 euro. De laatste is ruimer, maar rijd minder dynamisch. De olifant in de kamer is echter de nieuwe Opel Ampera-e. Die is 150 kW sterk en heeft volgens NEDC norm een actieradius van 520 km.

  • 8
  • User Ratings (21 Votes)
    3.3

Comments are closed.