Audi vraagt aandacht voor A5 g-Tron

0

Na de A3 Sportback en de A4 Avant is ook de Audi A5 Sportback straks leverbaar als in g-Tron uitvoering. Om deze nieuwe variant extra onder de aandacht te brengen, toont het merk met de 4 ringen het aardgasmodel op het Volkswagen Groep feestevenement aan de Wörthersee.

Aldaar trekt de Audi de aandacht met zijn opvallende kleurstelling: van voren is de A5 Sportback ingetogen zwart van kleur en van achteren is de zakenauto een bijzondere verschijning door de blauwe tint met een printje.


De A5 g-Tron lust zowel benzine als aardgas. Onder de kap zit de bekende 2.0 TFSI motor, die in deze groene configuratie 170 pk en 270 Nm (bij 1.650 toeren) levert. Volgens Audi verbruikt de A5 Sportback g-Tron minder dan 4 kilo CNG per 100 kilometer, wat ongeveer overeenkomt met 4 euro aan verbruikskosten. De CO2-emissie bedraagt minder dan 100 gram per kilometer.

De tankinhoud van 19 kilogram aardgas is goed voor een praktische actieradius van meer dan 400 kilometer. Als de gastanks leeg zijn, schakelt het systeem automatisch en onmerkbaar over op benzine (tankinhoud: 25 liter). De A5 Sportback g-Tron kan in die stand nog eens 450 kilometer afleggen. 2 meters in het instrumentarium houden de bestuurder geïnformeerd over het niveau in de tanks. In Nederland zijn er ongeveer 150 tankstations waar je CNG kunt tanken.

De zuigers en kleppen zijn speciaal aangepast voor gebruik op gas en garanderen volgens Audi een optimale levensduur. Een elektronische 2-traps controller verlaagt de 200 bar druk in de lichtgewicht tanks tot een werkdruk van 5 tot 10 bar afhankelijk van de benodigde inspuitdruk voor de motor. Na het tanken, en wanneer het erg koud is, start de motor in eerste instantie op benzine, om vervolgens zo snel mogelijk over te schakelen op aardgas.

De complete CNG tankmodule, die ook de genoemde 25 liter grote benzinetank herbergt, bevindt zich onder de achterzijde van de auto. De ruimte voor het reservewiel komt daarbij te vervallen. Ook wordt de accu verplaatst van de bagageruimte naar het motorcompartiment. De laadvloer loopt qua hoogte gelijk aan de til drempel, waardoor de volledige laadruimte behouden blijft. De vulopeningen voor aardgas en benzine bevinden zich samen onder de bekende tankklep.

Naast aardgas is de Audi A5 Sportback g-Tron ook geschikt voor het rijden op groengas. Dat heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval zoals koeienmest of slib. Groengas is daarmee een duurzaam alternatief voor aardgas. Bij rijden op Groengas komt de daadwerkelijke CO2-uitstoot (well-to-wheel) nog eens circa 73 procent lager uit dan bij gebruik van aardgas. Bij ongeveer de helft van de 145 CNG tankstations in Nederland is dit groengas al beschikbaar. Wanneer klanten daar niet tanken, voorziet Audi in de levering van zogeheten Groengas certificaten, waarmee klanten de garantie krijgen dat het CNG dat ze tanken, ergens in Nederland feitelijk uit afvalstoffen is geproduceerd.

Audi gaat echter nog een stap verder: met het zogeheten e-gas rijdt de A5 Sportback g-Tron geheel CO2-neutraal. e-gas is een synthetisch methaan dat wordt geproduceerd uit CO2 en elektrolyse van water met behulp van groene stroom. Audi beschikt in het Duitse Werlte over ‘s werelds grootste stroomgasfabriek waar e-gas op grote schaal wordt geproduceerd. Men kijkt ook in Nederland naar mogelijkheden voor andere fabrieken voor de productie van e-gas. Met deze e-gas technologie creëert Audi ook de mogelijkheid om een overschot aan hernieuwbare energie tijdelijk op te slaan in het gasnet om perioden waarin zon en wind niet beschikbaar zijn te overbruggen.


De conventioneel aangedreven uitvoeringen van de nieuwe A5 Sportback staan al sinds enkele maanden bij de Audi dealer. De g-Tron zal deze zomer in de showrooms arriveren.

Reageren is niet mogelijk.