Beter dankzij xDrive: BMW M5

0

Waarom de korte test?

BMW zal de nieuwe M5 officieel pas in september op de IAA autoshow van Frankfurt voorstellen, maar een select aantal autojournalisten mocht op het Franse Miramas testtraject nu al achter het stuur kruipen van een prototype van de 6e generatie van de sportsedan.

Wat voor auto is het?

Over het uiterlijk valt nog niet veel te zeggen. Dat houdt BMW nog even onder de pet, of beter: onder camouflagemateriaal. Zeker is dat de nieuwe M5 een carbon dak krijgt met in het midden net zoals op de motorkap een kleine welving. De grootste verandering is echter de adoptie van vierwielaandrijving. Dat is een primeur voor een sedanmodel van de M divisie. BMW reageert daarmee op vraag in de markt (met name in de Verenigde Staten), maar geeft ook toe dat vanwege het almaar stijgende vermogen vierwielaandrijving onvermijdbaar was geworden. Er is namelijk een grens aan hoeveel vermogen en koppel achterwielen kunnen verwerken.

Gelukkig is het systeem net als bij de jongste Mercedes-AMG E 63 uitschakelbaar. BMW heeft de ‘Freude am Fahren’ dus niet vergeten. Hiervoor dient wel een specifieke setting op het iDrive scherm in geschakeld te worden. De nieuwe M5 gebruikt verder componenten die we al van andere M modellen kennen, zoals het actieve achterdifferentieel van de M3/M4 (maar met nieuwe carbon koppelingsplaten voor snellere en exactere torque vectorting) en het centrale differentieel van de M760Li. Daarmee kan de BMW zijn kracht over alle vier de wielen verdelen. Elektronica houdt alles in de gaten. Volgens BMW reageert de software van de zogeheten Central Intelligence Unit sneller dan de bestuurder zou kunnen. Andere kenmerken van de nieuwe M5 zijn adaptieve dempers van ZF Sachs, optionele carbon/keramische remmen met goudkleurige klauwen, 19-inch velgen (met Yokohama of Continental banden) of 20-inch exemplaren tegen meerprijs (met Michelin of Pirelli rubber).

Onder de motorkap zit de bekende dubbel geblazen 4,4 liter V8, maar er zijn diverse modificaties doorgevoerd aan de brandstofinjectie, de turbo’s en de koeling. BMW wil nog niet verklappen sterk de nieuwe M5 is, maar reken op 615 pk en 750 Nm. In combinatie met de verbeterde tractie moet dit leiden tot slechts 3,4 seconden acceleratietijd. De nieuwe M5 is ondanks de vierwielaandrijving trouwens lichter dan het oude model, net zoals ook de doordeweekse versies van de 5-serie minder gewicht (gemiddeld 65 kilo) in de schaal leggen. Volgens BMW verbruikt de nieuwe M5 gemiddeld 10,5 liter benzine per 100 km. Daarmee is hij minder zuinig dan zijn voorganger met alleen achterwielaandrijving (9,9 liter). De CO2-uitstoot komt uit op 241 gram/km en dat is significant meer dan de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic uitstoot (199 gram).

Is het wat?

Hoewel de motor van de nieuwe M5 intimiderend gromt, is de BMW heel soepel en dociel te rijden. Met lage tempo kan hij zonder nukken overweg. De transmissie is een conventionele automaat, dus de M-DCT unit met dubbele koppeling van het oude model is geschiedenis. Daar hoeven we geen traan om te laten want de nieuwe M5 wisselt naadloos van verzet. Ook daardoor is hij zeer goed geschikt voor dagelijks gebruik. Bovendien weegt de 8-traps transmissie geen kilo extra. Zodra je het gaspedaal intrapt, katapulteert de BMW zich vooruit en dan is hij net zo snel als de specificaties doen vermoeden.

De automaat heeft 3 settings. Ook de besturing, de gaspedaalrespons en het onderstel zijn configureerbaar met de M1 en M2 knoppen achter het stuur. Hoewel er met de nieuwe M5 alleen op het circuit kon worden gereden, voelt hij in standaard 4WD setting aan als een achterwiel aangedreven auto. Verder is hij alert en lichtvoetig. In Sport stand kan je er mee driften. Het ziet er op de foto’s dramatisch uit, maar de M5 valt zeer goed onder controle te houden. De ‘M xDrive’ techniek doet het werk voor jou. In 2WD setting, met de tractie controle uitgeschakeld, verbrandt de BMW zijn achterwielen. Als jij je dit kan veroorloven, is het ronduit spectaculair om te zien. In 2WD setting kan je trouwens de vering en andere zaken anders dan bij de Mercedes-AMG E 63 in Comfort modus laten staan. Bestemd voor mensen die vanuit hun luie stoel relaxt schuivers willen kunnen maken. BMW heeft veel van dit soort klanten.

Het stuurgedrag is snel en precies. De nieuwe M5 biedt meer feedback dan zijn voorganger en gedraagt zich zeer stabiel. Ook in bochten is er een mooie balans en blijft de BMW lang neutraal. In Sport modus wordt je merkbaar meer bij het rijden betrokken. Ook gedraagt de M5 zich dan nóg lichtvoetiger. De verleiding is groot om de ‘2WD’ setting te selecteren, maar eigenlijk gaat die stand snel vervelen. In de zin dat de BMW dan veel minder ‘netjes’ rijdt. Leuk, maar ook vermoeiender. Je kan je voorstellen dat de Amerikaanse doelgroep het graag wat rustiger aan boord houdt. De nieuwe M5 is dus op zijn best in ‘4WD Sport’ modus: vermakelijk, speels maar ook vertrouwenwekkend en stabiel dankzij veel grip.

 

90%
90%
Awesome

Geen angst: ook met vierwielaandrijving is de nieuwe M5 net zo'n spectaculaire auto als de eerdere edities van de sportsedan. En dankzij de verbeterde tractie kan je het prestatiepotentieel nog beter benutten. De V8 van BMW is niet de meest karaktervolle motor in zijn soort, maar weet wel voor akoestisch spektakel te zorgen (wil je maximale stilte aan boord, dan kies je de Comfort modus). Helaas klinkt het geluid nogal synthetisch. Dat is teleurstellend, want een échte M verdient een authentiek geluid. Ook valt het tegen dat de BMW motor minder zuinig en schoon is dan de krachtbron die Stuttgart gebruikt. Daar staat tegenover dat de vermogensafgifte van de BMW veel meer lineair is dan bij zijn rivaal van Mercedes. Ook is de M5 bij lagere toerentallen beter bij de les. Reken op een prijs van circa 160.000 euro. Daarmee wordt de nieuwe M5 net wat goedkoper dan de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic (161.195 euro). De levering start begin 2018.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (3 Stemmen)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.