Beter, maar niet echt boeiend: BMW 520d Touring

0

Waarom de korte test?

Kort na de 5-serie Sedan arriveert bij BMW de Touring uitvoering in de showrooms. Deze stationwagon variant is met name voor de Europese markt van groot verkoopbelang: tweederde van de klanten, met name leaserijders, kiest voor de Touring. Om dit zakelijk plaatje helemaal compleet te maken, testen wij hem in ’20d’ uitvoering.

Wat voor auto is het?

De 520d heeft onder de kap een viercilinderlijn 1.995 cc dieselmotor die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Optioneel is hij er ook als 520dA met 8-traps Steptronic automaat. In beide gevallen is de motor goed voor 190 pk en 400 Nm vanaf 1.750 toeren. De 5-serie Touring kan daarmee in 8,0 (automaat: 7,8) seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt 230 (225) km/u en als gemiddeld brandstofverbruik wordt door 4,5 à 4,9 liter (4,3 à 4,7 liter; afhankelijk van het uitrustingniveau) per 100 km opgegeven. Dit betekent een CO2-emissie van 119 à 129 (114 à 124) gram/km. Hij kost 62.033 (63.163) euro. Er is ook een 520dA Steptronic Edition. Daarvoor vraagt BMW 60.875 euro. Hoger in het gamma staan de 530dA Touring (75.107 euro, 81.244 euro met xDrive vierwielaandrijving), de 530iA Touring (65.731 euro) en de 540iA xDrive Touring (78.569 euro).

Het design van de Touring uitvoering stilistische net zo voorzichtig geëvolueerd als bij de Sedan. Een bewuste keuze van BMW, want de 5-serie geldt als de referentie in zijn klasse en heeft veel fans. Bovendien is het nooit verkeerd om in een auto te rijden met hetzelfde front als de 7-serie. Ondanks dat je goed moet kijken om de nieuwe Touring te kunnen onderscheiden van zijn voorganger, is volgens ontwerper Pascal Tanghe elk koetswerkpaneel anders.

Dat de nieuwe 5-serie wel degelijk compleet nieuw is, wordt het duidelijkst als je er het meetlint bij pakt. De carrosserielengte is met 36 mm toegenomen, de hoogte met 10mm, de breedte met 8 mm en de wielbasis groeide 7 mm. Vindt u dit marginale verschillen? Ach, kwaliteit zit hem in de details. De motorkap heeft scherpere plooilijnen gekregen, en in het geval van de Touring heeft de D stijl volgens Tanghe meer ‘karakter’ gekregen. Toch herken je de nieuwe editie het best aan het sierelement achter de voorste wielkasten. Helaas is dit niet het meest geslaagde stylingdetail, althans dat is de mening van Autointernationaal.nl .

Het op het eerste gezicht nauwelijks geëvolueerde design is wel duidelijk windvriendelijker geworden. Voor de luchtweerstand heeft BMW een Cx-waarde van 0,27 op (in combinatie met de actieve grille); een gunstige waarde die helpt om zowel het verbruik als windgeruis laag te houden. De 5-serie is dus minder conservatief dan hij oogt.

Is het wat?

Ook bij het ontwerpen van het interieur van de 5-serie nam BMW geen noemenswaardige risico’s. De nieuwe editie treedt in de voetsporen van zijn voorganger; iets waar de vaste klanten vast niet rouwig om zullen zijn. Zij worden in ergonomisch opzicht nu niet voor verrassingen gesteld. Wel is het hightech gehalte van de 5-serie flink verhoogd. Zo beschikt de BMW over gebarenherkenning voor het multimediasysteem (een af te raden optie; bediening via het touch screen werkt veel intuïtiever), een 70 procent grotere voorruit projectie (dat is wel handig) en een snelheidsregelaar die ook al de volgende snelheidsbeperking weergeeft en desgewenst overneemt (noodzakelijk voor de zelfrijdende auto’s van morgen), dat soort dingen. De sleutel, die tegenwoordig een enorm formaat heeft, is voorzien van een scherm (maar dat kan je als ‘nutteloos’ bestempelen).

Een optie die wel hout snijdt, is Comfort of Sport meubilair. De standaardzetels scoren qua zitcomfort namelijk niet bijzonder hoog. Ruimte is er zowel voorin als achter in overvloed. Dat mag je in een auto van bijna 5 meter natuurlijk ook wel verwachten. Als je het zou nameten, is de nieuwe 5-serie Touring een paar millimeter ruimer dan zijn voorganger. En hij is ook een decibel stiller, want er werd door BMW aan de geluidsisolatie gewerkt. De testauto was afgeladen met veiligheidsuitrusting. Voor zaken als nachtvisie met voetganger herkenning, een systeem dat een ongeluk ‘voelt’ aankomen en het ‘rij assistentie pakket’ moet je extra dokken.

Ondanks nagenoeg identieke afmetingen, wist BMW bij de nieuwe 5-serie Touring meer kofferruimte te creëren, al gaat het ook hier niet om grote veranderingen. Onder het afdekscherm past nu 570 liter. Voorheen was dat 560 liter. Bank plat en je kan voor 1.700 liter aan spullen vervoeren. De leuning kan in 3 delen gaan liggen (40:20:40) en doet dat met een druk op de knop. Een elektrisch bediende achterklep is voortaan standaard en je kan voor kleine voorwerpen nog steeds de achterruit apart openen. Net zo belangrijk: er mag nu meer gewicht in de 5-serie Touring. Het laadvermogen is toegenomen tot 720 kg, hetgeen 120 kg meer is dan voorheen. De carrosseriestructuur is net zo stijf als voorheen, maar BMW wist er door onder meer toepassing van hoogwaardiger staal toch 100 kg op te besparen.

Met de optionele gestuurde demping evolueer je van wollig zacht (het heeft wat weg van luchtvering, ook al is die inmiddels niet meer beschikbaar voor dit model) naar efficiënt. Het snoeiharde veerkarakter van enkele generaties terug is verdwenen. Gelukkig, want daar zat voor een auto met het karakter van deze 520dA Touring weinig meerwaarde in. Helaas ligt ook het snedige, fijnbesnaarde stuurgevoel dat ooit aan de wieg stond van het succes van deze zakelijke stationwagon op het kerkhof. BMW heeft nog niet kunnen bedenken hoe zij een dergelijk karakter kan combineren met zuinigheid en het scala aan elektronische assistentie systemen.

De ’20d’ is de basisuitvoering van de 5-serie, maar dankzij 190 pk en 400 Nm, turbo’s en directe injectie kan de viercilinder tot grote hoogten worden gejaagd. Objectief gezien heb je niks te klagen over het prestatieniveau. De 2,0 liter reageert zeer alert op gaspedaalcommando’s voor tussenacceleratie, maar de dieselklank zou wat meer op de achtergrond mogen blijven. Maar goed, voor diegenen die een motor zoeken die als muziek in de oren klinkt, heeft BMW de 530d. Het praktijkverbruik viel overigens niet tegen: zonder moeite weet je de gemiddelde dieselinname onder de 6 liter per 100 km te houden. Een keurige waarde.

80%
80%
Awesome

Kwaliteit zit hem in de details: ogenschijnlijk lijkt BMW er zich bij de nieuwe 5-serie en dus ook bij deze Touring met een jantje van Leiden van af te hebben gemaakt, maar dat is beslist niet het geval. Zo nam het wagengewicht met 100 kg af, met een betere verhouding tussen prestaties en verbruik tot gevolg. Ook het laadvermogen is fors groter; bij een stationwagon altijd een welkome verbetering. Verder is de 5-serie comfortabeler dan ooit, ook al was dat in het verleden nooit de primaire reden waarom je een BMW kocht. Dit merk is beroemd geworden met 'Freude am Fahren', maar qua sturen is de 5-serie geen topper meer. Voor optiejunks is de nieuwe editie een Mekka. Aan zaken als adaptieve cruise controle (waardoor je het rijden in fileverkeer uit handen kan geven) heb je werkelijk wat, maar het gimmick annex gadget gehalte is vaak hoog.

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    5.7

Comments are closed.