Fiat 500 is vrouwenauto bij uitstek

0

De Fiat 500 is in Nederland de vrouwenauto bij uitstek. De Zweedse Volvo S60 staat te boek als uitgesproken mannenauto. Dat blijkt uit onderzoek van de vergelijkingssite Hoyhoy onder ruim 35.000 recent afgesloten autoverzekeringen. Uitgangspunt is dat de verzekeringsnemer bijna altijd ook de koper is van de auto.

Ruim 73 procent van de Fiat 500 exemplaren in Nederland is door vrouwen verzekerd, zo blijkt uit het onderzoek. Op de tweede plaats in de rangschikking staat de C2 van Citroën (67 procent) en op plek3 de Aygo van Toyota (63 procent). De rest van de top10 van vrouwenauto’s bestaat uit de Peugeot 107 (62 procent), de Kia Picanto (61 procent), de Hyundai i10 (61 procent), de Volkswagen Up (59 procent), de Citroën C1 (59 procent), de Hyundai Atos (58 procent) en de Chevrolet Matiz (57 procent).

De Volvo S60 staat onbetwist op één als mannenauto. Van dit model werd 89 procent door een man verzekerd, gevolgd door de V70 (84 procent) en de Mitsubishi Carisma Liftback met ruim 83 procent. Mercedes-Benz bezet met de S klasse (83 procent) en de E klasse (82 procent) de plekken 4 en 6. Op de 5e plaats staat nog een Volvo: de S40 met ruim 82 procent. Opvallend genoeg was dit indertijd (toen hij nog nieuw verkocht werd) in de Verenigde Staten een typische vrouwenauto.

Modellen die hoog scoren als mannen of vrouwenauto, doen het op merkniveau in het algemeen soms een stuk minder goed. Zo staat de Mini met stip op nummer1 als populairste merk bij vrouwen, terwijl het favoriete model niet verder reikt dan de 11e plaats. Dat laatste heeft te maken met een veelheid aan modellen. Daewoo staat als merk bij de vrouwen op nummer2 en komt bij de vrouwenmodellen evenmin in de top 10 voor.

Landrover (81 procent), Jaguar (80 procent) en Lexus (79 procent) zijn echte mannenmerken. Volkswagen is het meest verkochte merk in Nederland, maar komt bijna niet voor in de modellenlijstjes. Dit komt doordat VW over het algemeen geen uitgesproken voorkeur krijgt van mannen of vrouwen. Dat zien we enkel terug op basis van de modellen. Zo zijn de Golf V en de Passat geliefd bij mannen, terwijl de Up, de Fox en de Beetle het beter doen bij de vrouwen. Andere modellen worden dan weer door mannen én vrouwen verzekerd.

Uit het onderzoek van Hoyhoy blijkt verder dat bijna tweederde van de ongeveer 8,25 miljoen personenauto’s in Nederland is verzekerd door mannen. De overige 35 procent van de autoverzekeringen is afgesloten door vrouwen. Bijna altijd is degene die de autoverzekering afsluit ook de persoon die de auto heeft gekocht. Overigens worden gezinsauto’s vaker verzekerd door mannen en kopen (en verzekeren) ouders wel eens een auto voor hun kind. Soms verzekeren mannen ook de auto van hun vrouw of vriendin. Of andersom. Bijvoorbeeld om een pakketkorting mee te pakken. Er kan dus sprake zijn van een geringe foutmarge in het onderzoek naar de populairste auto’s voor vrouwen en mannen, erkent woordvoerder Jolanda van Es van Hoyhoy. “Maar bij 85 tot 90 procent is degene die de auto koopt ook degene die de verzekering afsluit”, zegt Van Es.

Comments are closed.